Hur många amerikanska filmer har man inte sett, där ett förföriskt
moment är en inflygning över New York? Skyskrapornas skulpturala rum är
något man aldrig tröttnar på. Ola Billgren gjorde till och med en
målning – en mycket bra sådan – av en inflygning över New York nattetid.
Den stämde med 80-talet – när konsten blev marketwise och ett flyg till
New York var obligatoriskt för varje större konstnärligt projekt.
Låt
oss flyga hem igen, och zooma in kameran på en annan etnografisk yta;
hamnen i Malmö, närmare bestämt Yarden, där författaren Kristian
Lundberg arbetade under ett år när fattigdomen tvingade honom att
kroppsarbeta för att klara livhanken. Där är det inte så vackert. Det är
snö och slask och isiga bilrutor, och ett antal karlar som packar tunga
paket, parkerar om bilar, fryser i helvetet att med våta kläder, i hård
vind tvätta bilar utomhus om vintern. Det är år 2008 i Sverige, det är
inte coolt, det är nedskärningstider, och att vara kulturarbetare
innebär att man kan riskera att hamna på en ekonomisk botten, under
perioder när kultursidorna knappar in och stipendierna uteblir. På denna
botten konfronteras Kristian Lundberg också med sin egen skuggsida,
depressionen, och med svåra barndomsförhållanden som tryckt sig in i
hans jag, för alltid.
Om sjuttiotalets rapportböcker kunde bli
lite överpräktiga i sin politiska förträfflighet så är Lundbergs bok i
stället poetisk; en smärtsamt svart och medlidsam skrift om ett läge som
han inte valt, och ingen av hans arbetskamrater heller. Det handlar om
ett nödvändighetsjobb, om att sälja sin kroppskraft. Författaren går
hem, alltid lika trött, hämtar sin son, äter, sover, och låter själen,
dvs skrivandet, få sitt en timme på morgonen mellan fem och sex.
Jag
vet knappt varför jag tycker så mycket om den här boken, men det
handlar inte bara om att författaren och jag är arga på samma saker. Det
är snarare hans öppenhet, den där stilla och berörda rösten, som med
lågintensiva omtagningar och starka bilder blottar klyftan mellan det
tjusiga kavata Sverige, och det som finns där bakom: De som är utanför,
jobbar utan erkännande, många av dem invandrare. De som står bakom
kulissen och fryser och knappt kan hämta andan mellan dag och nästa dag,
för att de ingenting äger och inget hem har i den nya sköna
småkapitalismens inbilska samhälle.
Kristian Lundberg fick Ivar
Lo-stipendiet på 310.000 kronor för sin bok. Han slipper frysa och
förnedras, och kan skriva mycket mer än en timme på morgonen. Men själva
platsen han beskriver, och människorna där, ska växa i läsarens minne,
som en bild av ett Sverige där pengarna tagit över alla värden, där
hundratusentals människor arbetar på otrygga villkor i branscher som
skiter i arbetsrätt och företagsmoral, där det enda mänskliga hoppet är
små öar av vänskaplig lojalitet. Och så själva konsten då. Den som man
genom hela boken vet att Kristian Lundberg ska tillbaka till. Men inte
de andra.
”Under flera veckor har jag tänkt att jag skulle skriva
en sorts dagbok. Notera timmar. Ansikten. Meningar. Uttryck. Jag har
tänkt att jag skall sammanställa min rapport från underjorden, att jag
skall föra samman debet och kredit i livsräkningen och se vad resultatet
blir. Varför? Ett svar: Det är så mycket värre än jag kunnat föreställa
mig. Skillnaden mellan det som pågår på ytan – kultursidor,
debattartiklar, motioner, insändare – och det som sker i underjorden är
gigantisk. Det är en klyfta som är i det närmaste ogripbar. Jag lever i
valfiskens buk.
Jag är inte bara en besökare från en skyddad plats.
Jag är tillbaka där allt började för mig. Kroppsarbetet. Att hyra ut
sina muskler. Att förflytta meningslösa enheter från en plats till en
annan. Bli en likgiltig siffra i ett bokslut. Att egentligen aldrig
förstå vad som sker och varför det inträffar.
Skall jag ta hand om
min broder? Svaret är: du har ingen broder. Du har bara dig själv. Och
vi är många nu som svarar: nej, vi har varandra, inte du, inte jag, bara
vi.
Klasskamp.
Får man inte ett löjets skimmer över sig om man
som medelålders centrallyriker plötsligt börjar tala om ett så diffust
begrepp som klasskamp?
Kanske. Jag vet inte. Ärligt talat: jag bryr
mig inte. Det är inte längre en abstrakt mening, en formel utan
innehåll, det är en dynamisk process som redan pågår – där vi står som
ständiga förlorare.
Vi för inte klasskamp. De gör. De som redan äger.
Vi lägger bara ner våra vapen. De förflyttar hela tiden sina positioner.
Ändå säger inte begreppet klasskamp vad det verkligen handlar om.
Det utgår ändå ifrån att klasserna skulle vara definierade, tydliga.
Benämningen måste vara grövre än så: de egendomslösa. De som äger. På
godsföretaget där jag arbetat ett par nätter senaste veckan får jag veta
att de har avskedat två av de fast anställda. Antalet försändelser som
skall sorteras och transporteras är oförändrat. Arbetsbördan blir alltså
större – och vid toppar, som till jul, hyr man in extra personal på
timmar. Sådana som jag. Sådana som jag gör det möjligt att avskeda fast
anställd personal och minimera de fasta kostnaderna. Jag är inlurad i
ett system som jag avskyr; som när sig av mig, som jag när mig av. Kan
man då vara solidarisk? Det står alltid en ny person bakom den som
vägrar böja sig, bocka sig."
Kristian Lundberg, Yarden, Symposion 2009.
(min kursivering.)
Republicerar den här texten med anledning av att Lundbergs bok gått som pjäs i radio. Så även ikväll 1.3.15.
Här är länken. Men radioteatern överträffar inte romanen, kan jag säga.