tisdag 27 september 2011

Både ledsen och glad - eller konsten att inte bekänna.

Ni som läste något inlägg om hur sjuk jag blev för ett år sen, vet något om mig som jag inte berättar för särskilt många. Jag gjorde ett undantag från min relativa privatlivs-sekretess på bloggarna, och skrev om en rätt svår upplevelse. Det kommer jag nog aldrig att göra igen.

En del bloggare är hudlöst ärliga, och vrider ut och in på sig själva i den miljonte varianten av offentlig bikt. Andra gör en sorts poetik av sina bättre och sämre dagar, och lyckas på det sättet staga upp sitt "innehåll".

Själv använder jag alltså sällan bloggen för bekännelser. Ärlighetens dygd är en svensk variant av naivitet, som i sämsta fall slår tillbaka mot den ärlige, och i språkets metaanalys kanske bara kvarstår som en av alla våra roller; ärlighetsrollen.

Jag tror allt handlar om vad man kan säga till vissa människor och vid vilka tillfällen. Det handlar om resonans, om vem som kan förstå, och hur man själv kan ta emot, och/eller göra sig förstådd. För min del "har" jag vänner till det. En sju till tolv förtrogna; varav det kanske bara finns en som jag nästan kan berätta allt för, och vice versa. Det är nog ingen tillfällighet att vi känt varandra i 48 år.

Varför jag satte rubriken; "både ledsen och glad"?
Jag är glad att jag kan fira ettårsdagen av hemkomsten från sjukhuset. Ett års överlevnad har diger betydelse. Även för neurologisk expertis innebär det en stabil landning. För mig personligen; en större trygghet. Jag är rent sakligt inte mer i riskzonen för stroke än alla andra, icke medicinerade.
Glädjen handlar nu om själva livet; hur jäkla vackert det är. Hur mycket kul och intressant som återstår att göra, se, och resa till. Att det finns gamla och nya vänner, konst, litteratur, och oförlikneligt mäktiga platser på jorden.

Ledsenheten handlar om att jag fortfarande orkar mycket mindre, är mer känslig för negativa upplevelser, och är lite smådeppig för att två fina projekt som ligger i datorn har så lite Gabi-energi till sitt förfogande.
Jag har satsat på kroppens återuppståndelse, mer än på kreativiteten. Det är en fråga om prioriteringar: sinnesintryck, färger, dofter, musik, röster, simning och promenader, betyder mer än mentala prestationer. Ändå längtar jag som satan efter att gå lös på mina manus igen. Och - visst - jag har tillräcklig disciplin för att ge skrivandet vissa timmar och stunder. Men, fuck, vad det tar tid.

Glädje av annat slag handlar om att jag börjar arbeta igen; med en översättning: En bok av en dansk konstnär, som jag känner bättre än någon annan (konstnär). Hans förra bok såldes slut från förlaget på ett år. Nu gör vi en till.
Det är trots allt nästan ett under att mitt språksinne och intellekt är som förr. Jag är snabb, men måste vila mer. Jag har lätt för mig, men måste se till att inte driva på mig själv för mycket.

Ledsen och glad. Överkänslig för negativ input, men också formidabelt öppen för det vackra. Kanske handlar den närmaste tiden fortfarande om att dra ännu tätare gränser omkring sig; att prioritera ännu mer - i riktning av det man tycker är "på nivå" som jag brukar säga.
Anta att poängen med en sensibilisering är att man inte längre står ut med det som är luddigt, falskt eller ljummet. Men att det (konst,musik), eller de (människorna) som har någon god, rolig, pålitlig och kvalitativ halt betyder ännu mer än förr.
Ja, så är det. De snälla, som ofta också är de mogna, eller de med viss överblick, är de sista dagarnas heliga på gatuplanet: De som alltid står där med någon blomma, bok, en flaska vin, ett förtroende, en vänlig omtanke, en intressant kommentar, eller en humoristisk slabadang-historia.

De är de man går i parken med, äter middag med, går på konsert med, drar omkring på stan med, gör en biltur med, och - ibland - tar en konflikt med. I någorlunda förvissning om att ingendera parten tänker starta ett världskrig; eller ens ett utdraget och sammanbitet försvar. Att båda är beredda att gå halva vägen var. Goodbye narcissism! Vi förflyttar oss i bästa fall till ännu en nivå.
Ripeness is all - som jag med anledning av stigande ålder allt oftare hävdar.

“Men must endure / Their going hence, even as their coming hither; / Ripeness is all.” (King Lear)

(Och så en lite svår fråga: Finns det en bekännelsernas narcissism?)

22 kommentarer:

  1. Ja, det firar vi! Att du är här nu, att du skriver för oss! Du får önska dig vilken tanke du vill. Prinsesstårtetanken (hade jag gjort), en fin hund-tanken, schack-mästar-tanken. Precis vad som helst.


    På din sista fråga verkar väl svaret vara ja. Det finns allt möjligt. Och det finns väl också de som slår mynt av allting.

    SvaraRadera
  2. Gabrielle,
    även jag vill utbringa en skål för dig! Du skriver här, som alltid, klokt och läsvärt. Personligt utan att bli privat. Jag kan väl inte påstå att jag känner dig som man känner en vän, men den här märkliga formen av vänskapligt meningsutbyte som nätet erbjuder är en form av bekantskap som jag verkligen uppskattar. Jag hoppas att du långsamt men säkert fylls av Gabi-energi!

    SvaraRadera
  3. Å, jag hoppas att jag är en av mormonerna! Kanske finns det något bra i att bli känsligare, även om det är jobbigt?

    Vad gäller narcissistfrågan så är jag övertygad om att Heberlein och Weyler har gjort upp den där "konflikten" sinsemellan – båda får jättebra PR och blir omskrivna överallt.

    Sist men inte minst: Ett stort grattis på ettårsdagen!

    SvaraRadera
  4. "Jag har satsat på kroppens återuppståndelse, mer än på kreativiteten. Det är en fråga om prioriteringar: sinnesintryck, färger, dofter, musik, röster, simning och promenader, betyder mer än mentala prestationer."

    Kroppens och själens återuppståndelse, skulle jag säga om det.

    Vilken fin tid på året att återuppstå på. Skål för det!

    SvaraRadera
  5. Hej alla vänner som gästar min (ö) blogg!

    Karin: Jag önskar mig en meditation, ett sinnelag, av närmast zen-aktig stadga. Troligen totalt ouppnåeligt. Men, men... man kan ju alltid be, som du brukar säga ;)
    (Schack har jag aldrig tänkt på, men en hund till i livet kunde också vara bra).

    Lennart: du är gullig, vare sig du vill eller ej, vara det. Vi kajkar vidare.

    Helena: Ja, du alpens ros, som jag sällan skålar med, men så mycket annat...

    Anna: Tack. Ja visst, både kropp och själ, så sant ...

    Och så skålar vi väl för mig då, vi halvnykterister, jag är glad att ni finns, allihop. Verkligen. Som Lennart skrev, märkligt med den kroppslösa vänskapen här...

    PS: Helena, om det är uppgjort; vad skulle Weyler ha för intresse av att hon bytt förlag? Hmmm...

    SvaraRadera
  6. Weyler är så klart bara intresserad av publicitet i största allmänhet, som alla andra. Negativ eller positiv spelar ingen roll i sådana här fall, huvudsaken är att man syns. Och Heberlein har givit ut alla sina böcker på olika förlag, så det finns ingen anledning att hon skulle vara trogen just Weyler.

    SvaraRadera
  7. Jo, det där har jag fattat.Men att Weyler skulle ha något intresse av att hon bytt förlag, nej. Det tror jag inte är uppgjort.

    Har du läst länken?
    Det är något skumt där med hennes story: "jag gjorde vad som helst för 50.00 just då". Jaha. Och? Var det Weylers fel?

    Jag tror dessvärre att det där med bekännelsenarcissism är ett uttryck som kommer att stå sig.

    Tja. Man ve inte allt. Vi kan lämna PR-världen tills vidare.

    SvaraRadera
  8. Gabi, och jag vet att det låter lite hänsynslöst, men jag säger det med högsta välmening: njut och nyttja din förhöjda förmåga att ta in! Den där högre känsligheten som följer på en kris är ovärderlig, rent konstnärligt. (Vilket du såklart vet.) När du sen får mer och mer energi kan det inte annat än bli mästerverk av materialet. Var sak har sin tid...

    SvaraRadera
  9. Gunnar, tack, jag får nog säga som du brukar göra; du tänker alltför högt om mig. Eller så har du förbaskat rätt!

    När det gäller kriser är jag tveksam: det jag skriver när jag är som mest ruckad blir ofta ganska ruckat;) Det är som om det behövs både en upphettningsgrad och en nedkylning. Du fattar?

    Men en viss typ av känslighet som ökar, ja, det kan vara okej. Att man urskiljer mer, intuitivt och att man väljer bättre. Kanske. Jag vill nog vara rätt försiktig med att sätta något pris på Krisens Huvud. Men energi och "verk" vill jag gärna vara med om;)

    Vad är det han brukar säga Winnerstrand: "Jag tror på godhet, och bättring"?

    SvaraRadera
  10. Uppgjort eller ej, ingen är särskilt ledsen i alla fall ... Och den där storyn med Weyler (och tillhörande medial konflikt) är hur som helst väldigt bra att foga in i en annars förmodligen svårsåld bok.

    Jäjä. Vi ägnar oss åt vårt i stället.

    SvaraRadera
  11. Helena,ja du det är av större värde. Men lite kul är det ju att tillhöra stora genomskådarligan.

    Tror du verkligen att den är svårsåld? Heberlein tillhör absoluta soffgardet i TV).

    Gunnar S.
    Jag svarade lite hastigt på din fina kommentar igår. Vid närmare eftertanke, och för vissa människor, är det nog så att en kris fördjupar. Inte bara skrivandet...

    SvaraRadera
  12. Enligt Expressen så är det en bok i genren samhälle, politik och debatt, där personliga reflektioner vävs samman med filosofiska resonemang kring begrepp som godhet och ondska, kärlek, altruism och egennytta. Låter inte som någon kioskvältare i mina öron, även om begreppet svårsåld så klart är relativt.

    Men visst är det fint att ingen kan lura oss :-)

    SvaraRadera
  13. Vill sälla mig till gratulanterna. Mer än ett år har gått och du mår bättre och blir starkare. Jag läste det där inlägget om sjukhusvistelsen och blev mycket berörd av det. Nu gläds jag åt det du skriver om just glädjen och om livet "...hur jäkla vackert det är. Hur mycket kul och intressant som återstår att göra, se, och resa till. Att det finns gamla och nya vänner, konst, litteratur, och oförlikneligt mäktiga platser på jorden". Ja ja ja, så är det!

    Och jag är glad att du finns där och delar med dig av tankar och upplevelser genom bloggen. Och vid det här laget är vi ju bloggkompisar även om vi aldrig setts "i fläsket" (if you pardon the expression!).

    Heberlein-historien har jag inte följt nåt vidare, bara nosat lite på nu. Har varit utan såväl dator som tidningar och tv dom senaste dagarna. Men uttrycket bekännelsernas narcissism tycker jag är bra./Gabrielle RW

    SvaraRadera
  14. Klart jag har rätt!

    :)

    SvaraRadera
  15. Tack Gabrielle RW. Ja du, fläsket - vare sig
    det brinner eller ej (här alluderar jag till ett gammalt fint rockband) - kan man ju klara sig rätt bra utan, i en läsande vänskap.

    Och Gunnar: Jag är efter moget övervägande beredd att gå på din linje, som man säger i politiken;)

    Helena; men du vet väl att Heberlein förekom absolut överallt efter depressionsboken? Nä, visst ne, du ser inte på TV. I alla fall tyckte jag hon var modig då. Nu ser jag mycket mer manipulation i det hela; dessutom tycker jag att hon - som så många hyperetiska människor med tungrodda överjag - är ovanligt elak emmellanåt: Mot tjocka människor på Finlandsbåten t.ex. som Björsten reflekterade över en gång på Argus. Och ja - en del annat, som vi kan tala om irl.

    SvaraRadera
  16. Hej Gabi,

    Jag tycker att du skriver så fint, alltid, och jag önskar dig allt gott!

    Det där med självutlämnande och bloggar: jag har också funderat över det och sätter definitivt gränsen vid att lämna ut alltför intima saker om andra. Om jag kommenterar andra i min närhet (framför allt min man) är det med hans tillåtelse. Jag frågar: får jag skriva om detta? Får jag citera dig här?

    På samma sätt har man ett ansvar gentemot sig själv. Att vara självutlämnande kan också vara att utsätta sig själv för obehagligheter. Om det sker får man i så fall ta ansvar för det inträffade. Jag är jättemoralisk när det kommer till den punkten och menar att var och en har ett ansvar för vad han/hon utsätter sig själv för.

    Ann Heberleins anklagelser gentemot tidigare förläggare kan jag som utomstående betraktare inte betrakta som något annat än att hon ikläder sig en offerroll.

    SvaraRadera
  17. Gabi, jodå, jag vet att hon var överallt, men jag kan liksom HÖRA förlaget säga ungefär: "samhälle, politik och filosofiska resonemang, mja, det är nog bra, men du skulle kunna nå en STÖRRE målgrupp om du la in någonting personligt här, något som får folk att haja till ..." etc

    SvaraRadera
  18. Anna,
    tack, ja, vi skriver bra, båda två. Om än på lite olika vis, gunås.

    Jag gillar ju att tramsa lite ibland också, som du nog kan se på "konstpudeln" på Den Blinde Argus...samt skriva långessäer, som på "björnstrand backwater" (PR?)

    Sen har vi ju en gemensam faiblesse för måleri, du och jag, med lite olika förtecken.

    Jag tror också man i allmänhet har ansvar för hur mycket man lämnar ut, och inte minst, på vilket sätt. Det har hänt att jag skrivit kritiska betraktelser över andra, men då alltid med fejkade namn. Det har också hänt att jag dragit tillbaka en och annan text som känns för besvärande i någon mening.

    Men jag vet ju att offentliga personer, på sina bloggar och i andra sammanhang, blir spöade som hundar, eller feltolkade. Då är jag glad att jag inte är offentlig. Och på den punkten håller jag inte riktigt med dig; det handlar ibland om att vissa personer blir medial kanonmat, inte alltid för att de själva startat någon knäpp-resa. Gränsen mellan satir (i demokratisk anda) och personförföljelse är väl inte alltid så hårfin, att man inte kan läsa av den?
    Om offerrollen har vi kommunicerat tidigare; och jag tror att den ligger bra till för vissa människor med manipulativa, passivt-aggressiva maktbehov.
    Men jag tror även där att det finns en tydlig zon där barn blir mobbade och kulturpersonligheter likaså, utan egen förskyllan. Harry Martinsson var det mest tragiska exemplet på den sortens drama, med Lagercrantz som "kultiverad" bödel. Världen, och kulturvärlden, är full av lika många otrevliga oetiska personer som alla andra världar. Jag tror att den författare vi just nu pratar om kan ha rätt, kan ha fel, men att vi mår illa av att ännu en gång se samma gamla "kränkt"-drama spelas upp.

    Man ska inte glömma bort att den värsta sortens passiva aggressivitet är lögn, jag menar sån lögn som skadar andra, och den syns ofta inte alls, för den är hemlig.

    Långt svar på kort appel?

    Helena: Ja, jo, njä. Jag tror nog att hon själv kan ha kommit på den mediala tanken...men jag garderar med "ingen vet". Svårsåld tror jag ändå knappt hon är längre; du vet självhjälpsböcker och allt det...Samt, tror jag, att etik har blivit modernt, ungefär samtidigt med (det lika otippade ämnet) retorik.

    SvaraRadera
  19. Hej Gabi,

    Ja, det har du rätt i. Det finns många nyanser i det här som reduceras om man gör det till en principfråga. Dessutom påminner det mig om att jag är lite rabiat på den punkten. Just passiv aggressivitet i alla dess former har jag väldigt svårt för. Där har du en poäng. Offerrollen passar de med dolda avsikter, men det tror jag inte är fallet här. Mest hur det hela beskrevs: "jag skulle ha kunnat göra vad som helst för 50 000 kr." Men naturligtvis finns det offer helt utan egen förskyllan. Barn mobbas, författare och konstnärer fryses ut för att de har fel åsikter m.m.

    Det är en bra idé att ha olika bloggar för olika slags texter. För mig har det blivit så att det ofta är en viss typ av texter, mer diskuterande, ibland polemiska, som jag skriver på bloggen. Det har blivit så, förmodligen för att det var så som min blogg föddes.

    Ibland kan jag länga efter ett mer avslappnat tilltal, bara funderingar och dagboksanteckningar varje dag, och utan att jag har en massa besökare från konstvärlden inne på min blogg som nogsamt samlar citat inför nästa polemiska angrepp och citerar mig i DN. Finns det något konstvärldsfilter?

    Fransyskan H är en förebild.

    SvaraRadera
  20. Konstvärldsfilter, ha ha. Ja, det kan du behöva; men samtidigt gillar du väl att delta i debatten?

    Jag skulle aldrig orka skriva varje-dags-rapporter; det räcker att jag då och då på olika ställen tänker; jaha, det här blir en bloggtext, och sen -nä, inte nu igen va?
    Men jag tycker mycket om Fransyskan.

    Och jag tyckte extra mycket om en av dina texter som verkligen gick innanför idealbild%persona; den om att i en svår period sjunka ner för att skjuta upp, bilden av vattenbubblan som lyfte dig var vacker och stark.

    Kanske skulle du faktiskt ha en annan blogg, där du kan känna dig mer - i god mening - ansvarsbefriad?

    SvaraRadera
  21. Gabrielle, varmt grattis till ett-ârs-dagen pâ hemmaplan. Det kan hända att du ibland ângrar din sjukhusvistelsetext, men vi andra är glada för att du skrev den, jag minns till och med precis när jag läste den.
    Bekännelser, det privata, det omskrivna. Det är ofta svârt. Själv raderar jag flertalet inlägg i efterhand (gör nâgra mânader sedan majoriteten av min blogg). Â andra sidan tänker jag - det är trots allt en sâ liten, liten del av det privata som hamnar i bloggen och för egen del inser jag efter mycket funderande att det förutan finner jag själv ingen mening med min (blogg). Var och en hittar sakta men säkert sina gränser.
    Anna - din kommentar gjorde mig väldigt glad.

    SvaraRadera
  22. Tack för kommentar. Ja, du har rätt Helena, och jag tycker dina privata funderingar oftast är kul. Dessutom har du en rytm i det du skriver, en ton brukar man säga, som är egen.

    Men riktigt självutlämnande bloggar är problematiska, för att personen som skriver dem också skapar sin persona, på ett sätt som kan hänga kvar när de inte längre vill ha den, ung. som med Facebook.

    SvaraRadera