Efteråret findes; eftersmagen og eftertanken findes...
Hösten finns. Och det allra sista av hösten finns,
oändligt vackert som allt som går förlorat.
Och vi går utmed vattnen som är blåsvarta i skuggan,
och ljust emaljblå där himlen skiner ner, den stora lönnen
har fällt alla sina löv, och den har brutit en kraftig gren,
och vi säger: måtte den överleva, parkens praktfullaste
träd, men återstår gör också en lätt orange rymd kring
de sena sälgarna, raka som körsångare står de, och vakar
över de två svanarna i strandkanten, som lyser
vita mot det smaragdgröna gräset vid stranden,
där en enda björk ännu bär sina gula löv,
faller grenarna hängena ner mot vassen,
som är tät och kraftfull och fylld med ett obestämt
ljus i sina ulliga krafsiga brungrå toppar.
Vassen och säven som bildar fasta former av öar
målade av jag vet vilken konstnär som kan det här.
Det är vackert nu, det är alltid vackert här,
och lyktorna tänds och en ensam pojke på
tolv år går framför oss på vägen och ser ner
i sin mobil och det sista rosa lyser över husen österut
och ett flygplan sticker förbi, så litet mellan trädens
kronor och några springer sin sista tur och andra
är helt stilla, som änderna intill bryggan där de
brukar få mat av barn och gamla. Vi ser ner i vattnet,
ser upp mot molnen, en dag ska vi måla allt detta
så som det är värt, men innan dess:
efteråret findes; eftersmagen og eftertanken
findes; og enrummet findes; englene,
enkerne og elsdyret findes; enkelthederne
findes, erindringen, erindringens lys;
og efterlyset findes, egetræet og elmetræet
findes, og enebærbusken, ensheden, ensomheden
findes, og edderfuglen og edderkoppen findes,
og eddiken findes, og eftertiden, eftertiden
Inger Christensen, Alfabet
måndag 28 oktober 2019
tisdag 22 oktober 2019
Bonnard och gränslösheten
Det hjälper inte särkilt mycket att definiera honom som post-impressionist, eller som en del av syntetismen, eller ens som en av Les Nabis. Han är för vild. Samtidigt som det är märkligt att kalla honom vild, då nästan varenda en av hans målningar inbjuder till något ljuvt, ett skådande ut över landskap, eller in i interiörer som vibrerar av färg. Han är mannen som gör vad som faller honom in, och ritar om kartan när han ska vidare. Och vidare kommer en konstnär genom att våga det knäppa. En sen Bonnard kan vara helt psykedelisk, flippad, konträr till "normalt" landskapsmåleri. Som denna, nedan, från sommaren 1917.
Kompositionellt håller den ihop; där finns två cirklar (träden) två rektanglar, en svagt antydd triangel (i mitten). Det är formen. Men vafan är det som händer här, när han redan målat i trettio år?
Landskapet är som en liten scen. Inbyggd i scenens skönhet ligger några små ynkliga hoprullade figurer, de ser ut som barn. De finns nästan inte. En liten hund får också vara med. Vad vill han säga? Att det vi har omkring oss är allt vi är? (Han är ju så kär i sina landskap). Men underligt ändå, att den som målat några av de mest sensuella kvinnokropparna väljer det här; ett löst skimmer av gestalter på botten av landskapets rymd.

Och jag hade sett det där, smeksamt vackra, franska, kvinnan som står i motljus med en kropp som brinner av färger och skugga.
I de stora salarna blev något annat synligt; man kan kalla det mystik eller gränslöshet. Det är som om målaren hela tiden söker sig lite bortom det som finns framför honom, eller så är han naiv, men resultatet är inte naivt. Träd och grenar, blekt fjolårsgräs, en husgavel, bergen långt borta, fälten som rullar ner i dalen, allt blir sammanvävt och får ett skimmer av kärlek (ja, faktiskt). Man ser hur han strävar mot förbindelser; trädgrenen sticker iväg och sammanbinder mark och himmel, blom och växter griper in i varandra, men får aldrig den där fasta konsistensen som hos Monet (vän till Bonnard) eller Gaugain.
Bonnard improviserar. Han utmanar formlösheten. Strukturen faller nästan samman eller ingår i mönster som bara han ser. Den samtida vurmen för japanska träsnitt och landskap kan man också avläsa här och var. Men samtidigt: Bonnard är så konstig, han är en sån som vågar göra något ofärdigt. Jag tror alla riktigt stora målare, de som inte fastnar alltför tidigt i sin form och sina "idéer" lever på gränsen till den där formlösheten. Per Kirkeby gjorde det, och Munch, definitivt. Men Bonnard kan verka så mycket snällare. Vi tror att han gör dekor. Det gör han inte. Han studerar. Nedan två målningar från samma vinkel, olika årstider.
Jag tror att jag kunde ha stått bredvid den här målaren och sagt: Men det är för mycket, du behöver inte ta med allt, inte alla detaljer. Och han hade sagt: Jo, allt ska med. Det är ju det som är det verkligt svåra. Och att få det levande.
Pierre Bonnard föddes 1867 i Fontenay-aux-Roses (obs, poetisk födelseort) och dog 1947 i Le Cannet.
fredag 4 oktober 2019
Nick Cave sjunger All the pretty little horses
Det här är en sång jag ofta nynnar på, eller sjunger och försöker minnas orden, när jag går på en stig om sommaren, eller uppför en skogsbacke mot fjället när rallarrosen blommar vilt. Jag minns aldrig alla orden, men jag minns att man sjunger den för ett barn, och så sjunger jag den för barnet inom mig, för "all the pretty little horses" och kanske också för den tiden, då Peter, Paul and Mary sjöng den. Nick Caves version är mycket annorlunda, lugnt repetitiv, inte söt, med ett par vemodiga tonfall: "In my dreams you shall rise...".
Ni får ursäkta sentimental vinjettbild. Bara lyssna. Nån här säger att den liknar Caves nya samling.
Ni får ursäkta sentimental vinjettbild. Bara lyssna. Nån här säger att den liknar Caves nya samling.
måndag 30 september 2019
Min recension av Steve Sem-Sandbergs W
Vad gör en
roman vacker? Vad gör en roman brutal?
Frågor jag
ställer mig under läsningen av Steve Sem-Sandbergs nyligen utkomna W (Bonniers). Svaret är kanske att den mest intensiva hypnosen av läsaren sker när språkets skönhet fasthåller en brutal och skoningslös värld. Det är som att utsätta sig för något livsfarligt, men under musik.
Figuren W
baserar sig på Johann Christian Woyzeck, en soldat som mördade sin kvinna i ett
anfall av svartsjuka. Händelsen inspirerade Georg Büchners drama, 1836, en ofärdig
pjäs som räddades av andra och som sedan dess spelats ofta, förvandlats till
opera av Alban Berg och till film av Werner Herzog, för att bara nämna några versioner.
Originalberättelsen är hållen i en absurd expressionism med en närmast
marxistisk grundsyn; samhällets materiella villkor gör människan till
människans varg, och soldaten Woyzeck till en jagad som brister under trycket.
Denna
långsamma och ytterst plågsamma ”bristning” är vad som minutiöst registreras i
Steve Sem-Sandbergs roman.
Berättaren
är en iakttagare, en fluga på väggen som samtidigt äger förmågan att sitta av
en stund på Woyzecks huvud, lyssna inåt. Kombinationen av distans och empati, det
lite gammalmodiga språket, och instick från den rättsliga processen, försätter
oss på historisk mark.
W. är ute i
kriget, det franska-tyska-svenska, och även när han vänder tillbaka fortsätter kriget,
eftersom han är ett nådehjon. Han är som tampen i änden av ett långt rep; en
samhällshierarki som knappt har bruk för hans hantverksmässiga talanger. Han slöjdar,
syr, betjänar en herreman. Alla använder honom till någonting, ingen ser honom.
Steve
Sem-Sandberg har en oförvitlig närvaro i sitt drama. Han genomkorsar det allra svartaste
av mänskligt/omänskligt liv. Men ovanför det vidgar sig de exakt registrerade, växlande
himlarna; enorma landskapsmålningar där figurerna tycks förflytta sig under en överpersonlig
sanning.
Mot slutet växer de mystiska avsnitten, som när Woyzeck, under en paus
uppe i bergen, kastar sten ut mot klipporna :
I det låga solskenet kastar varje
enskild sten sin skarpt skurna skugga tills alla, skuggor som stenblock, skär
in i varandra i svårtydbara mönster.
Det är här
Woyzeck börjar skåda, se saker som andra inte ser. Bibliska sorger och bibliska
syner drabbar honom och kulminerar i den hallucinatoriska prosa som inramar
mordet. Kontrasten är rättstjänarnas kanslispråk och magra förståelse.
Jag vet ingen svensk författare, efter Birgitta Trotzig, som tränger in i det mänskliga lidandet som Steve Sem-Sandberg gör. Men han skriver som om han håller textens rytm och skönhet framför sig – och oss – som det enda värnet mot en avgrundsdjup pessimism angående människan natur.
Den Woyzeck
som ”aldrig riktigt kom in i världen” går genom alla skillnader i tid och rum
rätt in i nuet. Han blir Envar, blir alla förtryckta. Den verklige Johann Christian
Woyzeck avrättades 1821, inför en upphetsad folksamling.
Artikeln publicerad i DT, Gefle Dagblad, ÖP, ST, med flera mittsvenska tidningar.
fredag 27 september 2019
fredag 20 september 2019
Beate Grimsrud - recension av nya romanen
Trodde jag
att en berättelse om en Räv och en Råtta och deras diskussioner om livet kunde
beröra mig? Gör den det? Ja, fullständigt.
Råttans och
Rävens samtal om händelser på botten av Hornsgatan är dock bara en del av Beate
Grimsruds roman, Jag föreslår att vi
vaknar (Bonniers). De två
filosofiska figurerna fungerar som pendanger eller pausfåglar till berättelsens
stora tema, som är en dödshotande sjukdom och hur en medelålders kvinna kämpar
med den, omgiven av sin käresta, lojala vänner, gamla mor som ringer från Oslo,
och mer eller mindre finkänslig sjukvårdspersonal. Vilde Berg heter kvinnan i
berättelsens centrum; en framgångsrik författare, ett alter ego. Men Södersjukhuset
tornar upp sig i bakgrunden, dess svängdörrar är vägen till underjorden,
strålningen, cellgifterna, expertisen, fattbara eller ofattbara förändringar i
kroppen. Plötsligt faller hon ihop på gatan. Plötsligt är hennes vita
blodkroppar på allra lägsta nivå.
Romanens
nutid blandas med återblickar från Vildes liv, bilder av modern, av barndomens
kompisar och den fria fjällnaturen i Dovre. Vilde är den sagoberättande, fotbollspelande,
slalomåkande ivriga flickan. Men mitt i livet åker tävlingsmänniskan på en stöt
hon knappt klarar att hantera: hon är skadskjuten av cancern: ”Skäms du över
att vara drabbad? Skäms du över att inte vara på topp?” frågar hon sig själv.
Vem är hon om inte hennes trettio nya projekt i datorn blir något av?
Om tillvaron
är våra föreställningar och tankar om tillvaron, så ändrar sig dessa aldrig så
snabbt som vid fara för vårt liv. Beate Grimsrud är fena på att beskriva sådana
minutiösa förändringar. Från stund till stund, från dag till dag, står kvinnan
Vilde och kämpar förtvivlat efter tankar som håller, idéer som är roliga nog,
stora nog, att stävja smärtan och hantera döden och mota fan i grind med en
ande som kan klättra i rymden och prata med Gud lika väl som med vänner och
barn. Lite vid sidan av finns de fabelaktiga djuren, Råttan och Räven, som får
ta hand om ännu fler samtal och tankelekar, som rör djupet av vår existens
såväl som mat för dagen. Det är rörande och humoristiskt.
Man inser
att romanens huvudperson, Vilde – eller om det nu är författaren – är enormt
självupptagen. Även om det förekommer varma bilder av hennes vänner, så är hon
det jättestora egot mitt i allt. Men, paradoxalt nog, är det detta pejlande av
det egna jaget, gnuggandet mot det svåra, och den egensinniga framställningen
av Gåtan Jag Själv, som bär upp hennes roman. Lidandet är verkligt, döden står
för dörren, och inte en enda vrå av det lilla jaget saknar vindlingar ut i det
stora Universum. Det är som om den envisa vägen in är vägen ut. Autofiktionen
blir konst i kraft av en språklig fantasi som lyfter från det förhandenvarande
till det förutvarande och kanskeblivande och allt-i-alla-varande. Få
självbiografiska romaner lyckas med det.
”I konsten”,
skrev Kafka, ”måste man kasta bort sitt liv för att få det åter”. Det gör Grimsrud.
Ut med allt, allt ska bort, språkets lekfullhet och infallen balanserar på
spänd lina. Resultatet är en rik roman, generös med sina mänskliga fumligheter,
och så full med oväntade existentiella formuleringar att jag för ovanlighetens
skull läser om hela sidor jag nyss läst.
Grimsruds sinne
för dramatik och rytm gör att den stora tråden sjuk, frisk, sjuk igen, aldrig
blir monoton. Vilde odlar en sanningskär, punkig intensitet. Hon ställer ofta
fräcka frågor till läkarna och hon skrämmer de andra patienterna när hon börjar
skrikgråta: ”Den dag hon skriker rakt ut. Rädda mig inte! Jag står inte ut!”.
Så fruktansvärt ont gör behandlingen.
Som läsare
förblir jag konstant berörd, 576 sidor. Eller nästan, för de allra sista
kapitlen tycker jag är svagare. Men det är nog för att det var så häftigt, alldeles
innan.
Jag har
alltid satt Beate Grimsruds författarskap högt. Hon är en av de originella. Men
den här romanen är hennes största, mest svidande och levande. Genialt, säger
Räven. Men hjärtat fortsätter att flimra inför en människas dödlighet, allas vår
dödlighet.
Tidigare publicerad i Gd, ST, BT, ÖP, Vlt, m.fl mittsvenska tidningar.
torsdag 12 september 2019
Förfärliga tåg, underbara människor
Jag reste alltså iväg till Köpenhamn med nattåget. Svindyr första klass egen kupé. Vagnen var den sista i ett jättelångt tåg, jag i den sista kupén. En konstant gungande, skramlande, ljudlig färd tog vid. Jag hade glömt mina öronproppar. Sov inte en blund. Kom fram till Köpenhamn, åt frukost, sov sex timmar på hotellet. Gik så ud på byen. Det regnede och regnede och regnede og det var mørkt alle stæder, i alle retninger. Men - så charmerende.
Gjorde en kort promenad till Rådhusplatsen. Varför har Köpenhamn ett så flott rådhus i tegel och med torn, och vi i Stockholm har ett urtråkigt pretentiöst? Varför är deras slott och börshus och kyrkor så mycket roligare? Som om de alltid haft mer fantasibegåvade arkitekter än vi?
Åt en sen middag på en italiensk restaurang där kyparen var en tung pojke från Kroatien. Jag har aldrig sett en kypare sätta ner varje steg med sådan tyngd mot jorden och så lugna rörelser. Han berättade att han kom från Zagreb och tog mig i hand för att jag också varit där. Jag frågade om han ofta reste tillbaka. Ja, när jag har råd, sa han. Livet, som det är, för människorna.
Sen åt jag den goda fisksoppan toppad med havskräfta och jätteräkor med mera. Vitt vin. En sexa Chivas. Den enda gudomliga drycken.
Och ännu en dag följde, med sol på Glyptotekets takterass, vid utsikt, och den stora Bonnard-utställningen i sju salar under. (Men det ska jag berätta mer om senare).
Det fina med att resa ensam är att man blir intresserad av andra än sitt resesällskap. Små skraltiga tanter från Tyskland. Unga män som druckit för mycket öl. Den vackra indiskan som absolut ville ta en selfie med mig (detta är mig djupt främmande, men vad gör man inte?) Den ursnygge amerikanen från Kentucky utanför Glyptoteket på en soffa där han väntade på sin fru. Servitrisen på caféet som blev jätteglad för att jag sa att hon gick på lika lätta snabba fötter som Gena Rowlands.
Och i pausen på Daniel-Hope-konserten kom jag i samtal med en kvinna av den gamla fina borgerliga sorten som också är Köpenhamnsk. Vi delade intressen, konst, musik och så vidare. Hon var förnämligt lugn och vänlig och vi skildes vid utgången utan vidare åtbörder. Inga selfies.
Någon dag senare var det hemresa. Efter en del trassel med dysfunktionella hissar och rulltrappor når jag den mest avlägsna perrongen på Hovedbangården. I kupén där jag landar lägger jag märke till en ung man som ser spansk ut. Vi växlar ett par ord, och sen frågar han om han kan komma och sitta bredvid mig.
Det blir ett intensivt samtal. En rörande öppenhet från hans sida. Efter en stunds samtal tar han min ena hand. Han vill verkligen hålla i den. Detta gör mig en smula förlägen, men de är ju så raska, unga män. Jag värmer hans fingrar en stund och sen säger jag, men nu får du ta och släppa handen. Senare förklarar han att han är "lite impulsiv".
Den spanska Velasquez-mannen, med det svarta skägget, visar sig vara en kurd från Syrien. En av de som flydde och kom hit 2015. Han har en syster i Hässleholm, en mamma nånstans, och en syster i Tyskland, som han just besökt. Han talar god svenska (lär er gärna kurdiska på fyra år). Han ska läsa till elektriker. Han har uppehållstillstånd och hoppas att han får stanna.
Jag säger det jag menar: Såklart ska du få stanna.
Han har hamnat vid svenska ostkusten, och detta är han mycket glad för. I höst ska han studera i Kalmar. Han är mycket känslosam. Det var ett tag sen någon tittade mig så djupt i ögonen. Hans profil är förtrollande, men jag har ingen lust på unga män. Inte nu längre. (Men - det är nåt skumt med mig och yngre män. Jag träffar de alltid på resor). Det här får vara ett möte, och det gör mig glad. Vi har ett ärligt och berörande samtal, och jag är den gränssättande. Lugnet själv.
Hans ansikte är klassiskt, klassiska är också de hemskheter han gått igenom. Tänk på honom nästa gång ni läser Iliaden och tycker att den är så förnämlig. Kom ut ur era finheters elfenbenstorn, och er rasistiska ynkedom. Varje människa kan bära på en helighet ni inte har en aning om i Sölvesborg.
Det är något tekniskt fel på snabbtåget. Vagnarna skraltar och vaggar häftigt och man tror de ska falla av rälsen. I restaurangvagnen faller min öl av bordet och jag får en annan. Räkmackan är okej, men allting faller, alla slår emot någonting, hela världen gungar. Mohammed stiger av i Alvesta. Först efter Nässjö fungerar stabiliseringstekniken, och de sista timmarna blir lugna. Hjärtat bär.
Gjorde en kort promenad till Rådhusplatsen. Varför har Köpenhamn ett så flott rådhus i tegel och med torn, och vi i Stockholm har ett urtråkigt pretentiöst? Varför är deras slott och börshus och kyrkor så mycket roligare? Som om de alltid haft mer fantasibegåvade arkitekter än vi?
Åt en sen middag på en italiensk restaurang där kyparen var en tung pojke från Kroatien. Jag har aldrig sett en kypare sätta ner varje steg med sådan tyngd mot jorden och så lugna rörelser. Han berättade att han kom från Zagreb och tog mig i hand för att jag också varit där. Jag frågade om han ofta reste tillbaka. Ja, när jag har råd, sa han. Livet, som det är, för människorna.
Sen åt jag den goda fisksoppan toppad med havskräfta och jätteräkor med mera. Vitt vin. En sexa Chivas. Den enda gudomliga drycken.
Och ännu en dag följde, med sol på Glyptotekets takterass, vid utsikt, och den stora Bonnard-utställningen i sju salar under. (Men det ska jag berätta mer om senare).
Det fina med att resa ensam är att man blir intresserad av andra än sitt resesällskap. Små skraltiga tanter från Tyskland. Unga män som druckit för mycket öl. Den vackra indiskan som absolut ville ta en selfie med mig (detta är mig djupt främmande, men vad gör man inte?) Den ursnygge amerikanen från Kentucky utanför Glyptoteket på en soffa där han väntade på sin fru. Servitrisen på caféet som blev jätteglad för att jag sa att hon gick på lika lätta snabba fötter som Gena Rowlands.
Och i pausen på Daniel-Hope-konserten kom jag i samtal med en kvinna av den gamla fina borgerliga sorten som också är Köpenhamnsk. Vi delade intressen, konst, musik och så vidare. Hon var förnämligt lugn och vänlig och vi skildes vid utgången utan vidare åtbörder. Inga selfies.
Någon dag senare var det hemresa. Efter en del trassel med dysfunktionella hissar och rulltrappor når jag den mest avlägsna perrongen på Hovedbangården. I kupén där jag landar lägger jag märke till en ung man som ser spansk ut. Vi växlar ett par ord, och sen frågar han om han kan komma och sitta bredvid mig.
Det blir ett intensivt samtal. En rörande öppenhet från hans sida. Efter en stunds samtal tar han min ena hand. Han vill verkligen hålla i den. Detta gör mig en smula förlägen, men de är ju så raska, unga män. Jag värmer hans fingrar en stund och sen säger jag, men nu får du ta och släppa handen. Senare förklarar han att han är "lite impulsiv".
Den spanska Velasquez-mannen, med det svarta skägget, visar sig vara en kurd från Syrien. En av de som flydde och kom hit 2015. Han har en syster i Hässleholm, en mamma nånstans, och en syster i Tyskland, som han just besökt. Han talar god svenska (lär er gärna kurdiska på fyra år). Han ska läsa till elektriker. Han har uppehållstillstånd och hoppas att han får stanna.
Jag säger det jag menar: Såklart ska du få stanna.
Han har hamnat vid svenska ostkusten, och detta är han mycket glad för. I höst ska han studera i Kalmar. Han är mycket känslosam. Det var ett tag sen någon tittade mig så djupt i ögonen. Hans profil är förtrollande, men jag har ingen lust på unga män. Inte nu längre. (Men - det är nåt skumt med mig och yngre män. Jag träffar de alltid på resor). Det här får vara ett möte, och det gör mig glad. Vi har ett ärligt och berörande samtal, och jag är den gränssättande. Lugnet själv.
Hans ansikte är klassiskt, klassiska är också de hemskheter han gått igenom. Tänk på honom nästa gång ni läser Iliaden och tycker att den är så förnämlig. Kom ut ur era finheters elfenbenstorn, och er rasistiska ynkedom. Varje människa kan bära på en helighet ni inte har en aning om i Sölvesborg.
![]() |
Målning: El Greco |
Det är något tekniskt fel på snabbtåget. Vagnarna skraltar och vaggar häftigt och man tror de ska falla av rälsen. I restaurangvagnen faller min öl av bordet och jag får en annan. Räkmackan är okej, men allting faller, alla slår emot någonting, hela världen gungar. Mohammed stiger av i Alvesta. Först efter Nässjö fungerar stabiliseringstekniken, och de sista timmarna blir lugna. Hjärtat bär.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)