Två personer står besvikna framför kyrkporten. Klockan är halv sex.
Konserten har redan varit, vi har båda tagit fel på tiden.
- Men, säger jag. De ger samma konsert i Kungsholmens kyrka klockan sex. Hinner vi?
Snabbt in i bil, fortissimo över bron, andante vid parkeringsplatsen.
Jag hoppar ur, hastar upp och köper biljetter. Några av de sista åtta.
Plats snett till vänster i första halvlek. Vi sitter för nära sopranerna, och gör ögon åt varandra när kör och orkester googlar i otakt. Altsolisten gör sitt bästa, men vi gör återigen hemliga miner.
Kort paus.
- Det är så härligt alltihop, särskilt den där lite råa styrkan i första körpartiet, säger jag. Men man kan ju inte rå för att man hör misstagen.
J håller med. Han sjunger själv i kammarkör sedan många år, och spelar dessutom accordion. Han har koll på nyanserna. Men han är också mest av allt glad över att vi hann till konserten.
- Vi kan flytta oss, säger han. Kollar kvickt biljetterna och går före till nästa station. En av de fem bakersta raderna.
Där visar det sig att vi får mycket bättre akustik, en samlad ljudbild, och en klanglåda av Storladan i alla riktningar. Sopranen tar sig. Alten glömmer vi. Tenorsolisten, Evangelisten, sjunger rent och dikterar fint. Joakim Schuster, basbaryton - är säker, och har en helt ljuvlig stämma. Kör och orkester börjar fatta varandra.
Långsamt, långsamt sjunker musiken in i mig. Två timmars konsert, och först de sista tjugo minuterna har jag landat.
Det har varit för mycket strul och småskit i veckan som gick. Jag längtade ut - eller in - och valde Johannespassionen. Den näst längsta av Bachs två passioner. Två timmars harmonier och berättelser ur den kristliga romanen där just den långa sittningen för en in i en meditativ stämning. Mitt ibland femhundra andra. Kyrkan smockfull.
Sa till J:
- Nästan inga går till nattvarden längre, men det här går hem.
Med J vid min sida kunde jag också känna att där fanns en person som tog det hela på visst allvar, både musiken och tron som ljuder ur Bachs hjärterliga koraler:
Er nahm alles wohl in acht
in der letzten Stunde,
Seine Mutter noch bedacht,
Setzt ihr ein´Vormunde.
O Mensch, mache Richtiggkeit,
Gott unde Menschen liebe,
Stirb darauf ohn alles Leid,
und dich nicht betrübe!
(O, låt dig ej förskräckas, förmörkas, förminskas, förintas, försorgas, och gör dig inga bekymmer i onödan, lyder min svenska översättning i fritt fall. Fast det kanske stämmer bättre på "Lass dich nicht unterkriegen"?)
Jag tycker ofta att koralerna är det vackraste i den utdragna historien om Jesu sista dag. Hoppet satt mot Helvetet, så att säga.
Och själva historien, som varje gång får mig att undra, varför vi berättat den oupphörligt i 2000 år, bär ju på Livets elementa; kärlek, svek, mod, feghet, lidande, lojalitet, ängslan, övergivenhet, ömhet och övervinnande.
Lass dich nicht betrüben!
---------------------------------------------------
Tre nyanser av betrüben; här i tysk/engelsk ordbok:
betrüben [betrübte|betrübt] {v.t.} (also: Kummer machen, Sorge bereiten, quälen)
to distress [distressed|distressed] {vb}
betrüben [betrübte|betrübt] {vb} (also: belasten, plagen, zusetzen, quälen)
to afflict [afflicted|afflicted] {vb}
betrüben [betrübte|betrübt] {v.t.} (also: traurig stimmen)
to sadden
Och här en länk till Trinity College of Music Choir som sjunger inledningen till Johannes-passionen.
Samt en något mer gravitetisk och fulländad version, innehållande hela första delen.
Och så här skriver en som vet mer än jag:
The St John Passion is a dramatic representation of the Passion, as told in the Gospel of John, constructed of dramatically presented recitatives and choruses, commented by reflective chorales, ariosos, and arias, framed by an opening chorus and a final one, followed by a last chorale. Compared to the St Matthew Passion, the St John Passion has been described as more extravagant, with an expressive immediacy, at times more unbridled and less "finished."
Nikolaus Harnoncourt
Concentus Musicus Wien
Åh.
SvaraRaderaFörra året tänkte jag att jag borde ge kyrkan här en chans. Jag klev in i en av de öppna kyrkorna i centrum på lördagsförmiddagen. Utöver det vanliga sekelgamla bladguldsbroket och plastblommorna och de här elektriska ljusen man tänder om man lägger ett mynt (jag fattar att det blir sotigt med levande ljus och att det är knepigare med bladguldet än med minimalistiskt kalkade väggar) stod det en kärring och sjöng falskt i mikrofon. Jag ger den dessvärre inte fler chanser nu.
Ska man verkligen skylla svenskarna för att vara sekulariserade när de smockfyller en kyrka för att höra Johannespassionen?
Anna, ja kitschkristendom är väl bara något för vissa tokiga konstnärer att apa efter. Men visst Tusan finns det andra kyrkor i din närhet?
RaderaSekulariserade; nja. Under detta år då jag gått på många konserter har det alltid varit nästan smockfullt. Det gläder mig - av någon anledning, eftersom musik säger mer än tusen (normal)-predikningar.
Det gick lite fort ovan. Jag känner mig manad att:
SvaraRadera1) ber om ursäkt för att jag lägger en syrlig kommentar om bristerna i min egen tillvaro först i kommentarsfältet till ditt fina inlägg
och så nyansera mig:
2) heder åt Svenska Kyrkan som vet att förvalta sitt musikarv och därigenom spela en roll i det som ibland beskrivs som världens mest sekulariserade samhälle
Jag kan inte känna mig hemma i en kyrka som inte tar vara på sitt imateriella kulturarv. Då går jag hellre under träden och tänker på Gud.
1) Ja, no harm done.
Radera2) Jag tycker också att kyrkans musikutbud är fullständigt strålande. En stor gåva, för oss som inte gått ur, och för de som gått ur, från Kyrkans kulturfonder och församlingarnas små kassor, och engagerade kyrkomusiker, körer, dirigenter (med ringa löner) etc.
Ja - eller under träden utan att tänka på Gud - ; )
RaderaTack, Gabi, för din underbara text. På något sätt känns det som att den satt en extra guldkant på mitt Påskfirande.
SvaraRaderaMalou,
RaderaHoppas du kan höra något vackert och starkt även i dina omgivningar. Guldkanter finns.