Sådärja, nu var
vi där igen. I den oerhörda dispyten om vad som är bra litteratur och vad som
ska utses till tidsandans hackkycklingar. Autofiktion, oh lala, vad trist.
Tjejer som skriver om kärleksnöd, svartsjuka, och vem–ska-jag-knulla-med? Könskampen,
mäns allmänna hopplöshet, och hela den jazzen.
Killar på
Söder som skriver om ungefär samma medelklassångest, privat, petigt och
självupptaget. Nej, tack. Nu vill vi ha den stora romanen om det verkligt stora
eländet. Ge oss apokalypser i långa banor, ge oss tidens flyktingläger (även om
författaren bara besökt ett sådant under några veckors tid). Ge oss kollektivromaner.
Var är dagens Dostojevskij, vem fyller tomheten efter Sara Lidman?
Något svar
finns inte. Det härliga med författarskap är att de skiftar färg och läge, kan
växla från hyper-privat till storartad samtidsskildring. Ta Terézia Moras Monstret, där romanen - tydligt
typograferad på varje sida med en linje mellan de båda rösterna – skiftar mellan den depressiva inåtvända Flora som tog
livet av sig, och den handlingskraftige men osynkade Darius Kopp, hennes man,
som reser omkring i Östeuropa med Floras aska i en urna, förtvivlat sökande efter
en begravningsplats. Det är en roadmovie över en geografi, som samtidigt är ett
öde och en humoristisk europeisk gemenskap. Strålande bok! Är den autofiktiv? Nej.
Kvinnor kan. Handlar den om tidens stora frågor? Nej. Bara samma gamla eviga
frågor.
Annars är
det ju som att se en 70-talsdebatt komma tillbaka: Alla dessa kvinnor – Susanne
Brøgger, Erica Jong, Märta Tikkanen, Agneta Klingspor – som skrev
bekännelselitteratur. Det blev då ett litet skällsord, ibland med viss rätt.
Men det drabbade bara kvinnor. Konstigt. För Ulf Lundell, Jack Kerouac, Sven
Lindqvist, Robert Pirsig, skrev ju också självupplevt och självcentrerat. En
del av det blev bra; kanske särskilt Lindqvist. Men mer originell ändå är Pirsig
med sin Zen, och konsten att sköta en
motorcykel, som skildrar hans brottningsmatch med det akademiska livet, filosofiska
frågor applicerade på underhållet av en motorcykel, och en själskris som
övergår i halvpsykotiska visioner. Det var stort. Och ingen skulle ha kommit drällande
med ordet autofiktion. Men nu får Knausgaard höra.
Men visst:
Under åren som recensent, har jag gnetat mig igenom romaner vars största fix är
att få en dildo nertryckt i halsen, eller få en brinnande cigarett på armen,
som - ehh – förspel. Men sen innehöll dessa böcker inte så hemskt mycket mer av
sensationella situationer, idéer, eller angelägenhet. En som däremot hade ett
jäkla driv i sin berättarlåda är Johanna Frid, hennes roman Nora – eller brinn Oslo brinn hör till
det mer originella jag läst bland nyare romandebutanter. Ja, en Biskops-Arnö-odlad
begåvning. Men så stor, så generös med sig själv, sån humor! Att klassa ner
henne i någon sorts ”felklubb”, kan bara ske om man är en självhögtidlig svensk
med ringa humor, och noll koll på brittisk absurd elegans i litteraturen.
Andra som
inte alls hör till den generationen, och som också utgått från sitt eget liv är
Kjell Westö, Susanne Brøgger, Carolina Zetterwall, Beate Grimsrud, med
skiftande grad av litterär dagshöjd, medan t.ex Maja Lunde och Erik Hågård ger
sig in i de större ödesfrågorna: Maja Lundes bok Blå var en av de finaste romanerna i den genren, vilt närvarade i
stor natur och kampen om miljön. Hågårds prisade debutroman Lilo gick tyvärr mitt sinne förbi; trots
många vackra och innerliga passager blev den en överambitiös konstruktion av det
som vi alla ska ta på allvar. Jag tror att jag gav upp lite på McCarthys Vägen, också. Vägen har liksom bara ett
slut, och man ser det hela tiden. Låsningen förtar känslan av stora frågor. Läsningen
sjunker under tyngden av svart dystopisk moral. Och det är inte vad som sker i
till exempel Birgitta Trotzigs djupt allvarsamma romaner, eller i Don DeLillos
aparta kamp med tidsandan.
Okej. Så för
de stora ödesfrågorna läser jag hellre Ursula K. Le Guin. Och min kära jäkla
autofiktiva Doris Lessing, som har skrivit den största och mest fragmentariska
romanen om just den här förfärande tiden, med alla dess komplexa skärningar
mellan kulturer, naturkatastrofer, migrantskaror och överlevare, samlade på små
öar av medvetenhet: Shikasta. Lessing
har både det ”privata” djupet i kärleken och den stora överblicken. Läs henne,
och läs Johanna Frid också, och var icke förskräckta! Snart får vi metafiktion.