fredag 20 mars 2020

Apropå en litteraturdebatt



Sådärja, nu var vi där igen. I den oerhörda dispyten om vad som är bra litteratur och vad som ska utses till tidsandans hackkycklingar. Autofiktion, oh lala, vad trist. Tjejer som skriver om kärleksnöd, svartsjuka, och vem–ska-jag-knulla-med? Könskampen, mäns allmänna hopplöshet, och hela den jazzen.
Killar på Söder som skriver om ungefär samma medelklassångest, privat, petigt och självupptaget. Nej, tack. Nu vill vi ha den stora romanen om det verkligt stora eländet. Ge oss apokalypser i långa banor, ge oss tidens flyktingläger (även om författaren bara besökt ett sådant under några veckors tid). Ge oss kollektivromaner. Var är dagens Dostojevskij, vem fyller tomheten efter Sara Lidman?
Något svar finns inte. Det härliga med författarskap är att de skiftar färg och läge, kan växla från hyper-privat till storartad samtidsskildring. Ta Terézia Moras Monstret, där romanen - tydligt typograferad på varje sida med en linje mellan de båda rösterna – skiftar mellan den depressiva inåtvända Flora som tog livet av sig, och den handlingskraftige men osynkade Darius Kopp, hennes man, som reser omkring i Östeuropa med Floras aska i en urna, förtvivlat sökande efter en begravningsplats. Det är en roadmovie över en geografi, som samtidigt är ett öde och en humoristisk europeisk gemenskap. Strålande bok! Är den autofiktiv? Nej. Kvinnor kan. Handlar den om tidens stora frågor? Nej. Bara samma gamla eviga frågor.
Annars är det ju som att se en 70-talsdebatt komma tillbaka: Alla dessa kvinnor – Susanne Brøgger, Erica Jong, Märta Tikkanen, Agneta Klingspor – som skrev bekännelselitteratur. Det blev då ett litet skällsord, ibland med viss rätt. Men det drabbade bara kvinnor. Konstigt. För Ulf Lundell, Jack Kerouac, Sven Lindqvist, Robert Pirsig, skrev ju också självupplevt och självcentrerat. En del av det blev bra; kanske särskilt Lindqvist. Men mer originell ändå är Pirsig med sin Zen, och konsten att sköta en motorcykel, som skildrar hans brottningsmatch med det akademiska livet, filosofiska frågor applicerade på underhållet av en motorcykel, och en själskris som övergår i halvpsykotiska visioner. Det var stort. Och ingen skulle ha kommit drällande med ordet autofiktion. Men nu får Knausgaard höra.
Men visst: Under åren som recensent, har jag gnetat mig igenom romaner vars största fix är att få en dildo nertryckt i halsen, eller få en brinnande cigarett på armen, som - ehh – förspel. Men sen innehöll dessa böcker inte så hemskt mycket mer av sensationella situationer, idéer, eller angelägenhet. En som däremot hade ett jäkla driv i sin berättarlåda är Johanna Frid, hennes roman Nora – eller brinn Oslo brinn hör till det mer originella jag läst bland nyare romandebutanter. Ja, en Biskops-Arnö-odlad begåvning. Men så stor, så generös med sig själv, sån humor! Att klassa ner henne i någon sorts ”felklubb”, kan bara ske om man är en självhögtidlig svensk med ringa humor, och noll koll på brittisk absurd elegans i litteraturen.
Andra som inte alls hör till den generationen, och som också utgått från sitt eget liv är Kjell Westö, Susanne Brøgger, Carolina Zetterwall, Beate Grimsrud, med skiftande grad av litterär dagshöjd, medan t.ex Maja Lunde och Erik Hågård ger sig in i de större ödesfrågorna: Maja Lundes bok Blå var en av de finaste romanerna i den genren, vilt närvarade i stor natur och kampen om miljön. Hågårds prisade debutroman Lilo gick tyvärr mitt sinne förbi; trots många vackra och innerliga passager blev den en överambitiös konstruktion av det som vi alla ska ta på allvar. Jag tror att jag gav upp lite på McCarthys Vägen, också. Vägen har liksom bara ett slut, och man ser det hela tiden. Låsningen förtar känslan av stora frågor. Läsningen sjunker under tyngden av svart dystopisk moral. Och det är inte vad som sker i till exempel Birgitta Trotzigs djupt allvarsamma romaner, eller i Don DeLillos aparta kamp med tidsandan.  
Okej. Så för de stora ödesfrågorna läser jag hellre Ursula K. Le Guin. Och min kära jäkla autofiktiva Doris Lessing, som har skrivit den största och mest fragmentariska romanen om just den här förfärande tiden, med alla dess komplexa skärningar mellan kulturer, naturkatastrofer, migrantskaror och överlevare, samlade på små öar av medvetenhet: Shikasta. Lessing har både det ”privata” djupet i kärleken och den stora överblicken. Läs henne, och läs Johanna Frid också, och var icke förskräckta! Snart får vi metafiktion.
 

9 kommentarer:

  1. Har du läst The Overstory av Richard Powers? Pulitzer-priset 2019. Magnifik roman om mänskligheten och miljön, genom historierna om ett antal tämligen samtida amerikaner och träd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, har inte läst den. Men det verkar ju vara nåt att bita i.

      Radera
    2. Hej Anna, jag har försökt kommentera på din sida, men det blir bara fel hela tiden. Samma gäller alla som har WOrd, jag kan bara likea, och det är ju inte så kul.

      Radera
  2. Jag läser på surfplattan mest och lyckas inte kommentera i din blogg den vägen. Försöker att skapa en ny vana att komma tillbaka när jag sitter vid datorn, och kommentera då. Är trist om dialogfunktionen i bloggandet försvinner.

    I måndags såg jag om Det sjunde inseglet, på Sydsvenskans kulturreporters inrådan. Går inte att se via svtplay för den som bor utomlands, men jag hittade just då i alla fall en högupplöst version på youtube, med brasiliansk textning. När världen stormar får jag ingen tröst i feel-good.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det sjunde inesglet ska jag också se om. Den ligger på Svt PLay, liksom Caribias nätter.

      Ja, bloggandet tappar något av sin charm när dialogen uteblir. Det finns nån generositet i det där, som inte alla är inne på. Men jag har tyvärr ett problem med vissa sidor numera; kommer inte in på Gabrielles blogg och flera andra. Din tror jag fortfarande det funkar med.

      Radera
  3. Lessing! Och LeGuin! Att hon inte hann leva till att få Nobelpriset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har du sett att Federativ har gjort en nyutgåva av The Dispossessed med novellen The Day before the Revolution? Nya titeln är De obesuttna och den ser jättefin ut.

      Radera
    2. Nej, har missat. Måste kolla. Vi har ju alltid i världen nu. Eller ingen.

      Radera
    3. Jag köpte den genast från SF-bokhandeln. Den är så snygg!

      Radera