Först finns bara ansikten, blickar. I nästa ögonblick ett tumultartat 
samspel; människor som rör sig mot varandra som fiskar i en ström. Det 
är John Cassavetes filmer jag talar om, där livet skildras som ett 
myller av impulser och ovissa utgångar. Ingen individ är hel och enkel, 
men var och en förändras i mötet med de andra. Shadows och Faces, de två
 första filmerna, ger anslaget till de kommande tjugofem åren: 
Improvisationen - ett lån från jazzen - ger skådespelarna en helt ny 
närvarokänsla. Men i senare, konstnärligt fullödiga filmer som En kvinna
 under påverkan, har improvisationen uppstått i en driven filmtrupp där 
man stimulerade varandra till experiment. Improvisation under frenetisk 
påverkan, blev Cassavetes metod. 
Vid slutet av femtiotalet, i en filmkultur inställd på kassa-succéer 
startar han sin filmbana. Filmar gör han med handkamera, i privata 
lägenheter, nattetid, när medarbetarna har ledigt från betalda jobb. De 
tog tre år att få ihop Faces. Där förnyas i ett enda jättekliv den 
amerikanska independent-filmen. 
Tillsammans med sin hustru, skådespelar-esset Gena Rowlands, skapar han 
en atmosfär som är både kreativ och familjär. Man arbetar ihop, äter, 
samtalar. Stämningen är lojal och generös - en egen strömfåra i den 
konkurrensinställda amerikanska filmbranschen. Och generositeten färgar 
av sig på filmerna. En vågsam vitalitet, en stundtals nästan fumlig 
äkthet, präglar varje scen. Men där finns också en stor kärlek till 
skådespelarna, vännerna, människorna, oavsett om de spelar affärsmän, 
tuffa callgirls, hemmafruar eller nattklubbsägare. 
Och Cassavetes är på kvinnornas sida. Han har sagt att han undersöker 
kvinnans prekära situation som antingen över-eller-underklass-konkubin. I
 Faces är det Jeannie, en callgirl, som ger ifrån sig impulser av 
kärlek, finess och generositet, medan hennes tillfällige älskare, den 
framgångsrike affärsmannen Richard, täcker över sin kärlekslängtan med 
sprit, prat, dumma skämt. I En kvinna under påverkan är det den osäkra 
hemmafrun som utstrålar känslomässigt mod och hängivelse, medan maken 
försvarar sin givna form som familjens och arbetslagets ledare. Den 
berömda spaghetti-scenen, där maken bjudit hem sitt arbetslag på middag,
 skildrar kvinnan som en omedvetet Kristuslik gestalt. Hon bjuder både 
på spaghetti och hjärta, men det senare blir för mycket för denna 
världen. 
- Sitt ner på ditt arschle, ryter maken (Peter Falk) till hustrun (Gena 
Rowlands), när hon blir alltför tillgiven mot en av hans svarta 
jobbarkompisar. 
Han skrämmer bokstavligen vettet ur henne. Inte därför att han inte är 
en varm man. I intimiteten är han varm. Men med sin värsta macho-attityd
 slår han hål på både hustrun och sig själv. Resten av filmen handlar om
 en kvinnas förtvivlade och våldsamma kamp för att hitta sin egen kärna,
 på trots av omgivningens klichéartade förväntningar. En tumultarisk 
känslo-resa, och samtidigt en provokation för var och en som tror att 
kärleken mår bäst av att se politiskt korrekt ut. 
Ingen filmare är mer besatt av äkta känslor, och om både form och 
dramaturgi måste skakas om för sanningens skull, så gör han det. Men i 
skakigheten finns ett hopp. Och slutet på En kvinna under påverkan är en
 bedarrad storm, en känslig och erotisk försoning mellan man och kvinna 
som bara Cassavetes kan skildra så att man tror honom: Som en vilopaus i
 missförståelsernas långa arbetsvecka. 
Cassavetes arbetar med en öppen estetik; han tror på slumpen, sina 
medarbetares infall, ljusets skiftningar, och de små oväntade 
händelserna som får en människas liv att styra över åt ett helt annat 
håll. Det handlar inte om att översätta en hårt bearbetad story, med 
filmkamerans och ljussättarnas hjälp. Mycket mer handlar det om att 
fånga det oåterkalleliga livsögonblicket, momentet när maskerna faller 
och nya möjligheter sipprar in mellan människor. 
Hans filmer är som spruckna speglar av ens eget liv; i sprickorna finns 
det okända; det som vi inte vet att vi är, därför att vi tror att vi vet
 det.
  | 
| Gena Rowlands i En kvinna under påverkan. | 
_____________________________________________________________
Denna text har tidigare publicerats i Uppsala Nya Tidning, Smålandsposten, Sundsvalls tidning, och på websiten MovieBox.