onsdag 8 juli 2015
Blommor i olja och pastell - Millesgården.
Skrev en artikel om Millesgårdens utställning av Blomsterkonst. Ett bra ställe att gå till när det regnar. Men ännu vackrare den soliga junidag jag var där. Länk finns här.
Målningen ovan är gjord av den finske målaren Heikki Marila.
tisdag 7 juli 2015
Sommarkvällarnas räddning är för jävlig
Räddning. Jag överdriver. För jag har aldrig tyckt om Hitchcock. Är det någon som gör det? Det kan jag inte tänka mig. Han är ju en salongspsykopat. Vilket konstigt namn förresten: Hitch a cock, liksom. Men - vi lämnar det.
För mig är det så här: Han är en fullgod estet som filmare, rysningarnas djävul, smart och så. Men som alla elaka människor har han en massa otäcka baksidor (bl.a. kvinnoskräck) och det är därför han blev Hitchcock och inte Nicecock. Nåja, det är bara en av många teorier vi har. Vi lämnar det också.
Här är listan på Sommarens Hitchcock-filmer i SVT2:
För mig är det så här: Han är en fullgod estet som filmare, rysningarnas djävul, smart och så. Men som alla elaka människor har han en massa otäcka baksidor (bl.a. kvinnoskräck) och det är därför han blev Hitchcock och inte Nicecock. Nåja, det är bara en av många teorier vi har. Vi lämnar det också.
Här är listan på Sommarens Hitchcock-filmer i SVT2:
Fredag 10 juli kl 21.45: Repet
Fredag 17 juli kl 21.45: Fönstret åt gården
Fredag 24 juli kl 21.45: Frenzy
Fredag 31 juli kl 21.45: Mannen som visste för mycket
Fredag 7 augusti kl 21.45: Studie i brott
söndag 5 juli 2015
När kropparna ska ut
Nu är det sommar. Kanske ni märkt det? 28 till 31 grader i Stockholm. Man öppnar alla fönster. Går ut och simmar i kvällningen. Inser att man blivit cirka hundrafemtio år äldre på några år. Framhärdar med att vara ute bland andra människor som är yngre, hippare och mera hejans på alla sätt.
I alla fall. Igår var årets första simtur och den var inte varm, men tapper. Jag simmar gärna där folk inte solar och smörjer sig och har sig. Det är nästan samma avvärjningsmekanism som att inte vara på varuhus eller restauranger där det spelas musak. Man vill dock vara lite ifred med både sina öron och sin kropp.
Som vanligt ser jag folk som är för tjocka och folk som är för magra, killar som jobbat ihjäl sig för sina muskler och kvinnor som, tja, något liknande. Blir därför så väl till mods när jag betraktar vad konstnärer gör när de ser på kropparna. Den ömhet som kan återfinnas i en kolteckning eller en pastellmålning, den är det man ska ha, när man handskas med kropparna.
Sen övergår vi till Eugéne Jansson, som ju målade under en tid när kroppskulturen började växa fram. Han var på grund av läggning mest förtjust i att måla av nakna män. Tyvärr kan man också ana den stelhet och perfektion som den tidens anda, liksom vår egen, gav upphov till i sin kult av kroppen.
Nog ser de ut att ha lite tråkigt, atleterna i de två sista målningarna. Ja, det var det, från mig, idag. Reclining on the sofa, mostly.
I alla fall. Igår var årets första simtur och den var inte varm, men tapper. Jag simmar gärna där folk inte solar och smörjer sig och har sig. Det är nästan samma avvärjningsmekanism som att inte vara på varuhus eller restauranger där det spelas musak. Man vill dock vara lite ifred med både sina öron och sin kropp.
Som vanligt ser jag folk som är för tjocka och folk som är för magra, killar som jobbat ihjäl sig för sina muskler och kvinnor som, tja, något liknande. Blir därför så väl till mods när jag betraktar vad konstnärer gör när de ser på kropparna. Den ömhet som kan återfinnas i en kolteckning eller en pastellmålning, den är det man ska ha, när man handskas med kropparna.
Målning: Degas |
Målning: Toulouse Lautrec |
Toulouse Lautrec |
Degas |
Målning: Matisse |
Sen övergår vi till Eugéne Jansson, som ju målade under en tid när kroppskulturen började växa fram. Han var på grund av läggning mest förtjust i att måla av nakna män. Tyvärr kan man också ana den stelhet och perfektion som den tidens anda, liksom vår egen, gav upphov till i sin kult av kroppen.
Nog ser de ut att ha lite tråkigt, atleterna i de två sista målningarna. Ja, det var det, från mig, idag. Reclining on the sofa, mostly.
tisdag 30 juni 2015
Intervju med Olga Margetis - grek i Sverige
Olga Margetis föddes i Aten 1957. Hennes pappa Anastasio var aktiv
kommunist, och kämpade i motståndsrörelsen mot nazisterna. Under inbördeskriget
som följde, 1944-49, deltog han i striderna på vänsterns sida. Vid flera
tillfällen satt han fängslad på de s.k. Helvetesöarna, tillsammans med andra
greker från vänstern.
Men åren innan Olga föddes, och åren därefter, levde
familjen ett relativt lugnt och välbärgat liv. Fadern hade egen elfirma, modern
var hemmafru. Olga fick gå i fin skola, och man hade semesterhus på ön Salamis,
en timmes färd från Aten. Det såg bra ut för familjen Margetis.
Men när juntan, inte helt oväntat, tog makten i april 1967, gick Olgas
pappa omedelbart under jorden i Aten, och flydde sedan till Frankrike. Där blev
han inte långvarig; en släkting, Georgios Tsokanis, for ner till Paris för att
hämta sin gamle vän till Sverige.
Inom
loppet av några veckor förändrades familjens liv totalt. Pappan fick
uppehållstillstånd i Sverige, och tog arbete på LM Ericsson, men Olga, hennes
mamma och lillasyster Angelika, blev kvar i Aten. De ansökte upprepade gånger
om pass, men fick inga. Beskedet var: ”Ni ska ingenstans, om ni vill träffa er
man, er pappa, så får ni se till att han kommer hit.” De hölls som gisslan.
Olga berättar om den värsta perioden i sitt liv:
- Man vaknade en morgon och
med ens var det diktatur, tanks på gatorna. Pappa flydde omgående. Han
kunde inte stanna kvar. Då hade han hamnat i fängelse. Han hade upplevt exil, i
fångenskap, på många öar. Efter inbördeskriget hamnade många där, på Leros,
Kiria, Makronisos. Det var tortyrverkstäder.
-
Hur många
år kämpade han eller satt i fängelse?
-
Från början av 1940-talet till mitten av
femtiotalet satt han flera olika perioder på helvetesöarna. Men i gott
sällskap. Halva Greklands intelligentia satt ju där. Författare, musiker,
poeter. Mikis Theodorakis är den mest kände. Han var en vän till
pappa.
-
Varför
satt de fängslade?
-
De satt där därför att de tillhörde vänstern. De
hade kämpat för Grekland, mot högern och mot fascisterna..
För den då tioåriga Olga blev livet plötsligt mycket
tufft. Skolan var stängd den första tiden. Militär och polis gick runt och
samlade in s.k.obekväma personer. Det var utegångsförbud på kvällarna. Familjen
trakasserades med obehagliga besök, utfrågningar om fadern, hot. Olga hade
själv sett en ung, efterbliven pojke bli nedskjuten på gatan, därför att han
inte förstod militärernas order. Men hon var en modig flicka, som ville skydda
sin mamma och lillasyster, och när hon öppet trotsade de besökande militärpoliserna
hände det att hon fick svar på tal genom fysiskt våld.
- Var du inte rädd?
- Jag tror inte jag var så
rädd, jag kände nog mest vrede. Och det har format mig. Jag tror inte att jag
är rädd för någonting. Det kan liksom inte bli värre än det var då, för en
tioårig flicka. Det var sorg och totalt kaos omkring oss. Det var det första hemska
jag upplevde efter att ha levat med tryggheten i familjen.
Från en dag till en annan stod familjen på bar backe, och blev ekonomiskt beroende av släktingar. Olga fick hjälp med att fortsätta i sin skola. Mamman började arbeta som sömmerska, i hemmet. Hon tog upp beställningar från folk i kvarteret, och Olga fick leverera. Samtidigt kämpade Anastasio Margetis under tre år, för att få sin familj till Sverige. Han vände sig till Röda Korset och andra humanitära instanser, men fick inget gensvar. Till slut bestämde han sig för att förlita sig på svenskarnas välvilja.
-
Han började hungerstrejka
på Sergels Torg. Det var 1970, en väldigt sträng vinter. Och det liknade inte
den sortens hungerstrejker som vi är vana vid nu. Att man kan gå hem emellanåt
och proppa i sig mat. Utan han låg de facto på Sergels Torg i en vecka, utan
att äta. Han hade medicinsk hjälp, en svensk läkare som hade ställt upp, för
att de var rädda att han skulle få lunginflammation.
- Men hans protest fick
resultat, rätt snart?
- Ja, det var effektivt.
Folk gick förbi där varje dag, samlades och diskuterade. Han hade satt upp
plakat: ”Befria mina barn, juntan förtrycker oss”. Och alla var väldigt medvetna om Grekland då.
Charterresorna hade kommit igång, Grekland var populärt. Olof Palme arbetade
aktivt för återupprättandet av demokratin i Grekland. Theodorakis hade varit
här och sjungit, tillsammans med Sven Bertil Taube. Och plötsligt ser dessa
svenskar en stackars människa som ligger och hungerstrejkar, omgiven av bilder
på sina barn, på tolv och sex år. Och jag menar man måste ju vara gjord av sten
för att inte reagera. Så tidningarna kom och TV, det blev ett väldigt ståhej.
Man samlade in fyrtiotusen namnunderskrifter, och planerade en demonstration.
Men den behövdes inte, eftersom hans önskan ganska snart blev infriad.
- Vilka var det som
påverkade det här beslutet?
- Alla de som
tidigare hållit sig borta började nu, i humanitetens namn, känna sig tvungna
att reagera: FN, påven, och Röda Korset. De utövade påtryckningar, och till
sist var juntan tvungen att ge efter och släppa iväg oss. Så de ringde min
mamma en dag och sa: Kom och hämta era pass, så att du och era barn kan
försvinna.
Under hela denna tid hade
familjen svenska journalister hos sig i Aten. Ibland blev de stoppade av
militärpolisen. Men när de kunde komma in gjorde de intervjuer, och skickade
bilder som publicerades i svenska tidningar. Juntan fick stora problem med den
svenska pressen. De blev tvungna att ge efter, och familjen kunde återförenas i
Stockholm 1970.
Medlemmar av Grekiska mlitärjuntan 67-74 |
Det är alltså farlig historia och om den till någon minsta del återupprepades skulle EU inte få sin heder tillbaka, och andra mer engagerade i Grekland skulle få skämmas: Att utsätta grekerna för en åtstramningspolitik som kan locka fram gamla fascistoida veteraner ur skuggorna är att sälja kaninen dyrt till vargens kök. Även bankerna ECB, IMF m.fl, och även Jünker och Merkel, borde vara medvetna om en viss fara för en måhända manipulativ och mer osynlig statskupp: Ja, inte ens den demokratiska goodwill-andan i EU kan accepetera ett chansande med repression och tillbakagång i 60-talspolitik i sitt följdvatten.
Låt grekerna ordna upp sig själv. Och slippa trycket från EU.
Men låna för fanken ut de pengar som ändå bara ligger o möglar i de irreella datasystemen.
¤¤¤¤
Olga Margetis.var Ordförande i Grekiska Föreningen under åren 1998 – 2009. En längre intervju med henne gjordes 2009 och 2010, och innehåller delar som är så pass privata att jag måste be Olga om tillstånd innan jag publicerar resten. Men texten ovan är en förfärande vanlig skildring av vad som hände med grekerna när juntan tog över.
Stöd grekerna. Visa humanitet. Visa också tacksamhet mot alla år ni varit där, genom att respektera deras arbete för er turister och för varandra. Samt deras arbete att klara sina fattiga gamla och sina barns skolgång och skolmat. Den vulgärmoralism som sprider sig från chipshögern, som aldrig utstått ett krig, än mindre bjudit motstånd mot fascism och riskerat sitt liv för frihet och demokrati, den vill jag inte höra mer av. Inte här och inte i någon bonnsur variant på twitter.
torsdag 25 juni 2015
söndag 21 juni 2015
Ännu en målning....
Vill inte ens prata om den här. Min käraste målare: Per Kirkeby. Titel. Anastasia, troligen målat en bit in på sekelskiftet.
fredag 19 juni 2015
Raderna: Gombrowicz - Kritiskt om kritiken
Om kritiken, och i synnerhet avantgardekritiken, blir fiktiv, uppblåst och ohederlig, så är det därför att den simmar omkring i abstraktioner, långt ifrån varje konkret kropp av kött och blod - dessa kritiker tumlar runt i konsten, kulturen, filosofin, och andra dylika trivialiteter – och där är det inte svårt att sopa verkligheten under mattan, och då – ja, då min själ kan du slå klackarna i taket! Själva kärnproblemet består alltså i att bryta med det abstrakta och återknyta till den förlorade konkretionen – så att kritikern kan känna sig som en människa som skriver för andra människor om en människa, återfinner den förlorade Umgängesförmågan och hittar en fast grund för de många värderingar som måste göras.
Det pseudovetenskapliga i dagens kritik är mer än man kan stå ut med. Och det är skolans fel – gymnasiets och universitetets – vilken skada har inte universiteten vållat genom att intala studenterna att man kan hantera konsten vetenskapligt. Vilken katastrofal metod är det inte att bara syssla med själva verket, skilt från författarens person – en abstraktion som har dragit med sig andra, vilka har frikopplat verket från personen ännu mer genom att se det som ett självständigt ”objekt”, uppfatta det ”objektivt”, och genom att göra allt till föremål för ett haltande och falskt tänkande, hämtat från den estetiska eller sociologiska pseudomatematikens område.
Witold Gombrowicz
Ur Dagboken, 1953 - 1969
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)