torsdag 4 juli 2013

Kung Dysterkvist

Reinfeldt alltså. Med all respekt för vad långa EU-resor och sammanträden kan göra med en människa - men aldrig att jag sett en partiledare tillika statsminister framträda med så total renons på vitalitet som FR i Almedalen. Långa glädjelösa haranger, som tagna ur ett tal för sju år sen. Same, same.

Och så den där lilla skitsnobbiga antydningen om att oppositionen skulle vara illa förberedd. Som om vana socialdemokrater, och en fotsäker fd metallare skulle vara någon sorts småbarn i politiken. Nej Kung Dysterkvist - där gick du bet. Alla kommer inte från vare sig MUF eller SSU, eller ens ung vänster eller grön ungdom: Somliga har varit ute i det verkliga livet innan de tog svängen in i politiken.

Sällan gör han sig sämre, Reinfeldt, än när han odlar satir som han inte behärskar. Inte ens moddarna på första bänkraderna hade mer än måttliga applåder att komma med. Och jag satt i TV-soffan och gjorde det jag sällan gör: Tryckte på stillbild. Varenda gång jag gjorde det fick jag fram en man med dystert ansiktsuttryck, och lågt självförtroende. En som förväxlat ordet ansvar med ordet trist. Kanske mest beroende på trötthet. Men talet lät ihåligt, och The Puppet Show lyckades inte fylla sin figur med vare sig energi, mod, hopp eller trovärdigt engagemang.

Jag hörde bara någon som talade om miljarder. Men glömde de miljarder hans utvalda privata vårdvinstbolag skyfflat ut med kolspadar ur landet.
Jag hörde bara pengar. Och att vårdbiträden skulle få mer som vanligt. Inte att de redan rika skulle få enormt mycket mer, som det nu fixat genom sittande regering.

Jag såg en trött man som manövrerade sig igenom ett tal. Och varje stillbild var som tagen ur en stumfilm. Fattades bara en peruk och Reinfelt skulle se ut som åldrad Gloria Swanson, eller Louise Brooks i någon dyster pose. Så åtminstone en grej gjorde han helt klart: Man blir inte lycklig av högre lön. Inte ens i toppen.  Kanske har de roligare - ungdomarna på McDonalds. I alla fall var det vad han sa. Ungefär.


(Ursäkta så hemskt mycket Gloria, ovan och Louise, t.h. You made it better the first time).



7 kommentarer:

  1. Tittade du bara med vänster öga, Gabi?

    SvaraRadera
  2. Nej, jag har två. Jag är kulturkonservativ vänsterMP. Inte marknadshungrig modemoderat. Där skiljs våra vägar gissar jag. Annars inte.

    SvaraRadera
  3. Hahaha.. "marknadshungrig modemoderat"? Jag har inte skrattat så gott på länge. Långt därifrån, Gabi.. mycket långt!

    SvaraRadera
  4. Visst ser han förskräckligt trött ut. Det oroar även mig att han så självsäkert tänker axla statsministerposten, åtminstone partiledarposten, även nästa år...
    För övrigt rätt stor porträttlikhet med Luise Brooks. Men marknadsmässig modemoderat, nja.

    SvaraRadera
  5. Tja, man drar ju till lite i överkant, som alla polemiker ;)

    Men ett par frysta bilder från det talet är mkt lätt att göra satir av. Förvånar mig att ingen annan...

    SvaraRadera
  6. Är ingen fan av Reinfeldt,men det du hör som skitsnobbiga antydningar,tycker jag mera låter som desperata rallarsvingar från någon som håller på att tappa greppet.Vi uppfattar nog saker vi hör på olika sätt.Och jag är nog minst lika "röd" som du förefaller. :-)

    SvaraRadera
  7. Klart du är! "Tappa greppet" kan mycket väl stämma. Jag har inget tolkningsföreträde. Utom på min egen blogg : )

    SvaraRadera