tisdag 30 juli 2013

Gud gjorde kvällen....


Men det var Monet som målade. Och vi, på cykeltur, bara begapar ännu en flyktig målning som ingenting kostar men ger allt. Extasy är inget man behöver stoppa i sig.

När jag var ung sa en en annan ung (målare) till mig: Jag försöker ju inte härma Gud.
Det försökte nog inte Claude Monet heller. Men han kan, som få, stämma atmosfären till mystik. Det mystiska i måleriet kan vara essensen av den dunkla kategorin religiöst, liksom viss musik, naturupplevelser, viss kärlek. Bortom alla kodlås av teologi, traktat, teser, concilier och trosbekännelser. Om den essensen ska jag kanske skriva mer en annan gång. Men nu bara ser vi. Gud klarar sig nog inte utan Monet.

PS: Det är en soluppgång, så jag luras lite. Men solnedgång och uppgång flöt ihop under midsommaren i Lappland, så jag är lite upp-och-ned, as usual. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar