tisdag 9 april 2013

"Newsroom" - nästan helbra

Aaron Sorkin som skrev manus till "West wing", (en serie från insidan av Vita Huset som jag aldrig orkat följa eftersom det var en väluppfostrad och ganska tråkig version av den politiska verkligheten) - har skrivit manus också till serien "Newsroom".

Serien som gjordes 2012 hade premiär i svensk TV igår. Vet inte varför det inte skulle kunna likställas med alla andra premiärer, Shakespeare, Pinter, Moliére, whatever. Inte för att det är lika bra, men för att det är olika bra.
Film; som kan vara just det mest nerviga, närvarande, närsynta, vidsynta, kalejdoskopiska mediet. Och det är de krafterna som utnyttjas här: Bråkigt nyhetsankare - Will McAvoy (Jeff Daniels) -  med cynisk attityd, möter kvinnan han inte sett på länge - McKenzie (Emily Mortimer) - och får en ny moralisk injektion av vad det kan vara att kommunicera från händelsernas centrum och samtidigt "think on your feet".
 
De båda har att snabbt hantera det dramatiska händelseförloppet i Mexikanska golfen; BP-platformen som går läck, dödar människor och djur, spiller ut tonvis med olja i havet. Amerikanska motsvarigheten till TT ligger lågt, slörapporterar, och först när Will McAvoy  gjort sitt nyhetsinslag graderas händelsen upp som ytterst allvarlig.

I storyn ingår en skarp, rolig dialog, en lite uppskruvad psykologi på gränsen till nervsammanbrott och förtvivlan, men också - och inte minst - en väldig feeling för det journalistiska arbetet när det är som bäst; en blandning av intelligent analys, snabba ryck och medvetenhet om key points; nyckelfrågor. Sådana som till sin absoluta natur alltid är besvärande.
Medan amerikanska TT velar i utkanten av tidernas största naturkatastrof till havs, blir "Newsroom" ett cluster av skickligt teamwork, nätscanning, rätt samtal med rätt personer, svåra frågor ställda innan någon hunnit tänka efter vad marknadsavdelningen ska säga; försåtliga små frågor och bang: Storyn är klar. BP har haft en praktikant som kontrollant för sin oljeplattform i havet. Med mera. Jag ska inte vara en spoiler. Se!

Men jag har fått en ny skådespelare på kartan: Jeff Daniels. Auktoritär i sin roll, men sensibel i mimiken, plastiken, repliken, pauseringarna. En man. Vad skönt att slippa gullepojkarna Pitt&Company. Daniels har en dynamik som gör honom alltigenom trovärdig, en humor och berördhet under ytan av Alldeles Omöjlig Mansjävel. Bra, bra, bra!

Några få invändningar: Inte helt övertygande att den supersnygga och begåvade Emily Mortimer - McKenzie - just kommit hem från långa år som krigsreporter och är, som det sägs, "utmattad", när hon samtidigt visar alla tecken på ringledaregenskaper, men framförallt ser ut som om hon varit på både manikyr och yoga. Detsamma gäller hennes medhavda producent och assistent (John Gallagher Jr). Hans pojkcharm sitter fint, men bär inga spår av att ha varit med i nyhetskamp på komplicerad nivå. Här skulle man önskat sig lite mer Stanislavski/Strasberg, lite mer under-huden-svettig-psykologi. Men, men.

Sam Waterston, Dev Patel, Alison Pill med flera gör fina biroller. Vi har bröd, nu har vi skådespel. Det här ska bli kul!



Jeff Daniels, Sam Waterston, Dev Patel och Emily Mortimer.

3 kommentarer:

  1. Hej Gabreille! Jag är ute efter en artikel du skrivit som jag inte kommer åt på nätet och undrar om du har den kvar. Tycker det är en av de bästa beskrivningarna av kvinnorrollerna i "Sånger från andra våningen" jag läst. Citat: "I denna folkhemssaga har Makterna fått sina slavar arbetstagarna helt under kontroll. Men lika undertryckt är den Molly-Bloomska kvinnlighet som inte passar in i utvecklingens funktionella marschorder." MVH Mona

    SvaraRadera
  2. "Newsroom" såg jag på nån annan kanal, förra året var det nog. Känner igen din entusiasm och minns att jag kände likadant i början. Jag är rätt svag för "pratfilmer" - filmer med snabb och intelligent dialog. Men sen, njae...Tyvärr tröttnade nog så smått. Men jag håller med om att Jeff Daniels gör rollen bra och har karisma.
    Men hm...kom nu inte och hacka på Brad Pitt för att han är en snygging! Han är faktiskt ingen dålig skådis alls. T.ex. i filmen om Jesse James eller i Moneyball där han spelar basebolltränare. Så det så! :-)

    Det finns en annan serie med ett likartat ämne som "Newsroom" fast i en annan tid som jag tycker är bättre än "Newsroom": "The Hour". I varje fall var seriens första säsong mer intressant och engagerande, tycker jag. Det är en engelsk serie om tv-journalistik på 1950-talet.

    Och apropå serier: nu börjar "Mad men" igen och det ska bli spännande att se om den håller för ännu en säsong.

    Ja, det var mycket tv det. Låter som om jag inte gör nåt annat än tittar på tv. Men vi väljer när vi vill titta eftersom vi spelar in så gott som allt som vi tror att vi vill se och så tittar vi nån gång när vi har tid och lust (eller skippar och struntar i att titta på programmet). Klar fördel med det är att vi slipper all reklam om det är en sån kanal, det är ju bara att spola förbi den.

    SvaraRadera
  3. Jag tittar också bara på ett par saker.
    Men Newsroom var rolig, inte bara för den är bra uppbyggd, utan för att den verkar handla om väsentligheter, samhällskritiska dito.

    Vad beträffar Pitt så är han inte dissad av mig pgra "snygg", han är inte min sorts snygg, men inte heller min sorts stor aktör, även om han visst kan vara bra. Men han lyckas aldrig intressera mig liksom. Det gör däremot en annan goding, John Cusack, och för allan del, Johnny Depp - som drog till det in absurdum roligt med sin Pirate. En sån film jag aldrig går på men såg på TV. Favoriserar dock män med lite mer tyngd i sin spelstil. Det är väl åldern?

    SvaraRadera