onsdag 3 april 2013

Sippra Scilla Plums

Tog med mig en banan och en påse dadlar som blivit över. Ut på bänken i solen. Dadlarna har samma form och färg som småhundarnas efterlämnade skit. Men alltså.

Dadlar är det första man bjuds på i nordafrikanska hem, har jag hört. Här är det vad jag bjuder mig själv på strax före våren. Mest för att slippa handla. Jag avskyr att handla.
Men jag är mycket glad över min nyinköpta merinoulltröja som värmer ryggen i vinden.

Några enstaka typer pluttar fortfarande omkring på isen, och varnar varandra för att kanterna börjat smälta. En vill ha mera uppmärksamhet. Hon plumsar kraftigt i just där isen är som tunnast vid udden, och blir sedan teraperad av sin följeslagare. Vad gör man inte?

Själv är jag färdig med isen för i år. Sitter i viloläge och glor lite på den nyss uppståndna scillan. Går sen hem över rinnande vägar. Här har varit sol en månad. Därav denna välgrundade glädje för just ingenting. Sippra fint lilla vårbäck!


Jag tar reprisen på den här:


10 kommentarer:

  1. Läste "en påse dollar som blivit över", tänkte : Nu har hon kommit på grön kvist? Ska hon mata ankorna med den nu? Sen läste jag om. Lite synd på något vis. Tänk om du hade suttit där på din bänk och börjat hiva ut gröna dollars över nejden...

    SvaraRadera
  2. Men det där med att mata ankorna med dollar är slut sen länge Karin -
    numera är det ankorna som ska mata dollarna...


    Grön kvist? Det beror på hur man räknar. Jag har i alla fall 230.000 t i mitt manus. Lite mer än jag har på banken ; )

    SvaraRadera
  3. Tack! Vacker låt. Alla sådana små uppmuntrande saker behövs. La just in mer ved i pannan. Temperaturen har krupit under nollstrecket. Ska denna vinter aldrig ta slut?

    SvaraRadera
  4. Nu gör det mig detsamma, bara solen är här.
    Men den långa solfattiga vintern var en riktig Mårra i år.

    April är en favoritmånad. Brunrosa backar, turkosblå is - se, nu går jag igång igen ; )

    SvaraRadera
  5. April var kulpåsarnas tid...Här i Rom har det regnat i ett halvår.
    Kram,
    Sabrina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kulpåsar - där sa du nåt. Själv mindes jag just idag att jag en gång jumpade på isflaken med grabbarna i Alvik. Och fick bassning efteråt. Man var la äventyrlig!

      Kram till dig.

      Radera
  6. Jag såg vårens första blåsippa bland brunlöven i backen nedanför Jungfrudansen vid Ulvsundasjön igår. Jubel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En äkta färsk vild fri blåsippa har jag inte sett på flera år. Hoppas - på landet.

      Radera
  7. Man kan alltid titta in hos dig och få sig en dos god musik. Men nu blev jag sugen på en dadel också...

    SvaraRadera