lördag 19 januari 2013

Gustaf Fjaestad och Bo Larsson


Ja, alltså, när det nu är sådana här dagar som idag, så kan inte en gammal konstvetare hålla sig. Man måste utropa: Åh, som Gustaf Fjaestad! Fast, nej, jag höll mig. Jag har nog nästan slutat säga: Åh, Monet, eller: ser du, vilken Hammershøi-gata, vilka Hjertén-färger, vilken Bo Larsson-vinter, vilken Munch-måne över vattnet, etc. etc.

Eller sa jag det kanske i alla fall? Medan I och jag gick rundan vid Brunnsviken och alla björkarna stod i skiraste frost och solen sken på de kraftiga ekarna, och snön låg vit som i barndomen, och man blev kall igen, av en riktig vinter. Och gick in och tog en dubbel Cappucino, som var så god som den bara är när man fortfarande fryser lite.

Så, den som tycker Fjaestad är banal - har kanske "rätt". Men det ger jag katten i. Det banala hör också till livet. Och konsten. Nedan; en målning av Bo Larsson från vår stad: Katarina södra, Vinter. Det skiljer i runda slängar 100 år mellan de här två målningarna.



12 kommentarer:

  1. Precis en Gustav Fjaestad-dag idag! Jag gillar hans små flirtkulor på isen.

    SvaraRadera
  2. Klart du såg det!
    Ja, kulorna är helt obsessed ; )

    SvaraRadera
  3. Åh, fint!
    Bo Larsson kände jag inte alls till. Trevligt att få tips om nya förmågor. Han fanns inte med när jag pluggade konstvetenskap.
    Hade också tänkt mig Brunnsviken i dag men hann inte med det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej G. Han hade en utställning på Konstnärshuset i höstas, tyvärr missade jag den.
      Men han är ju inte ny, född 45. Och han har alltid varit bra på snö.

      Du hinner Brunnsan. Det blir många klara dagar nu ; )

      Radera
  4. Âh! Sâ vackert. Och ditt "Så, den som tycker Fjaestad är banal - har kanske "rätt". Men det ger jag katten i. Det banala hör också till livet. Och konsten.", ocksâ det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen in bland de bildseende!
      Jag har fö en skiss till ett tyg jag tänkte skicka till dig. Men vi tar det en annan gång. Till exempel när ni startat tygtrycksfabriken ; ) Du hör vad jag litar på din Företagsamhet!

      Radera
  5. Ja, Helena, och nu har visst snöns monumentala skönhet landat hos er också, tyckte jag att jag såg...Barndomsäventyr för L.

    SvaraRadera
  6. Men eljest, i stort sett taget,
    fall, drivsnö, som sagt å allt!
    Ju mer som blir överdraget,
    ju läckrare tavlans halt.
    Ja, o, vad en kullerstent trästad
    i gräddlika snömassor klär!
    Jag önskar, jag vore en Fjaestad,
    om ej jag fått bli den jag är.


    A:lfr-d V:stl-nds reflektioner "Vid Norra brandskåpet"

    SvaraRadera
  7. Just så ska det låta, tack!
    Men jag önskar inte jag var en Fjaestad med avklippta vantar och pille-pill-göra med alla snötussarna i 14 minus.

    Kanske hellre en mästerfotograf som Stieglitz (se tidigare inlägg).
    I övrigt, tja, att bara få va. Fallen som snö.

    SvaraRadera
  8. Javisst, det vill jag. Med cappuccino eller te. Hoppas på morgondagen.

    SvaraRadera