Ja, hörni, läsare och bloggvänner. Nu blir det lite skåpmat. Det är ju sommar. Redaktionen är näst intill obemannad. Så här kommer en gammal recension av Andhorils bok om Bergman – roman heter det visst.
Demonregissören som evig gymnasist
Om man ska säga något gott om Alexander Ahndorils roman Regissören
(Bonniers) är det att den ständigt försvarar barnet, här en liten pojke
vid namn Ingmar som sitter vid vägkanten och gråter, ignorerad av sin
hårda pappa. Ahndoril skriver: »Försiktigt borde fadern ha lyft upp
sonen från vägen och satt sig i diket. Han hade inte behövt tala, inte
vagga. Om han bara hade suttit i skogskanten med sin yngste son i
famnen.«
Värme och god karakteristik finns i skisserna av Gunnar Björnstrand
och Ingrid Thulin. Men gestaltningen av Bergman blir efterhand ett
litet kultiverat lustmord: Regissören är en krake; fixerad vid det
förflutnas bilder, modersbunden, fadersbunden, anorektisk, i konstant
behov av stöd från kvinnor – och män – som omger honom. Det senare ger
upphov till ett utdraget namndropperi som får en att känna flåset av Europas
alla bokförlag i nacken. Allt det där kunde möjligen smält in i berättelsen om den varit mer realistisk. Men den är så uppenbart skriven av en skrivbordsförfattare; som om en pianolärarinna skulle skriva en roman om rallare, eller en arkivarie skriva om boxning. Ahndoril skriver som om han möjligen besökt en filmstudio i två timmar och gjort ett par anteckningar.
Romanen är annars välkonstruerad, med en
filminspelning som utgångspunkt för det psykologiska minnesmaskineriet;
tillbakablickarna som stör, och förstör, nuet. Men den som vet hur tufft
det är att göra film blir inte övertygad av en regissör med så ängsliga
motiv, så lite av riktad skaparkraft. En evig gymnasist är inte 230
sidor intressant. Berättelsen stelnar, och varken starkt bildspråk eller psykologiskt raffinemang kan riktigt rädda den.
Det är för många pappdockor i omlopp; de står där med sina snöda
dialoger, utsatta för regn, ljus, ljud, och ting, i fina postmoderna
slingor. Kulisserna blir då det mest levande, och det är för litet.
(TCO-tidningen, 18.10.2006)
(PS: Andra har gjort det bättre; bl.a. Jörn Donner. Men det finns många. )
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar