Balsam Karam
är en säregen debutförfattare. Hon vågar röra sig i den stora dystopin, och
liksom Doris Lessing och Birgitta Trotzig, på helt olika sätt, närmat sig
människor i den yttersta krisen, politiskt och socialt, så gör Karam en
berättelse om människor i den fattigaste kretsen, här kallad ”Utkanterna”. Det
de har gemensamt är en vändning bort från jagcentrerad litteratur, ut mot de
stora skeendena.
Men i
motsats till Lessing och Trotzig (och många andra) så gör inte Karam sin historia
psykologisk eller politisk, hon har inget av Lessings utforskande drag. I
stället är det som om hon skyddar sina människor, deras tragiska historia,
bakom en talande vägg som liknar sagans poetik. Förutom fyra kvinnliga
huvudpersoner, varav den viktigaste är den upproriska Milde, svävar alla de
andra omkring i ett perspektiv där de sinnliga bilderna blir som en tapet. Man
ser de röra sig på marken, man lär inte känna dem. Men sådan är sagan: Där
finns onda och goda, som hos Tolkien eller Astrid Lindgren. Det onda finns i de
stora staternas och städernas orättfärdiga maktutövning. Det goda finns i
människornas sammanhållning och värme. Det är Saurons rike mot snälla Hobbits. Och
när jag accepterat att det är sagan som är hennes form, kan jag lättare förstå att
den stil hon använder (kanske) skyddar mot det värsta: Det som hon själv bär på
kollektivt, av kurdiska minnen, av förtryck och uppror.
Landet är en
sydlig ort, staden doftar av jasmin, och caféerna hyser många katter och en del
gamla kvinnor som stjäl vad de kan komma över, och barn som gör detsamma, så
att de kan överleva i utkanterna där de bor. Utkanterna, dit de fördrivits, är
så satans fattigt, villkoren liknar vilken som helst lägerstad för flyktingar i
världen. Det är de villkoren som författaren borrar in i läsaren, inte så att
hon tvingar det på oss, men det milda repetitiva sjungandet når längre och
längre in. Dagar utan vatten, att få be om tillgång till en vattenkran, att
ständigt lappa kläder, äta mat som andra kastat, eller kastat till en, att sova
tätt intill varandra för att hålla kylan borta, och att ändå se skönheten över
bergen. Skönheten som är den enda oförgängliga gåvan i deras liv.
Det onda
består av soldater, poliser, förhörsledare, som vanligt, och begripligt. Men
jag irriterar mig lite på att det goda är helt matriarkalt, saknar varje spår
av män. Sagan vill tydligen ha det så, men det liknar en dogm.
Det finns
ett mod i att så renskalat hålla fast vid en arkaisk berättarstil – det överpersonliga,
lyriska – men samtidigt finns risken att bli alltför monoton.
Man kan
också säga att den monotoni med vilken hon frambesvärjer de deporterade människornas
liv, är den monotoni med vilken de lever, och som författaren ser till att vi
tar del av, vi som kräver underhållning och ”händelser”. Trots det - här och
var i Händelsehorisonten hade jag nog
velat rucka på rytmen, bända upp det skyddande höljet av repetitiv text och
även korta en del. Det är ungefär den enda kritik jag har. I övrigt är detta en
ovanlig och rörande stark debut.
Eftersom
även ni som inte har tillgång till Mellansveriges många tidningar ska kunna läsa den, klippte jag in den här.