Jag växte upp där, i korsningen mellan Odengatan och Sveavägen. Som samtidigt var korsningen mellan en urtida rullstensås – Observatoriekullen – och en ny tidsanda, Stadsbiblioteket.
Fortfarande, en sommardag när solen lyser på rotundan, när
Observatoriekullen är vit av myriader prästkragar, när vattnet rinner i den
lilla konstgjorda bäck som Gunnar Asplund planerade in i den omgivande parken,
kan jag bli rörd. Så oerhört bra detta är. Ett tempel för många, på sin platå,
med den långa trappan. Som Gunnar Asplund så tidstypiskt skrev efter en resa i
Italien: ”Templen behöver höjden, mödan att komma dit ökar vördnaden”.
Här finns också en plaskdamm för barn, stora gräsmattor, en lekhage, en
terrass där man kan läsa böcker eller hångla om vädret tillåter. Pilar
planterade runt dammen, och lite högre upp i terrängen den anlagda trädgården,
rinnande vatten över gråsten omgivet av mer exotiska saker som bambu och
spirea.
I Stadsbiblioteket gick jag alltid in och ut. Lånade ständigt böcker, i
tidig ålder mest fem-böckerna, samt gick på sagostunder i det lilla rummet där
Nils Dardels väggmålning med John Blund fanns. Den var en stor flummografi för
ett barn att fästa ögonen på medan den något nyktrare bibliotekarien läste med
vänlig stämma. På biblan mötte jag också en del tidiga vänner. Men mest var jag
ensam där. Som alla som börjar skriva tidigt bekräftat är biblioteket den
klostersal man behöver.
Inte begrep jag heller den oerhörda flottheten i att vi kunde vistas där
mellan nio och nio på kvällen. Att han som ritade rotundan, och alla de vackra
sidosalarna i kvadraten, var en världsberömd och stilbildande arkitekt. Det
enda misslyckandet, som jag noterade tidigt, var den egendomliga akustiken i
rotundan, torr längst ner och full av sprakande ekon där uppe. Det var aldrig
där man satt. Jag satt i konstsalen, med bok efter bok, eller i de små
trapporna vid sidan av den stora, som slingrade sig uppåt mot hemliga rum dit
bara bibliotekarier hade tillträde. Stenen i trapporna var gråsvart. Som en
trapp i Sagan om ringen. Först lång senare kunde jag uppskatta rotundan för
dess lager på lager av utländsk skönlitteratur, flera trappor upp.
Utifrån sett är det fortfarande en av de vackraste byggnaderna i denna del
av staden. Står man på Odenplan i väntan på buss, en trist kväll, har man ändå
stadsbiblioteket att fästa blicken på. Rotundan lyser varmt gul i kvällssolen.
Och tursamt nog blev den aldrig inskuffad bakom den monstruösa glaskuben som
skulle utgöra tillbyggnad. Må den aldrig återuppstå. Och må inga politiker
planera för att placera Stadsbiblioteket någon annanstans. Stället har en ande.
När vi var barn där, mina systrar och jag, ingick platsen i en organisk
helhet: På somrarna med fötterna i plaskdammen, om vintrarna med skridskor och
små, täta grupper i värmestugan där man hörde sina första snuskiga historier.
Sen ut igen och jaga över isen. Ibland om våren klättrade vi upp och ner i
backen till Observatoriehöjden, idag tycker jag det ser farligt brant ut.
Poängen är att naturen i parken och litteraturen i biblioteket
kompletterade varandra. Kentauren på höjden var beviset; det går att förena
natur och kultur. Det var också tanken bakom Gunnar Asplunds hela
projekt.
När Per Albin Hansson införde folkhemstanken i den politiska debatten 1928
– stod redan Stadsbiblioteket på plats. Idealet föregår idén som föregår
förverkligandet. Och äras de som äras bör: Valfrid Palmgren från högerpartiet
var en stark kvinna som brann för folkbildning. Hon var först ut med idén om
Stadsbiblioteket. Utan stöd i sitt eget parti fick hon stöd från liberalerna.
Och detta sker på trots av andra politiska stämningar, som att högerpartiet
året innan röstat ned folkskolereformen. Och ännu något år tidigare voterat ner
kvinnlig rösträtt. Där hade de fel, som vanligt. Men Valfrid Palmgren hade
rätt.