onsdag 23 september 2020

Paus i avbrottet

Eller avbrott i pausen?

Jag har varit härifrån, på grund av trehundra orsaker. På grund av en översvämning i mitt kök, som fick mig att jobba halvt ihjäl mig med att flytta grejer i två veckor och sortera och slänga, samt upptäcka vilka underbara målningar som dolde sig bakom ett skåp och en jättelik målarskiva. Över detta blev jag glad. Allt det andra praktiska pulet var pest.

Men så kom min, Covidfria, syster till min räddning och vi for ut till gamla lanthuset där jag nu sitter och ugglar som en gammal hök tillsammans med ormvråken som snyggt seglar förbi och korpen som ideligen kraxar om att dessa ägor är hans. Det är inte Never-more-korpen, ingen mystik, bara en helt vanlig korpjävel. Räven och rådjuren har också gått förbi, och en liten envis fågel som håller till i buskarna, och som jag hängt ut lite fågelmat till. 

I övrigt tyst. Utom de kvällar då min syster och jag fick igång några härliga samtal om ditt och datt. 

Vinden har blåst kolossalt. Men nu är den sydlig och mild sen två dagar, och jag njuter mitt brittsommar-otium utan brådska. Samtidigt sällskapar jag varje kväll med Klas Östergrens nya roman, Renegater. Kanske inte hans bästa, men ett himla bra sällskap hur som helst. En briljant Mensch, det är vad han är. Möjligen återkommer jag till detta i någon form av recension. Men just nu gäller kravlöshet.

Där hemma är köksgolvet uppbrutet, torkmaskinerna står på, och min bästa grannvän rapporterar om läget. På ett lugnt sätt. Det ska jag också göra då och då, även om jag - precis som Gunnar Pettersson på https://www.pressyltaredux.com/ - börjar ana att bloggens tid kan vara "en smula" förbi. Men än så länge håller vi ut. Återkommer alltså.

Det vidunderliga fotot av en ormvråk är taget av Niclas Ahlberg, naturfotograf.



13 kommentarer:

  1. Haha.. detta var det roligaste jag läst på länge. Vilken fantastisk text! Du är en ordkonstnär av rang, Gabi!
    Allt gott önskar dig
    Malou

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Malou, du tar då i. Men jag tar gärna emot ; )

      Radera
  2. Inte utan en viss oro har jag noterat din frånvaro här. Skönt att du är tillbaka. Själv går jag på lågvarv, men första höstkylan och rätt bok kanske får igång mig igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan bli så. Jag har ju skrivit mycket och nytt den här sommaren. Men sen kom den praktisk syndafloden i min väg. Nu närmar jag mig med små små steg något inte helt olikt Paradiset. Med orm och allt ; )
      Vi är så glada när du skriver, om än sällan. En höstlig vänskapspust till dig!

      Radera
  3. Håller med. Text med schvung i. Låter som om du har det härligt där med ormvråk, räv och syster med mera.
    Och jag hoppas du inte gör som Pressylta. Dvs jag hoppas att du ska fortsätta blogga. Skulle sakna dig mycket om du "försvann". Saknar ju Pressylta också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gabrielle. Ja, det är fint här. Länge sen allting.
      Vi fortsätter skriva blogg, ja, och vi saknar Gunnars inpass. Så pass mycket betyder det alltså.

      Radera
  4. Våga dig inte följa mitt exempel, det säger jag bara. Nog med att Lennart hotade lägga ner. Ni behövs!
    Visst finns det massor man skulle kunnat blogga om, men jag gillar min nya resa, att koncentrera sig på annat, långsammare och mer övervägt. (Detta alltså vad som sker vid skrivbordet. Yttervärlden är något helt annat).
    Så – håll ut, Gabi!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnar - gullet. Jag väljer att tro dig, på båda punkterna. Good work!

      Radera
  5. Välkommen tillbaka, även jag har saknat dig.
    Och stackars dig med fuktskadat kök! Efter två månader med stambyte fick vi fem månaders återställning efter fuktskada för två år sedan. Så jag vet och jag känner med dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen, kul att du är här. Ja, det där med köket låter ju nu ännu tröttsammare än jag kunde tro. Får hoppas att det går lite snabbare hos mig. Jag har också evakuerat mig tidigare, vid stambyte. Kan man be dem snabba sig på tror du?

      Radera
  6. Hehe. Nä. För oss blev det en extra månad på slutet, för det golv vi ville ha var restnoterat. Men vi fick gratis, nytt golv i mer än halva lägenheten av försäkringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att det finns försäkringar. Både min och husets.
      Tycker om dina haikus, ska du veta.

      Radera
  7. Tack, snälla. Snart, snart ska jag samla mig och samla ihop till något slags haiku-samling.

    SvaraRadera