måndag 5 oktober 2020

En poet är död och därmed uppstånden

Derek Mahon. Ni är säkert många som hört talas om honom, några av er, hemmastadda med det engelska språket, har även läst honom. Så inte jag. Jag ber om ursäkt. Inte till er, men till Derek Mahon. Han verkar vara en sådan som man vill läsa, nu när han dött och man äntligen fått upp ögonen för honom. Jag ger er en av hans dikter.

 

It is called “Everything Is Going to Be All Right,” from 1978:

 

How should I not be glad to contemplate

the clouds clearing beyond the dormer window

and a high tide reflected on the ceiling?

There will be dying, there will be dying,

but there is no need to go into that.

The poems flow from the hand unbidden

and the hidden source is the watchful heart.

The sun rises in spite of everything

and the far cities are beautiful and bright.

I lie here in a riot of sunlight

watching the day break and the clouds flying.

Everything is going to be all right.

Something went wrong. Please try again later.

 

 Vill ni läsa mer finns en artikel här i New York Times.

2 kommentarer:

  1. Ja, så är det även för mig. Känner igen namnet men har inte läst nåt som fastnat - förrän nu. Den är mycket fin, dikten du återger här. Jag blir nyfiken på honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir man. Irlandsättlingar eller irländska författare har ju ofta något visst ; )

      Radera