fredag 28 februari 2014

Hipp Hurra: Klas Östergren

Nu blev jag riktigt glad. Synnerligen bra val av Akademin att ta in Klas Östergren på stol nr 11.
En rikt begåvad, flödande och intelligent författare (mina adjektiv är inte så noga nu i den allmänna yran). Men han är rolig också. Har en bred fond av erfarenheter; människor, platser. Han kan dessutom - vilket jag inte tycker är så nödvändigt - skapa en intrig; personer som dyker upp i kapitel 2 återfinns i kapitel 11, och så vidare.

Klas Östergren är på många sätt en traditionell romanförfattare - ändå känns det som om han har förnyat genren. Och det enbart i kraft av sin mångsidiga personlighet och sin ton; den där lite överseende, allmänmänskliga, intet-är-mig-främmande-tonen.

Sent började jag läsa honom, sisådär en fem år sen. Gentlemen, Den sista cigaretten och några till. Läs honom gärna från nu och bakåt för så gjorde jag, och jag bara älskar den här författaren. Finns inget annat ord just nu.

Åsa Linderborg och jag fick som vi ville. Och många andra, förstås. Och så här skriver Peter Englund om dagens val där han också formulerar det som är av vikt: Klas Östergren som samhällsskildrare.

Tar in den här bitte lilla texten, från Den Blinde Argus, nov 2009:

"...Klas Östergren, som jag först nu börjat läsa. Gangster. En sträckläsarbok som jag tog mig igenom raklång på sängen en hel lördag utan tanke på något annat. Jag tycker så mycket om honom: Hans lätthet och distans, och de återkommande tecknen på medkänsla, humor och dessutom, vilket är svårt att kombinera med en så personrik roman, ett stort grepp om den yttre verkligheten; Tiden och tidsandan och fula gubbars spel i kulisserna. Läs honom; och tro föralldel inte att böcker utan intrig, utan cliffhangers, utan feeling, utan metaforer, utan, utan, utan, med nödvändighet är av finare slag".

5 kommentarer:

  1. Jag med - blev glad åt detta. Ett bra val verkligen. Den första jag läste av Östergren var Fantomerna, som han skrev när han bara var 23 år. Och det var tydligen hans bok nr 3. Mycket bra bok.
    Har tyckt om allt jag läst av honom, noveller, romaner - utom en faktiskt, Orkanpartyt. Den la jag ifrån mig. Men dom andra! Vilken berättare han är!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Orkanpartyt la jag också ifrån mig.

      Men det var så märkligt för jag talade med en väninna bara 14 dar före utnämningen och sa: De MÅSTE ta Klas Östergren.

      Visserligen hade jag noterat att Åsa LInderborg tyckte det, men det finns ju inga kopplingar mellan oss. Min övertygelse kom helt enkelt ur detta; hur genial han är. Och att han lyckas vara det utan att på minsta vis "genialisera" sig själv.

      Intrigerna i en del av hans böcker är värdiga en schackmästare.

      Radera
  2. Ja, ett utmärkt val. Mina favoriter är Österlentrilogin: "Ankare", "Handelsmän och partisaner", "Under i september". Omlästa ett par gånger. Gediget hantverk. Och novellerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just de har jag inte läst.
      Men ser fram emot rubbet. Jag har varit en dålig läsare i vinter. Vad romaner beträffar. Långsammare än den långsamme ; )

      Radera
    2. PS: Men nu läser jag Turgenjev. *jättekul*.

      Radera