Det är något sorgligt med att släktblod, ”tjockare än vatten”, alltid förmår att fascinera. Det är som all världens freudianska Oidipuskomplex, syskonavund, manipulationer och kompensatoriska habegär, florerar som bäst i familjer, och – förstås – maffiafamiljer. Det finns alltid någon som tänkt ut i förväg vad som bör göras, för en själv eller för barnen, och det blir väldigt ofta fel. Det finns alltid någon som kastat snikna blickar på den gemensamma egendomen; kusiner som vill driva ut andra kusiner, ingifta släktingar som aldrig gjort annat än skott sig på en familj.
Så ynkligt, så sorgligt, och så gammalt som Moliéres Den Girige, Köpmannen i Venedig eller brödrakampen i Lång dags färd mot natt. Inte för att jag jämför ”Tjockare än vatten” med O´Neill. Inte i närheten. Men den här serien är ändå tillräcklig bra för att hålla intresset vid liv. Så även skådespelarna. Tredje avsnittet nu på måndag.
Nej, vet ni vad, jag tror jag förhastade mig. Ämnet är intressant och, som sagt, evigt aktuellt. Men nu har de unga manusförfattarna gått in i cliff-hanger-helvetet. Avsnitt fyra bestod enbart av sådana spänningsmoment staplade på varann.
SvaraRaderaHörrni grabbar (för det är faktiskt bara grabbar inblandade i manus/regi och det märks nästan på töntdialogen), men ändå, bättre kan ni. Väl? (För annars är det ju synd på så goda skådespelare, särskilt utmärkt är finska Jessica Grabowsky.
Johan Croneman skrev så här, och det har han ganska rätt i: http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/johan-croneman-lysande-skadespelare-men-tjockare-an-vatten-ar-anda-lite-tondov/