torsdag 7 maj 2015
Oscar Bergman - den ordentlige akvarellisten
Det är vid första påseendet en rätt enkel målning. Som alltid hos Oscar Bergman blir man tillfredsställd med det omedelbara livet: En vårdag med sippor och klar luft. Med träd på väg att slå ut och en domkyrka i bakgrunden, som i mina ögon ser ut som Uppsaladomen, men det kan jag inte svära på.
Trädet, en bok, är det som dominerar målningen, allt det andra är trallala som lallar med. Samma trallala som i alla Oscar Bergmans målningar av vårlandskap. Varje vitsippa för sig, åhej, och varje löv för sig, va bra. Det ser ut som det ser ut, tror vi. En öm skildring av dagar vi alla vill minnas. Inte minst min mormor, som hade Oscar Bergman som sin älsklingsmålare. Han var naturalist och naivist och samtidigt en som stod utanom de allmänna riktningarna. För han målade så ordentligt.
Detta ordentliga är det som närmar honom till skolplanschernas atmosfär, det nästan övertydliga återgivandet av krokiga ekar och späda björkar. Här en bok som strävar vertikalt i höjd med kyrkans torn och högre. Det är som om han gärna vill sammanbinda kulturens höghus med bokens sega kraft.
Men denna målning skiljer sig från de han brukar göra; det är något med trädets formation och grå massa, dess in-och-utbuktningar som liknar en kropp och efter att man betraktat det en stund börjar det röra på sig och antar en surrealistisk atmosfär. Det är ett märkligt ljus över barken som gör objektet overkligt. Det är alltid ett konstigt ljus hos Oscar Bergman, som om han inte riktigt kunde få till det där med ljuset, och då är vi tillbaka i skolplanschernas grådisiga stämning, och sen kan vi hoppa framåt till ett par konstnärer på 70-talet som lät sig inspireras av dessa planschers matta ljus, Jan Håfström framför allt.
Om man skär ut delar av målningen framgår det att den har övernaturliga kvaliteter; jag menar förstås enbart på bildens nivå. Och som en påminnelse om att även den mest ordentliga målare hamnar utanför sin egen ordentlighet, när en bild blir till. Så måste det vara.
Oscar Bergman, 1907. (Ja, och just en sådan kraftig bok hade vi i vår trädgård, maken och jag).
torsdag 23 april 2015
Världsbokdagen - Jamil Ahmad
Med anledning av att vi "firar" bokens dag - (ja herregud vad dessa dagar avlöser varandra även före Valborg) - återkopplar jag till en tidigare text om den indiske författaren Jamil Ahmad, rättare sagt till hans vidunderliga täta små berättelser om ett liv långt bort ifrån oss.
"Homerisk distans råder, eller kanske snarare indisk. Jamil Ahmad är född i den indiska delen av Punjab; en region som var en högkultur vid den tid då våra isländska sagor befolkades av samma släktfejder och röverier som i den här romanen."
Länk till hela artikeln finns här.
"Homerisk distans råder, eller kanske snarare indisk. Jamil Ahmad är född i den indiska delen av Punjab; en region som var en högkultur vid den tid då våra isländska sagor befolkades av samma släktfejder och röverier som i den här romanen."
Länk till hela artikeln finns här.
lördag 18 april 2015
True Detective - en skådespelares betydelse
Det händer mig sällan, men nu har det hänt: Att jag blivit fullständigt tagen av en skådespelarprestation. Jag kan spendera timmar med att fundera på skådespeleriets förtrollning, vad det egentligen handlar om, varför generation efter generation, har några få favoriter som vi knyter internationella band till och diskuterar med i vårt inre.
Jag talar om Matthew McConaughey, en av huvudrollsinnehavarna i True Detective. Jag har knappt sett honom förr, men i så fall i något lätt och helt förglömligt. Nu har jag följt True Detective med manisk uppmärksamhet: Dels för att den är så bra - en förtätad och ändå dröjande story - dels för att huvudpersonen, Rust Cohles, förvandlingar gör mig så nyfiken. Osäkerheten kring hans identitet är en mycket mer spännande tråd i berättelsen än den vanliga härvan kring mord och mördare: För vem är Rust? Han är ju två, tre personer: Rust 1, den intensive polisen med en koncentration som man kan skära sig på, och Rust 2, en laidback detektiv med filosofiska utläggningar som ett stålskydd kring sitt inre. Eller Rust 3, som spelar en snut på dekis, jobbar i en bar och har skitig hästsvans. Tre roller i rollen så att säga, som dockor i dockan. När han blir utfrågad av sina polisiära kollegor om vad han sysslar med i sin privata spaning, lyfts en docka bort, en annan blir kvar. Ingen ska veta var de har honom.
Det är
fascinationen i karaktären Rust, och i en krimi med ovanligt många bottnar. Den
andra fascinationen är den stora diskrepansen mellan rollen och skådespelaren
Matthew McConaughey. För mig, som kommer ur en skådespelarfamilj, blir det
extra intressant: Att denna världens mest välanpassade, välkammade trebarnsfar,
mannen som ler på 300 bilder, iklädd Dolce Gabbana och perfekta tänder - att
just han kan vrida ut och in på sig och bli Rust; en mörk figur som offrar sig
själv och går i småbitar, och är helt fixerad vid ett brott och illojal mot
allt utom sitt uppdrag. Hur kan han vara så trovärdig?
En oglamorös aspekt på skådespeleri - är
att ”normala” skådespelare ofta gör en roll större rättvisa än de som visar upp
sin image; sin Jack-Nicholson-stil, eller sin Malkowich-jargong. Inget fel på de
två, men jag kan föreställa mig hur de skulle ha greppat en roll som Rust
Cohle, och fyllt den med sin egen nonchalans. Inte så gripande. Som motsats tror
jag att den normale skådespelaren – en sån som McConaughey – kan spara sin
energi till den riktiga identifikationen, som har att göra med koncentration
och intensitet, att sluta styla och bli ett med rollen. Daniel Day-Lewis och
Gena Rowlands är några andra som kan det där. Och många fler. Men Matthew
McConuaghey är från och med nu en av tidens bästa karaktärsskådespelare. Hans demoner har
fått vänta på sin öppning, kan man säga. Det är därför de har så bestämd form.
Nya uttryck, nya konstnärliga röster, uppstår
när kulturen bestämt sig för en alltför trång idé, när normen skapat en yta så
fernissad att den måste krackelera: och där – i sprickorna och jäsningen – formuleras det nya. Det har ingen betydelse om det är romantisk musik,
expressionistisk konst, TV-serier eller hip-hop. Det handlar inte om värderingar utan om ett
konstaterande; det övre trycket från samhällets Det-måste-vara-så-här ger
upphov till det revanschistiska undertrycket: I helvete heller, Det- kan- vara-
så- här- och- det-här- är-sannare.
Det är scenkonstens urgamla befrielse
från kulturens tajta gränser: Att någonting spelas ut i teater, eller film, som
vi annars trycker undan. Kalla det katharsis, rening. Ännu intressantare är det
att både rollgestalterna och Nic Pizzolattos text, tycks tala till miljarder
människor. Folk sitter på Twitter och citerar Rust. True Detective är som vår
tids Dickens eller Dostojevskij: Det handlar om att sätta fingret på ett
samhälles ömma punkt: Här är det ett känslomässigt och moraliskt förfall, ett satanistiskt
helvete dolt bakom Louisianas mangroveträsk.
Rust Cohles fixerade blick ser rätt ner
i en avgrund: där flyter kapitalströmmarna mellan höga maktpositioner och bestialiskt
utnyttjande, mellan sataniska sekter, religiöst hyckleri, våld, sex, ritualmord
och pedofili.
Har vi inte sett det förut säger ni? Nej. Inte med den svärtan, inte med den skoningslösa viljan att tala klart om helvetet på jorden. Inte med så intelligent skådespeleri. Och aldrig med en huvudrollsinnehavare vars dialoger och monologer är som überintelligenta referenssystem till världens alla nihilister och pessimister.
Har vi inte sett det förut säger ni? Nej. Inte med den svärtan, inte med den skoningslösa viljan att tala klart om helvetet på jorden. Inte med så intelligent skådespeleri. Och aldrig med en huvudrollsinnehavare vars dialoger och monologer är som überintelligenta referenssystem till världens alla nihilister och pessimister.
Jag tror vi älskar Rust, och True Detective, för att den talar om våra egna mörka sidor, och ifall de inte är så problematiska, så talar den ändå till oss om en värld i förfall. Vi har kanske inte vetat det förr, men vi ser det allt tydligare: Där man säljer barn och kvinnor som sexgodis och dödar dem, där är man inte längre värd namnet Civilisation. Det är allas vår skugga. Rust ser den åt oss.
fredag 17 april 2015
fredag 10 april 2015
A Clear Midnight Poem - Whitman
Away from books, away from art, the day erased, the lesson done,
Thee fully forth emerging, silent, gazing, pondering the themes thou
lovest best.
Night, sleep, death and the stars.
Dikt: Walt Whitman. Foto: Elin Maria Johansson, konstnär.
söndag 5 april 2015
Påsksnäckor
Kanske kan ett litet barn finna några ägg i den här bilden, men mest är det snäckor. Kosmiska samband och sånt. Framförallt vackert. Hilma af Klint pixit.
lördag 4 april 2015
Martin Luther King på Påskafton
I'm concerned about a better world. I'm concerned about justice; I'm concerned about brotherhood; I'm concerned about truth. And when one is concerned about that, he can never advocate violence.
For through violence you may murder a murderer, but you can't murder
murder. Through violence you may murder a liar, but you can't establish truth. Through violence you may murder a hater, but you can't murder hate through violence. Darkness cannot put out darkness; only light can do that.
And so I say to you today, my friends, that you may be able to speak with the tongues of men and angels ; you may have the eloquence of articulate speech; but if you have not love, it means nothing. Yes, you may have the gift of prophecy; you may have the gift of scientific prediction and understand the behavior of molecules ; you may break into the storehouse of nature and bring forth many new insights; yes, you may ascend to the heights of academic achievement so that you have all knowledge ;
and you may boast of your great institutions of learning and the
boundless extent of your degrees; but if you have not love, all of these
mean absolutely nothing. You may even give your goods to feed the poor ; you may bestow great gifts to charity; and you may tower high in philanthropy; but if you have not love, your charity means nothing.
Läs hela hela Martin Luther Kings tal här, om kampen för rättvisa. Och lägg märke till att han själv, fortfarande vid mitten av 60-talet, använder ordet neger. Det ord som numera väcker större indignation än alla samhällets orättvisor tillsammans.
"Let us be dissatisfied until from every city hall, justice will roll down like waters, and righteousness like a mighty stream."
And I say to you, I have also decided to
stick with love, for I know that love is ultimately the only answer to
mankind's problems. And I'm going to talk about it everywhere I go. I know it isn't popular to talk about it in some circles today. And I'm not talking about emotional bosh when I talk about love; I'm talking about a strong, demanding love. For I have seen too much hate. I've seen too much hate on the faces of sheriffs in the South.
I've seen hate on the faces of too many Klansmen and too many White
Citizens Councilors in the South to want to hate, myself, because every
time I see it, I know that it does something to their faces and their
personalities, and I say to myself that hate is too great a burden to
bear. I have decided to love.
If you are seeking the highest good, I think you can find it through
love. And the beautiful thing is that we aren't moving wrong when we do
it, because John was right, God is love. He who hates does not know God, but he who loves has the key that unlocks the door to the meaning of ultimate reality.
Läs hela hela Martin Luther Kings tal här, om kampen för rättvisa. Och lägg märke till att han själv, fortfarande vid mitten av 60-talet, använder ordet neger. Det ord som numera väcker större indignation än alla samhällets orättvisor tillsammans.
"Let us be dissatisfied until from every city hall, justice will roll down like waters, and righteousness like a mighty stream."
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)