Med anledning av att Kjartan Slettemark har förärats en stor retrospektiv på Kulturhuset i Stockholm (hela sommaren) så repriserar jag den här texten från en tid med honom.
|
Nixon Visions, 1974 |
Det var 1970-tal. Kjartan hade just då ingenstans att bo, Moderna Muséet
hade nobbat honom som hyresgäst, så han fick bo hos Jakob och mig. Vi hade
den egendomliga idén att folk var välkomna. Snart blev det för mycket av
det goda; men så länge Kjartan var inneboende var det roligt.
Jag
ser Kjartan och mig själv sittande på ett fik nära Mosebacke, och hur
hans stora blå ögon strök mellan utsikten och mig, mellan att hålla min
hand, och att prata skoj. Vid den tiden hade jag en vag känsla av att
Kjartan passade bättre för pojkar än för flickor; eller så var han
bara ett både-och som jag ännu inte förstod.
Kjartan skrattar;
det är ett rakt-ut-skratt, som kommer som en stöt, och sen övergår i
fnitter, nära falsetten. Den som inte älskat det skrattet finns inte.
Det
var väl tajmat att vi möttes en sista gång på Konstkritikersamfundets
julfest 2006. Jag sa något uppskattande om hans konstpudel på Moderna,
som jag nyss återsett, och Kjartan svarade på sin omisskännliga
sjungande Bergensiska; Ja-a, den är speci-ee-ell.
Vi anekdotiserade
om the good old times, och dansade små steg. Kjartan tog då och då en
klunk av mitt rödvin; och det var som skulle vara. The good old times
innebar ju en flytande gräns mellan mitt och ditt; inte minst från
Kjartans sida.
Jakob och jag hade haft ett blomsterbarn från
Skellefteå i vårt hem, som stal min bandspelare, och en spanjor som stal
en femhundring (J tog den tillbaka under duell). Men Kjartan "lånade"
vår dyra, nästan nya Super-8-kamera, och har aldrig lämnat tillbaka den.
Han gjorde förstås något bra med kapet. Som att filma sig själv utklädd
till Polis, med Nixonaffischen i högsta hugg. Eller sig själv som
Konstpudel, inställsamt svassande runt på Moderna för att bli klappad av
Etablissemanget.
För mig var han under några år en rolig vän,
en generös och barnslig, kvick och galen typ, som gärna omgav sig med
människor som satte Kjartan i centrum. Det gjorde däremot inte jag.
Kanske var det därför vi gillade varandra; ingen av oss hade planer på
att inlemma oss i något annat.
Om Kjartan Slettemarks konst
kommer det att talas länge, liksom om hans rebelliskhet, och hans
PR-talang. Men kanske inte så mycket – för det ligger inte i tiden – om
vad han fick offra, för sin s. k. konstnärliga frihet. Hans liv var både
obekvämt och vimsigt, han fick hjälp av sina vänner, men ingen enda
liten anpasslig tjänst kom honom till del, så vitt jag vet. Och troligen
ville han inte. Paradoxen är väl att han bara kunde sälja sig själv som
det han gjorde narr av: Konstpudeln.
Han skapade sitt "Moderata Museum" på Söder, ett litet galleri där Nixonaffischerna och FiskarKjartan-med-sydväst hängde tätt.
Han
fick den lysande idén att resa runt med en lätt retuscherad Nixon som
sitt passfoto, vilket konstigt nog funkade även vid inresan till USA.
Han grundade Kjartanistan, och fotade sig själv som Tribal King.
Och mycket annat.
Kjartan
var en märklig blandning av egotrip, och jaglöshet. Han hade ett stort
hjärta, och en spröd längtan efter någonting, som jag ännu inte vet vad
det var.
Ibland lät det inne i skrattet som en glasklockas pling, eller som en ekorre i en rutschbana, med klorna mot plåten.
_ _ _ _ _ _ _ _ _
Länk till Kjartanismen på
Kulturhuset.