söndag 3 maj 2020

Interesting times

Det bästa i en sån här tid av gemensamma prövningar är förstås inte att tjuta och ängslas - även om det är tillåtet - men att helt enkelt intressera sig för själva tiden och vad den gör med en.
"We live in interesting times", för att travestera någon, jag minns inte vem. Det betyder naturligtvis inte att vi omedelbart blir intressanta, om vi inte var det innan. Men att det sker en förskjutning av intressen gäller nog för alla.

För mig personligen kanske skillnaden är mindre än för många andra, van som jag är att "arbeta hemifrån" och likaså van att inte ha några särskilda privilegier att försvara: Inga baler, inga auktioner, inga premiärer, ingen ny bil vart tredje år, inga förhoppningar om att finna "den rätte" (vilket jag ju gjorde redan i 20-årsåldern). Jag är helt enkelt van att arbeta ensam. Jag är också van vid mycket enkla nöjen; som naturens skönhet och trofast vänskap, eller en film jag gillar, kanske en konsert.
Konserter är det jag kommer att sakna nu, näst efter den stora Lapplandsresan, som jag inte vet när den kan bli av.

Men det mest påtagliga är något som sker med begreppet tid: All tid finns, och/eller ingen. Framför mig sträcker sig en period som av vissa sakkunniga beskrivs som en tvåårig bana av risker för Covid-19, en tid som saknar normal rytm, normala avbrott, resor, mm. En tid som är lite som att bli stoiker (det är nödvändigt att först och främst skydda sig själv och andra) eller att bli ett klosterväsen (man uthärdar genom att avstå, och fördjupar sig i någon "studie"). Det mer optimistiska alternativet är förstås att vaccin sprutar ur jordens alla labb och/eller att vi uppnår immunitet snabbare än vad det just nu verkar.

Mitt psyke verkar inställt på den långa varianten. Jag känner, som kanske mest positiv bieffekt, ett konstant ointresse för att jäkta med någonting. Jag går mina promenader när det är så folktomt som möjligt (gryning/skymning), jag ringer mina vänner, beställer mat på nätet, får lite extra inhandlat av min grannkompis, skyndar inte ens på mina projekt, men sover länge om natten. Jag tror att basics är min grundinställning mer än annars; Ät något gott, dryck därtill, sjung dina gamla sånger, sov länge, hör den vackraste musiken, öppna fönstret mot fågelsången. Och så har jag för en gångs skull "bingeat" en TV-serie: Den lagom eskapistiska och skickligt iscensatta engelska serien "Sanditon". Visserligen konstant irriterad över huvudpersonens sätt att kisa med ögonen, men man blir inte helt igenom storsint av en jävla pandemi. I alla fall, denna Austen-filmatisering roar mig, och ger mig en lisa från den 35 vetenskapsartiklarna om Corona som jag också läst, och läser.

Nästa större plan - som gärna får ta två år av tålmodigt intresse - är att förvandla mitt vardagsrum till en ateljé. När jag vilat upp mig från karantän-chocken - (skrev för några veckor sen i "dagboken": Känner mig dödstrött på coronaskiten. Fången. Distressed, vemodig, okoncentrerad, tom, tappat allt) - och diverse besvikelser den onekligen för med sig, så ska jag bara lugnt och stadigt vara i det som är. Måla, skriva, gå ut i naturen, och dessemellan "bingea" en och annan TV-serie. Eller konserter på nätet. Ibland är "interesting times" inte så mycket mer än en övning i tråkighet. Ändå: Kanske kommer vi ut ur det här med både personliga och politiska förändringar som är av godo. Den som lever får se.


4 kommentarer:

  1. Ja, jag håller med i det mesta du skriver. Känner så där också och är hjärtligt trött på coronakarantänen.
    Det enda jag inte är ense med dig om är "Sanditon". Jag stod ut i knappt två avsnitt. Tyckte det var alldeles för såpigt och för "upphottat" och "tillsexat". Badade män nakna på en publik strand på Austens tid? Hade dom unga damerna verkligen utsläppt hår? Jag kritiserade och kritiserade och sen la jag av helt. Tänkte på andra riktigt bra Austen-serier, som Emma. Nu känner jag mig som en riktig surkäring... Nåja, den kanske blev bättre från avsnitt 3.
    Här skriver jag också, försöker måla akvarell, pysslar med mina fotografier och lyssnar på musik och Anders Tegnell, promenerar m.m. Umgås med familjen via Facetime och liknande. Det gäller att hålla ut och på nåt sätt hålla sig på gott humör. Och det gäller att inte bli sjuk. Ju mer man hör om Covid-19 desto värre låter det. Take care. Bli inte sjuk!

    SvaraRadera
  2. Jag tror jag gillar Sanditon av rätt enkla orsaker: Vackra miljöer, stämningsfullt foto, mestadels bra skådespelare, och en lite enkel intrig a la flickbok, samt mitt eviga gamla England.
    Annars har jag det förvånansvärt bra med karantänen, gillar väl mitt eget sällskap, har mina vänner telefonledes, och en god grannkompis som hjälper mig handla ett eller annat jag glömt beställa. Detta med att beställa mat för hemleverans är ju definitivt nåt jag tänker fortsätta med efter att den här skiten är över. Och så tar jag mina promenader när de flesta andra gått hem. Så vackert nu.
    Säger som du: Ta det försiktigt, må väl, bli inte sjuk!

    (Ledsen att jag inte kan kommentera på din blogg längre, det är något med Wordbloggar som inte funkar).

    SvaraRadera
  3. Efter första avsnittet av Sanditon, som var alldeles överlastat med antydningar och "björnar på stranden", var jag färdig att överge serien, men maken ville fortsätta. Den tog sig lite, men jag tror inte Jane Austen skulle ha gillat den.
    Konserter: Har du sett/hört Förklädd gud från Berwaldhallen på Berwaldhallen play? Den vackraste versionen jag någonsin hört ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tog Sanditon från min mest okritiska sida.
      Nej, inte hört den konserten, men nu vet jag att den finns tack.
      Skulle rekommendera andra att försöka få fram fredagens utgåva av Sjostakovitj 7:e symfoni, om den finns kvar i P2s spellista. (Också från Berwaldhallen. Sveriges radios symfoniorkester, at its best ; )

      Radera