Vad är det som gör att man alltid dras till dåligheterna först?
I det hus i Höganäs som jag lånar några dar finns allt möjligt i
bokhyllan: Stephen King, Doris Lessing, Thomas A Kempis, Italo Calvino,
Bukowski. Men framförallt hela räckan Lars Ahlin-romaner: Tåbb med
manifestet, Om, Inga ögon väntar mig, Min död är min.
Inga ögon väntar på mig heller just här vid havet om hösten. Allt är
avklarat, bortregnat och bortblåst, bara tången ligger kvar i mörka
högar och doftar fränt och friskt av någonting som varken är gott eller
ont. Av liv.
Till kvällslektyr väljer jag förstås Bukowski. Varken gott eller ont. Liv.
Har aldrig läst karln förut, vet bara att han varit ute och rucklat en
del; en gubbe med förmodligen knäckt näsa och skrumplever; mest läst av
den sortens grabbar jag inte har mycket gemensamt med: de som många
gånger sett barerna i New York från mugghålet klockan 2 på natten och
sen gått hem med vad-var-det-nu-hon-hette-igen?
Bukowski är förstås en sån Son-of-a-Bitch. Eller var. För i den bok jag
läser är han gift och lever i total symbios med en fru som räddat honom
från att supa ihjäl sig. Den heter "Hollywood" och handlar om hur B.
blir manusförfattare till en rulle film om en "barfly", en kille som
varje kväll super i en barhörna, och...ja, ni vet.
Men jag vet inte. Kan inte ett skit om det livet. Och jag tycker
Bukowski är kul och knäpp och ärlig och varm och tolerant och barnslig.
Så jag läser ut hans bok på en halv natt. Förvånad över att det går att
skriva så enkelt, rakt på sak, och raljerande om en penningindustri som
äter upp små killar som Bukowski och hans filmtokiga kompisar, men som
också, under ett oerhört krångel hit och dit, hostar upp en hacka till
en independent-film.
Om det nu blev en independent-film? Jag har ju inte sett "Barfly". (Berätta! Någon!)
Det här måste vara en av Bukowskis lugnare böcker; det var ju inte så
farligt. En skojig karl som berättar en historia som täcker in minst en
tiondel av USAs befolkning: Bad Boys Company.
Så eftersom jag nu gillar Bukowski vet jag inte om jag vill läsa han
"värre" romaner: om kvinnomissbruk och sånt skit. Jag sticker huvudet i
sanden, ungefär som vissa äkta makar som tittar bort när deras hälft
visar värstingläget. Hmmm...inte bra privat, men okej i det amoraliska
läsandet.
Nästa bokhyllefynd är en mer närbelägen bad-good-guy: Ulf Lundell. Det
är som jag trodde mycket prat. Jättelånga meningar om hans (då) nya fru,
gamla fru, barn, nya hus, resor, bitterhet, längtan. "En varg söker sin
flock" heter den. Jag sket i den när den kom, och läser den nu. För en
generations skull. För att jag tycker om nånting hos UL: hans öppenhet,
hans tvivel, naturkänslan, och inte minst hans sorgsna och lite töntiga
attacker på den tid som drar förbi:"...alla city-Geckos, som har fått
hausse och baisse på hjärnan, kurs och dollar". Medan han själv går runt
på Österlen med ung vacker fru, som längtar till New York och
Barcelona. Och har sina egna överklassproblem.
Men jag gillar att han lämnar ut sig: sin klassresa, lyxbehovet, flyg
hit och dit, dyra presenter, och samtidigt ärlighet nog att bekänna att
det fan inte räcker; det är inte så kul att vara rik och berömd om det
man innerst inne saknar är: " ...arbete tillsammans...att föra någonting
framåt,att bygga nåt som bygger nåt i själen, inte bara det dävna
umgänget".
Därifrån är det - mentalt sett - inte så långt till Lars Ahlin. Fast oändligt långt på andra sätt.
Jag läser tre, fyra sidor i "Min död är min". NU händer det. Jag håller
mellan mina händer ett drömslott som knakar och klirrar. Meningar spröda
som glas, klara som glas. Och scener, inte prat. Hela långa scener. Som
i teater och film.
Han tecknar små förskruvningar i huvudpersonens psyke; pendlingar mellan
hat och kärlek, förakt och självförakt, självmord och hopp. Han
kombinerar människor som raspar mot varandra som torr ost mot rivjärn.
Som talar förbi, inte förstår, inte orkar förstå, eller ännu värre; tror
att de förstår den eller det som de inte förstår.
Ahlin är sträng och tonsäker när han präglar in ensamheten. Inte ett ord
för mycket. Men heller inte ett ord för lite. Inget briljerande med
minimalistiska och konstruerade litteraturideal. Han säger ju allt,
tänker jag. Men HUR?
Vet inte. Men det hemska kvalitetsbeviset är att bara Lars Ahlin får mig
att gå på lina medan jag läser; han ser till att jag går tätt intill
hans huvudpersoner och bryr mig om vad som händer dem. Ska de falla ner i
avgrunden? Ska de öppna sig? Kan de någonsin älska?
Han begär mitt allvar. Och ibland känns hans krav så höga att jag måste
göra paus, lång paus, mellan "Min död är min" och "Tåbb med manifestet".
Nu gör jag pausen.
Men ni kommer att få höra mer om Lars Ahlin. Kanske också om Bukowski.
För det kommer alltid kvällar när man väljer dåligheterna först - om
inte annat för att undgå de höga kraven.
(Repris från Den Blinde Argus)