Vad är det som gör att man alltid dras till dåligheterna först?
I
 det hus i Höganäs som jag lånar några dar finns allt möjligt i 
bokhyllan: Stephen King, Doris Lessing, Thomas A Kempis, Italo Calvino, 
Bukowski. Men framförallt hela räckan Lars Ahlin-romaner: Tåbb med 
manifestet, Om, Inga ögon väntar mig, Min död är min.
Inga
 ögon väntar på mig heller just här vid havet om hösten. Allt är 
avklarat, bortregnat och bortblåst, bara tången ligger kvar i mörka 
högar och doftar fränt och friskt av någonting som varken är gott eller 
ont. Liv. 
Till kvällslektyr väljer jag förstås Bukowski. Varken gott eller ont. Liv. 
Har
 aldrig läst karln förut, vet bara att han varit ute och rucklat en del;
 en gubbe med förmodligen knäckt näsa och skrumplever; mest läst av den 
sortens grabbar jag inte har mycket gemensamt med: de som många gånger 
sett barerna i New York från mugghålet klockan 2 på natten och sen gått 
hem med vad-var-det-nu-hon-hette-igen?
Bukowski är 
förstås en sån Son-of-a-Bitch. Eller var. För i den bok jag läser är han
 gift och lever i total symbios med en fru som räddat honom från att 
supa ihjäl sig. Den heter Hollywood och handlar om hur B. blir 
manusförfattare till en rulle film om en "barfly", en kille som varje 
kväll super i en barhörna, och...ja, ni vet.
Men jag 
vet inte. Kan inte ett skit om det livet. Och jag tycker Bukowski är kul
 och knäpp och ärlig och varm och tolerant och barnslig. Så jag läser ut
 hans bok på en halv natt. Förvånad över att det går att skriva så 
enkelt, rakt på sak, och raljerande om en penningindustri som äter upp 
små killar som Bukowski och hans filmtokiga kompisar, men som också, 
under ett oerhört krångel hit och dit, hostar upp en hacka till en 
independent-film.
Det
 här måste vara en av Bukwskis lugnare böcker; det var ju inte så 
farligt. En skojig karl som berättar en historia som täcker in minst en 
tiondel av USAs befolkning: Bad Boys Company.
Nästa
 bokhyllefynd är en mer närbelägen bad-good-guy: Ulf Lundell. Det är som
 jag trodde mycket prat. Jättelånga meningar om hans (då) nya fru, gamla
 fru, barn, nya hus, resor, bitterhet, längtan. En varg söker sin 
flock heter den. Läser den ordentligt nu. För en 
generations skull. För att jag tycker om nånting hos Lundell: hans öppenhet, 
hans tvivel, naturkänslan, och inte minst hans sorgsna och lite töntiga 
attacker på den tid som drar förbi: "alla city-Geckos, som har fått 
hausse och baisse på hjärnan, kurs och dollar". Medan han själv går runt
 på Österlen med ung vacker fru, som längtar till New York och 
Barcelona. Och har sina egna överklassproblem. 
Men jag
 gillar att han lämnar ut sig: sin klassresa, lyxbehovet, flyg hit och 
dit, dyra presenter, och samtidigt har ärlighet nog att bekänna att det fan 
inte räcker; det är inte så kul att vara rik och berömd om det man 
innerst inne saknar är ett: "arbete tillsammans...att föra någonting 
framåt, att bygga nåt som bygger nåt i själen, inte bara det dävna 
umgänget".
Därifrån är det  - mentalt sett - inte så långt till Lars Ahlin. Fast oändligt långt på andra sätt.
Jag
 läser tre, fyra sidor i Min död är min. 
Nu händer det. Jag håller 
mellan mina händer ett drömslott som knakar och klirrar. Meningar spröda
 som glas, klara som glas. Och scener, inte prat. Hela långa scener. Som
 i teater och film. 
Han tecknar små förskruvningar i 
huvdpersonens psyke; pendlingar mellan hat och kärlek, förakt och 
självförakt, självmord och hopp. Han kombinerar människor som raspar mot
 varandra som torr ost mot rivjärn. Som talar förbi, inte förstår, inte 
orkar förstå, eller ännu värre; tror att de förstår den eller det som de
 inte förstår. 
Ahlin är sträng och tonsäker när han 
präglar in ensamheten. Inte ett ord för mycket. Men heller inte ett ord 
för lite. Inget briljerande med minimalistiska och konstruerade 
litteraturideal. Han säger ju allt, tänker jag. Men hur?
Vet
 inte. Men det hemska kvalitetsbeviset är att bara Lars Ahlin får mig 
att gå på lina medan jag läser; han ser till att jag går tätt intill 
hans huvudpersoner och bryr mig om vad som händer dem? Ska de falla ner i
 avgrunden? Ska de öppna sig? Kan de någonsin älska? 
Han begär 
mitt allvar. Och ibland känns hans krav så höga att jag måste göra paus,
 lång paus, mellan Min död är min och Tåbb med manifestet. Nu gör 
jag pausen.