Arg på en sommar som tog slut alltför
snart, kastar jag mig över litteraturen. Inte för att det är en
njutning att läsa, och särskilt inte de tegelstenar jag lassar på mig:
Gombrowicz´ dagbok, Mircea Cărtărescus Orbitor, kroppen, Michauxs
samlade skrifter, och – fortfarande – Lars Noréns En dramatikers
dagbok. Men min kunskapstörst begär det okända.
En vän frågar mig: Varför Gombrowicz? Han är tråkig.
Nä,
inte tråkig, men krävande. Vem har en bordskavaljer som kan halva
Europas kulturhistoria på sina fem fingrar? Och som dessutom är
egensinnig som en ständigt protesterande kultur-antikultur-man. Jag tar Gombrowicz any day.
När
jag har svårt att somna läser jag ett par dikter av Michaux; aldrig är
han bättre än vid 88 när de kristna, buddhistiska och filosofiska
synapserna kopplats samman till ett vilande, moget väsen.
Högt på
min himmel står också Mircea Cărtărescu; en svårläst typ, som härdar
läsaren med en lång introduktionskurs till sitt Universum, innan han
landar i en slingrande berättelse om ett barn, en ung man, en mor, en
far, ett ökenartat Bukarest. Ett "modellbygge av medvetandet och
kroppen, av luften och solen och växtligheten och kosmos som omgav
dem", skriver han själv.
Norén ska man däremot inte läsa om
kvällen. Han är så intensiv, hans liv så händelserikt, och man blir
alltför nyfiken på hur det ska gå med hans kärlek och hans vrede. Som
en drog invaderar han nervsystemet, och jag släcker fyra på morgonen.
Men
så kommer till mig en bok så lätt som en fjäril. En bok jag inte får
träningsvärk av när jag håller den under sänglampan. En bok som inte
retar hjärnan, utan luftar den. "Mirakelkvinnan", dikter av Nina
Cassian; en tunn volym. Det är något med den fysiska lättheten, som
också säger något om författaren.
Cassian vet jag inget om, mer än
att hon är rumän, som Cărtărescu. Hennes dikt är olik allt jag tidigare
läst. Kortfattat, med aggressiv humor, speglar hon situationer.
Jag fick stå under hela resan
ingen erbjöd mig sittplats
trots att jag var minst tusen år äldre
än alla andra,
trots att jag hade tydliga tecken på
minst tre svåra åkommor:
stolthet, ensamhet och konst.
Greppet
hon håller om känslan är ett vackert vapen. Som om konstens värde
ligger just där: Att oantastligt, ofrånkomligt uttrycka sin person, på
trots av förståelse, eller oförståelse. Ett speciellt östeuropeiskt
allvar som vi behöver; därför att det länge lärt sig existera utan
sneglande på nyttan, vinsten, resultatet.
Min lingvistiska protest
är utan kraft.
Fienden är analfabet.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Tidigare publicerad i UNT.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar