onsdag 27 november 2019
Kajorna
Svarta fåglars vida
cirklar skränande, högt
över stenlejonet
skita äta i stad av sten
bland hjärtan av sten,
högt flygande flock
landar ljudligt i dungen
av träd, forsande ström,
kajornas vilda brus.
Poesimånad, November
Bild: Camilla Pyk
tisdag 26 november 2019
Ett ofärdigt inlägg
Tydligen hamnade här en totalt okorrigerad text av mig, en slarvigt nedhackad text som inte alls skulle varit här, och i alla fall inte just nu, och inte i det skicket ; ) Det rörde sig tydligen till stora delar om en nattlig dröm jag haft.
Stort tack till Lennart som gjorde mig uppmärksam på saken.
Ni andra: Vänta nu lugnt på den korrlästa texten, utifall att den någonsin ska publiceras.
Stort tack till Lennart som gjorde mig uppmärksam på saken.
Ni andra: Vänta nu lugnt på den korrlästa texten, utifall att den någonsin ska publiceras.
fredag 22 november 2019
Anna Fock - hela recensionen
Nästan en
rysk roman
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anna Fock är nominerad till Augustpriset 2019.
(Tidigare publicerad i Dt, ST, Öp, Gefle Dagblad, Nlt, med flera tidningar i mitt-Sverige.)
En lite
kuslig känsla infinner sig när jag läser en roman baserad på en
kärnkraftsolycka i östra Ural, 1957, samtidigt som det sker en liknande olycka,
i nordvästra Ryssland, häromdagen. Och vi har sett serien om Tjernobyl. Vi vet
hur det mörkas omkring radioaktiva olyckor. Inte bara i det forna Sovjet, och
Ryssland idag, utan också kring Fukushima, Three Mile Island, USA, och Shellafield,
England. Inte direkt historier som gör reklam för kärnkraft eller
kärnstridsspetsar. Däremot lämnar de död och lögner bakom sig, och det är dessa
cirklar av svarta hemligheter som Anna Focks roman Väderfenomen (Natur&Kultur) baserar sin intrig på.
Medan jag läser faller ändå en sorts lugn tilltro över mig; jag får återigen träda in i den breda realistiska romanen, ett berättande som passar så väl för det kollektiva öde författaren gestaltar. Där finns också en lätt susning av något pastischartat, som så-här-skriver-man-en-rysk- roman-idag, vilket går väl ihop
med den värme Fock håller vid liv gentemot människorna i historien. Det märks
att hon både läst rysk litteratur och rört sig i den postsovjetiska delen av
Europa.
Medan jag läser faller ändå en sorts lugn tilltro över mig; jag får återigen träda in i den breda realistiska romanen, ett berättande som passar så väl för det kollektiva öde författaren gestaltar. Där finns också en lätt susning av något pastischartat, som så-här-skriver-man-en-rysk-
Berättelsen
utgår ifrån katastrofen i Majak, en explosion i en kärnindustrianläggning vars
skadeverkningar drabbade tusentals och vars följder är mätbara än idag i
milsvida naturområden. Men framförallt koncentrerar sig historien kring en
familj och deras vänkrets. Fyra generationer, alla på olika sätt drabbade av
den nedtystade olyckan. Där finns farfadern, som jobbade på anläggningen, och
vars strålskador var så fruktansvärda att huden föll från hans ansikte. Där
finns mormor och mamma, båda drabbade av cancer, och där finns den älskade
barndomsvännen Darja, och hennes dotter, miljöaktivisten Ksenia. Men huvudpersonen
är Igor, en pojke som samlar vänner omkring sig, är trofast och uppfinningsrik,
och aldrig ger sig när det gäller att ta reda på sanningen. När väninnan, Olga,
har dött i skogen under mystiska omständigheter vill han veta om hennes död på
80-talet är kopplad till olyckan 1957.
Det finns en stor närvaro i bilderna av familjen, deras sammanhållning och konflikter i en tid som är fattig, med tomma butiker och en övervakande statsmakt. När Igor börjar forska i vad som egentligen hände med Olga får han besök av en rapportör som varnar honom, och – allra konstigast ur Igors perspektiv – även beskyddar honom, något som senare får sin förklaring.
Det finns en stor närvaro i bilderna av familjen, deras sammanhållning och konflikter i en tid som är fattig, med tomma butiker och en övervakande statsmakt. När Igor börjar forska i vad som egentligen hände med Olga får han besök av en rapportör som varnar honom, och – allra konstigast ur Igors perspektiv – även beskyddar honom, något som senare får sin förklaring.
Från att
vara en motsträvig son och envis skolkamrat, går han till att bilda ett band
(det senare ger en uppfriskande bild av sovjetisk punk), till att gifta sig med
sin punkbrud, läsa på teknis och bli kunnig på området radioaktiva metaller.
Utbildningen leder honom till en anställning i olyckans centrum, Rosatoms
anläggning för upparbetning av kärnbränsleavfall, dit han söker sig för att komma
närmare sanningen om vad som hände där, 1957.
Eftersom
”utvecklingen” går framåt, har den f.d. fabriken för kärnstridsspetsar
förvandlats till en upparbetningsanläggning för utbränt kärnbränsle.(Inom
parentes sagt: en anläggning som förorsakade kraftigt förhöjd radioaktivitet i Europa
så sent som 2017).
Fock styr
sin intrig som en krimiförfattare. Det är cirklar i cirklar och mystiska samband som långsamt uppdagas. Överhuvudtaget
är hon en hantverksskicklig författare; övertygande i detaljer, sinnliga
iakttagelser, dialoger, miljöer, rum. Särskilt den desperata nergångenheten i
60-70-talets Sovjet tecknas med filmisk talang och ett konstant driv.
Först i sista tredjedelen av romanen tycker jag att den spretar. Fock mjölkar sin berättelse lite för länge. Det är vådan av att göra för mycket av en redan välsignad roman, att putta in ett par överflödiga trådar, och aningens för mycket prat. Många förvecklingar, många väsentliga sådana, men också några man hade kunnat vara utan.
Först i sista tredjedelen av romanen tycker jag att den spretar. Fock mjölkar sin berättelse lite för länge. Det är vådan av att göra för mycket av en redan välsignad roman, att putta in ett par överflödiga trådar, och aningens för mycket prat. Många förvecklingar, många väsentliga sådana, men också några man hade kunnat vara utan.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Anna Fock är nominerad till Augustpriset 2019.
(Tidigare publicerad i Dt, ST, Öp, Gefle Dagblad, Nlt, med flera tidningar i mitt-Sverige.)
onsdag 20 november 2019
söndag 17 november 2019
Svenonius och sjörövar-Karolinska
Det finns nästan ingen politiker i Stockholms stad som befolkningen tycker mer illa om än Irene Svenonius. Och med all rätt hånar även Twitter henne regelbundet och ofta med stor humor.
Man kan se henne som en beskäftig och uppjagad skolflicka som valpar runt i konsultbranschen viftande på svansen åt alla dessa underbara uppköpare av svenska skattebetalares vårdpengar. Man anar en person som aldrig blivit vuxen - o, ja, det finns många såna - uppfylld av sin egen lilla betydelse och sina skenheliga men fullständigt orealistiska och korrupta planer för svensk sjukvård. En ärketönt. Hon tar in den lika okunnige maken i processen, trevligt - lite som i Ceaușescus Rumänien! Låta upphandlingarna gå på måfå och bli 47 miljarder dyrare än planerat. (Tänk vårdbehov, skolor, äldrevård för den summan, den är svindlande).Visa upp sitt troskyldiga skolflicksansikte i TV och försöka se ut som om man bara är en duktig hantverkare i sjukvårdsförstörelse-skogen. Hugga ner fint, det kan vi moderater, och vi gör det med tjusiga slogans om New Public Management, Vårdval och "Värdebaserad vård" Ha! Hyckleriet är så obscent att det svider. Minst en människa har uppenbarligen dött av den här proceduren och många, många fler står i kö för en specialistvård som aldrig kom. För att travestera Peter Wolodarski: Irene Svenonius borde äntligen ta ansvar för sitt sjunkande skepp och hänga sig i masten, eller vad det heter på sjörövarspråk. Och många fler än hon bär ansvar för en sjukvård som hamnat i klorna på de vanliga sjörövarna; de som alltid skor sig på andras resurser: I detta fall skattemedel som kunde ha gått till EN ANSTÄNDIG SJUKVÅRD.
Läs Peter Wolodarski i söndagens ledare: Äntligen ryter han till lite mer än han brukar.
Och här den gamla Arena-artikeln om jäv.
Ja, det finns hur mycket som helst att ta fasta på för den som vill leta. Men viktigast och grundligast är förstås Anna Gustafsson och Lisa Röstlund i sina gräv, som ju handlar om något större, om samhällsskickets "nydaning".
Alla de viktiga artiklarna om Nya Karolinska av Gustafsson/Röstlund kan ni söka i DN. Och deras bok finns här.
Här finns även en utomordentligt arg och kunnig artikel av Fanny Nilsson, underläkare och skribent.
"Allt det vi hade tillsammans har sålts. Det var aldrig politikernas att rea ut. Apoteken, vårdcentralerna, sjukhusen, äldreboendena, hemtjänsten: allt detta viktiga som räddar liv eller ger ett smärtfritt liv, ett längre liv, ett värdigt liv. Hur kunde makthavarna sälja våra liv?" så skriver Jona Elings Knutsson i ännu en svinbra artikel i Dagens Samhälle.
Man kan se henne som en beskäftig och uppjagad skolflicka som valpar runt i konsultbranschen viftande på svansen åt alla dessa underbara uppköpare av svenska skattebetalares vårdpengar. Man anar en person som aldrig blivit vuxen - o, ja, det finns många såna - uppfylld av sin egen lilla betydelse och sina skenheliga men fullständigt orealistiska och korrupta planer för svensk sjukvård. En ärketönt. Hon tar in den lika okunnige maken i processen, trevligt - lite som i Ceaușescus Rumänien! Låta upphandlingarna gå på måfå och bli 47 miljarder dyrare än planerat. (Tänk vårdbehov, skolor, äldrevård för den summan, den är svindlande).Visa upp sitt troskyldiga skolflicksansikte i TV och försöka se ut som om man bara är en duktig hantverkare i sjukvårdsförstörelse-skogen. Hugga ner fint, det kan vi moderater, och vi gör det med tjusiga slogans om New Public Management, Vårdval och "Värdebaserad vård" Ha! Hyckleriet är så obscent att det svider. Minst en människa har uppenbarligen dött av den här proceduren och många, många fler står i kö för en specialistvård som aldrig kom. För att travestera Peter Wolodarski: Irene Svenonius borde äntligen ta ansvar för sitt sjunkande skepp och hänga sig i masten, eller vad det heter på sjörövarspråk. Och många fler än hon bär ansvar för en sjukvård som hamnat i klorna på de vanliga sjörövarna; de som alltid skor sig på andras resurser: I detta fall skattemedel som kunde ha gått till EN ANSTÄNDIG SJUKVÅRD.
Läs Peter Wolodarski i söndagens ledare: Äntligen ryter han till lite mer än han brukar.
Och här den gamla Arena-artikeln om jäv.
Ja, det finns hur mycket som helst att ta fasta på för den som vill leta. Men viktigast och grundligast är förstås Anna Gustafsson och Lisa Röstlund i sina gräv, som ju handlar om något större, om samhällsskickets "nydaning".
Alla de viktiga artiklarna om Nya Karolinska av Gustafsson/Röstlund kan ni söka i DN. Och deras bok finns här.
Här finns även en utomordentligt arg och kunnig artikel av Fanny Nilsson, underläkare och skribent.
"Allt det vi hade tillsammans har sålts. Det var aldrig politikernas att rea ut. Apoteken, vårdcentralerna, sjukhusen, äldreboendena, hemtjänsten: allt detta viktiga som räddar liv eller ger ett smärtfritt liv, ett längre liv, ett värdigt liv. Hur kunde makthavarna sälja våra liv?" så skriver Jona Elings Knutsson i ännu en svinbra artikel i Dagens Samhälle.
Sveriges bästa offentliga upphandling står det på ljustavlan bakom Svenonius. Get yourself a fucking consultant lawyer! |
lördag 16 november 2019
Helene Billgren
torsdag 14 november 2019
Döden i Venedig - del två
I somras, i det juniljusa Lappland, läste jag om Thomas Manns Döden i Venedig. Det var Linda Östergaards fenomenala nyöversättning av novellerna som fick mig att ta med Mann upp till fjällen. Ett bra val. Tonio Kröger, en av få berättelser som kunnat röra mig till tårar, om jag var sån, blev ett djupt konstnärligt återseende. Och så Tristan, med den roliga, tokiga Herr Klöterjahn och hans väninna i flummig, sjuklig romans på sanatoriet. Hon förestår hushållet men kan också spela piano. Chopins nocturner är det som lyfter dem båda i en salighet bortom tid och rum. Få kan som Thomas Mann förena humor, medkänsla och stor distans i sin syn på människorna.
Och så kom jag till Venedig. Tillsammans med den gamle Aschenbach, som vilar blicken på havet och därefter på Tadzio, och så på Tadzio igen: "Var han sjuklig?". Novellen är förstås mästerlig, men jag kommer alltid ihåg Viscontis filmatisering, med den undersköna gossemannen, skådespelaren, som jag många år senare återsåg i mina kvarter så förändrad att han hade blivit den gamle. En sliten Tadzio med rysk vinthund.
Döden i Venedig är fylld med sinnesintryck; doften av hav, av unket vatten, den klibbiga luften, den skämda lukten från lagunen. Den vackre pojken i strandkanten, den äldre mannen som alltmer orolig vandrar runt i ett Venedig där kolerasmittan hotar.
"Några dagar därefter lämnade Aschenbach badhotellet senare på morgonen än han brukade, eftersom han inte mådde bra. Han kämpade mot en sorts bara till hälften fysiska yrselanfall som åtföljdes av en häftigt tilltagande fruktan, en fruktan för att det inte längre skulle finnas någon utväg och inget hopp, och det förblev oklart om det rörde sig om yttervärlden eller om hans egen existens".
Igår läste vi om Venedig, om siroccon och väderkatastrofen, havet som stigit 187 meter över det vanliga vattenståndet. Översvämmade gator och hus, Markusplatsen och kyrkan fyllda med vatten. Oron för att kyrkans kolonner som rotar sig i den slamrika underjorden inte ska stå pall för översvämningarna. Det är nu inte Aschenbach som vittrar död och förintelse, det är Venedig. Och turisterna vänder sig om för att få en sista blick på skönheten: Ack, Tadzio, Ah, Tadzio. Vi vill så gärna återse dig. Alltmedan invånarna själva förbannar den alltför hungriga turism som urholkat deras bostäder med Airbnb, uthyreslägenheter åt de rika, medan de fattiga får bo i Mestre.
Artikeln i DN här.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)