lördag 23 november 2013

Nål, tråd, bild: Annika Malmqvist

Detalj av större broderi

För en gångs skull lägger jag in en bild som ännu inte nått offentligheten, eller mina egna ögon. Konstnären heter Annika Malmqvist, och hennes utställning har vernissage på Candyland i Stockholm på Fredag 29.11. då jag troligen är på annat skoj. Men den här fina broderikonsten ska jag se. Här blandas alligatorn med spindeln och en figur som håller om en kudde medan dunet ser ut att ryka och - ja, ni fattar - här händer grejer. Allt medan koloriten får tiden att stillna i gamla porslinsfärger. 

”Att jag diktar i garn beror på att jag tidigare använde språket som uttrycksmedel, särskilt poesi, men så började orden göra ont, som jag bäst kan beskriva det. (---)
I fritt broderi känner jag mig verkligen fri – från språkligt virrvarr och från vänstra hjärnhalvans dominans och tyranni. Jag kommer in i ett tillstånd av ”flow” som är helande och läkande. Jag går dit mina händer leder mig."

Skriver Annika Malmqvist själv.

1 kommentar:

  1. Vackert… och roligt med den händelserika stillsamheten.

    SvaraRadera