måndag 10 september 2012

Mahler con amore

Den eminente Lars Sjöberg var ciceron i  P 2:s "Vägvisaren" idag. Ingen kan som han uttrycka sig tvärsäkert, hyperkritiskt, men förståelseskapande, om musik.
Han gjorde en rätt rask genomgång av några olika inspelningar av Mahlers etta. Fanns knappt en lyssning/beskrivning jag inte kunde hålla med om. Musiken väckte mig ur en seg förmiddag.

Men i stället för att jag berättar om programmet kan ni själva leta upp det i presentationen.

Den utvalda bästa inspelningen med Columbia Orchestra under Bruno Walters ledning, fullständigt lyfte - även om jag inte håller med Sjöberg i varje detalj. Så har till exempel tredje satsens lilla skrammelorkester för horn blivit aningens barnsligare torgmusik än jag skulle vilja ha där. Men det är nåt kul med det, och det övriga är fint som snus.
Här en ovanligt välljudande You-tube-version av tredje satsen. (Den slutar lite plötsligt dock, ha överseende!)


4 kommentarer:

  1. Bruno Walter hade en alldeles särskild förståelse för Mahler och hans inspelningar kommer nog därför alltid att finnas bland toppnumren, trots sämre ljudkvalitet.
    Jag håller med dig om Lars Sjöbergs eminens. Han är den av vägvisarna som man allra helst lyssnar till.

    SvaraRadera
  2. Ja, vad kul. Också att höra det från dig som är en stor lyssnare.

    Kurt Carlsson var väl som jag minns det också väldigt klok, om än lite i skarpaste laget?

    SvaraRadera
  3. Jag lyssnar alltid på dina musiklänkar och det gör mig varje gång en aning lyckligare och en aning kunnigare.

    Det vore väldigt trevligt om du märkte inläggen med musik i med förslagsvis "Musik", så att det gick att hitta dem lätt igen.

    SvaraRadera
  4. Aha, bra tips Anna. Det ska jag gå in för.
    Fint att höra att musiken betyder lika mycket för dig som för mig. Tips: Liggande på You-Tube, en hel serie inspelningar av Bachs musik, som löper seriellt utan att man behöver trycka vidare sas.
    Lyssnade på det häromkvällen när jag skrev på min bok. Märkligt nog funkar Bach alldeles utmärkt ihop med den sortens koncentration. Pröva!

    SvaraRadera