Här en del av texten:
Träd, jord och ikoniskt guldgult flyttas runt i hans måleri,
ibland sammanvävt med figurativa prototyper; seriebilder, tidningsfoton, eller
bysantinska gestalter. Berg och stenar, som etsat sig fast i hans hjärna under
tiden som geolog på Grönland, bidrar till arkitektoniken. Och formen, som i
Kirkebys måleri fick ett lavautbrott under det tidiga sjuttiotalet, har senare
fått en mer klassisk tyngd. Färgerna lever i ett gränslandskap, som dimma över
mossa, som mögel på en stubbe. Byggmaterialet ”luktar”, och stämningen i bilderna
är uråldrigt djup nere, i något lager, jordiskt eller undermedvetet. Det finns
mycket sex där nere. Jorden har kropp och kroppen har öppningar. Gap och
rörledningar. Här och var tecknas konkreta livstecken; falliska trädstammar,
gräs och svamp: Hållplatser i den stora strömmen.
(---)
I essäboken Bravura skriver Kirkeby på ett ställe: ”Man kan måla sig ut över alla kanter”. Jag frågar honom om det var så hans konstnärliga frihetsdröm såg ut.
(---)
I essäboken Bravura skriver Kirkeby på ett ställe: ”Man kan måla sig ut över alla kanter”. Jag frågar honom om det var så hans konstnärliga frihetsdröm såg ut.
-
- Frihet…vet jag inte. Men det stämmer med att jag
har trott att jag kunde måla mig till ett liv, och måleriet var mitt sätt att
stå ut med det här livet.
- -
”Kanterna” handlar väl om det vanliga livets
begränsningar?
- Ja, eller så handlar det om din rädslas begränsningar.
Alla har ju en grundläggande rädsla. Och man måste lära sig att acceptera att rädslan
sätter gränser för en. Men ska du göra bra konst går du en liten bit utanför de
gränserna, och just där händer det något. Du är medveten om den där klossen av
rädsla, och prövar gränserna lite i taget. Men om du går åt andra hållet, och
försöker pressa på mer och mer, då springer du ifrån det. Och då blir det inte
så bra.Uden titel, 1995 |
Uden titel, 1991 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar