torsdag 25 augusti 2011

Monet vid Atlantkusten



Någon tycker det är för sött. Men det är verklighet. Ljus verklighet, karg verklighet, sorgsen verklighet, arg eller stillsam. Allt får vara med.

När jag googlar på Monet fattar jag mer - än genom Konsthistorien - hur enormt mycket han arbetade. Jag hittar nya motiv, flodkrökar jag aldrig sett, omtagna på samma sätt, i olika sorters ljus, som katedralen i Chartres eller de berömda höstackarna.

Kolla Monet när det regnar. Eller när som helst. Målaren som aldrig tröttnade, men slutade som halvblind. Han höll ut ändå, precis som Matisse, som till sist låg i sängen med enormt långa penslar, för att kunna måla på rygg.

Det är mina grabbar. Eller Per Kirkeby, som efter en stor hjärnblödning återtog sitt måleri steg för steg. Från den tidiga konvalescensens små och lyriska dukar, till ett måleri av samma kraft som tidigare. Det tog en tre - fyra år.

Eller min pappa, som efter en stroke och förlamning i halva kroppen, långsamt återtog sin arbetsförmåga, och stod på scen igen, gjorde film. Han läste sina sista manus med förstoringsglas. Monet målade med tjocka linser.

Det är den inre driften att skapa som är avgörande. Driften att älska kanske, genom konsten. Och allt det andra. Moln över havet. En stig genom sanddynerna, grågrönt strävt gräs. Vi har varit där förr, vi ska dit igen.






6 kommentarer:

  1. Tack!
    Tycker mycket om. Både text och bilder./Gabrielle RW

    SvaraRadera
  2. Ja, det var väl nåt för dig, din gamla konstvetare... fast "gamla" tar vi bort ;)

    SvaraRadera
  3. Jag tänker Tora Vega Holmströms och Ellen Trotzigs bilder från Österlenkusten, vilket väl förstås är för att jag älskar de bilderna så mycket.

    Om du kommer till Österlen en gång så http://www.tomelillakonstsamling.se/.

    SvaraRadera
  4. Om jag kommer till Österlen...ja.
    Jag vill till alla öster och väster och len och hedar. Men just nu framförallt längre söderut.
    Hoppas du har fin utsikt över Montreal!

    SvaraRadera
  5. Och först nu ser jag vilken fart det är på det där molnen,
    det kan nog ingen göra om.

    SvaraRadera
  6. Anna, förresten, tack för att du nämnde de där konstnärinnorna: de hade jag annars inte uppmärksammat!
    Nu först har jag kollat. Bra.

    SvaraRadera