tisdag 24 januari 2023

Tolstoj och jag

Jag är nog lik Tolstoj på det viset att jag gillar folket. Och olik honom på det sättet att jag inte är en aristokrat som försöker vara folklig. Det gick ju inte så bra för honom, med bönderna. Men desto bättre med Krig och Fred och Anna Karenina.

Jag lär aldrig skriva sådana stora genomarbetade episka romaner som han, men jag har en på cirka 170 sidor på g, och det tycker jag i vissa avseenden är föredömligt. Många av de romaner jag läst på senare år har varit minst tre kapitel för långa. Det innebär en del ält. Något man ju aldrig upplever hos Tolstoj. Skruven håller liksom, genom hela det jättelika materialet.

Men åter till detta med folk. Idag var jag ute på en av mina en och en halv timme långa promenader. Träffar då en fyra, fem bybor. Inte minst Mats, som jag inte sett sen september, och som nu kommit hem efter 3 månader "på sjön". Han har varit i Panama, USA, Sydkorea och jag vet inte allt. Äventyrligt tycker jag, landkrabban. Slit från morgon till kväll, får jag också veta. "Man jobbar liksom dygnet runt". Men nu är han hemma och nu får han sova ut. Och så pratade vi om en del annat. Som att Mats alltid varit bra på att teckna. Och så frågade han hur det går med min bok. Jag som alldeles glömt att jag nämnt detta himmelens hemliga projekt till honom. "Bra", sa jag. Och förklarade att jag dock hamnat i den lite tristare avdelningen: redigering, efter att ha producerat 120 sidor med flyt.

Träffade även Eva och Lars, som flyttat upp hit efter pensioneringen och kan ses rajda fram på spark var och varannan dag. Idag var en värdefull dag för oss alla, på grund av vackert ljus över landskapet. På grund av att alla måste ut nu, emedan det i morgon blir blötsnö och sen frosthalka. "Nu är det gott att leva", sa kvinnan från äldrevården, också hon på spark. Och sen gulliga Ebba ute på stoisk stavgång igen, hon som fyller 90 i mars. Då ska vi fira.

Och här kan ni läsa min gamla krönika från DN om Tolstoj, folket och ensamheten: Frid finns på stäppen, som Tolstoj sa. 

 

Foto: Magnus Johansson

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar