söndag 22 januari 2023

Denna dagen

Vaknade till ljudet av brummande snöscootrar. Mullrande snarare. Tuffa grabbar har nämligen ingen ljuddämpare. Men nu har hela sportgänget åkt hem igen och här är så där tyst som jag älskar. Detta efter en strålande dag. Klar blå himmel, sol över alla fjäll, och en lång skymning med gyllenrosa ljus över landskapet. Riktig söndagsstämning ute på vägen också, där jag, på spark, mötte både Ebba, Agneta och Ella-Kari. Ebba fyller 90 år i mars och går ändå lika långa promenader som jag, med stavar. Var som Ebba. Samspråk i solen. Väldigt ljus från isen. Och en scooter som drog tre ungar på kälkar som skrattade så det hördes lång väg. Idylliskt, kan man säga. Det får vara det ibland. Trots att vi lever i en politisk idiot-tid. Ja, jag behöver inte räkna upp alla idiotier som hänt den här veckan. Klokt folk vet redan. Så jag säger Godkväll från Lappland med de här orden av Marcel Proust, som jag av en händelse fann på engelska. 

"One of those days which are not like other days, on which time starts afresh, casting aside the heritage of the past, declining its legacy of sorrows."
 
Foto: Ella-Kari Skum


1 kommentar:

  1. Fin idyll du beskrev och ett koncist citat av Marcel Proust!
    I like it❗️

    SvaraRadera