torsdag 2 juni 2022

Jag är här, jag är här - del 2

De gråvita sand-och-sten-stränderna är oändligt vackra. Linje efter linje utmed vattnet av ljus nästan orörd materia. Och långt bort, på andra sidan den stora sjön lyser en annan nästan vit strand. På denna sida sjön vandrar en astrött Gabi och lyssnar till känslan av jord under fötterna, två sjöar och sju fjäll. Bra känsla. Jag valde alltså rätt. Detta är mitt livs kanske mest Kierkegaardska beslut, förutom när jag gifte mig. Stora grejer båda två.

Idag har solen lyst in genom mitt sovrumsfönster och jag har suttit ute i hög sol och druckit mitt kaffe på den kollektiva verandan där jag fick va ifred. Sen var jag alltså tvungen att gå ut och gå. Av bland annat den anledningen att det är en tid i årscykeln här då man kan gå från en udde ut till en liten ö, som kallas Japan, för att den är avlång. Nu kan man alltså göra det, över den knasterljusa stranden, kanske en vecka till, innan sjövattnet höjs. Men jag mäktade inte hela vägen idag. 

Har nog inte i hela mitt liv arbetat så mycket med kroppen som den senaste månaden, och särskilt de sista tio dagarna före flyttlasset. Om jag var i arbete skulle jag anmäla mig som halvt utbränd. Men det är jag inte. Jag har bara mina egna uppgifter som jag rätt så saktmodigt ser fram emot: Målandet, skrivandet. Att då ha en lägenhet där man kan anordna en och annan utställning är mycket bra. Men lugn, kamrater, det är långt dit. Ni behöver inte kasta er på tåget för att komma upp hit och köpa mina målningar. All in due time. So far, so good.

 

Foto: Gerd Ulander











 

Så här som ovan ser det ut först om två veckor. På bilden syns avlånga ön, som nu har breda ljusa stränder. Och björkarna är precis lätt utslagna. Ljuvligaste tiden, på ett sätt. Och jag såg denna vårens första tolv tussilagon. Så lite har jag hunnit med naturen under flyttpressen. Men nu så, fullt ös.


4 kommentarer:

  1. Du har nog funnit den rätta platsen för ett nytt liv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Och inga nog. Kommer inte att åka till Stockholm på flera år känner jag. Tystnad, skönhet, västerbottniska dialekten och vänskapliga återseenden, allt känns fint.

      Radera
  2. Det låter verkligen härligt. Själv är jag ensam på "min" ö sen nästan en vecka och har det skönt. Fast inget paddlande än, det blåser för mycket. Är det globala uppvärmningen som gör att det blåser så ofta? Har ju varit samma i Stockholm denna vår. Ha det gott!

    SvaraRadera