lördag 13 november 2021

Dan Andersson och den ömsinta svenskheten

Dan Andersson. Bara hans namn väcker tror jag, hos alla, vaga bilder av stjärnor och eldar, kolmilor och fattigdom, trånad och mörka skogar, ljung och gula myrar, vemod och längtan. Där går han, Dan Andersson, med det fina allvarsamma ansiktet, halvt bortvänd från oss andra, halvt bortglömd.

Jag vet mycket lite om Dan Andersson som inte ni andra också vet. Jag har försummat honom, kanske glömt bort honom någonstans i raden av vissångare som tolkat hans verk. Vi hade ju andra visor, i min generation, mera Dylan, Cohen, Joplin och Thåström. Men idag kom Andersson tillbaka till mig, via ett i och för sig ganska stelbent radioprogram, som dock innehöll ett par uppfriskande inslag med Göran Greider (som skrivit en biografi över Dan Andersson) och några musiker vars tolkningar jag inte hört tidigare. Jag blev så himla rörd. Alltihop föll in över mig: Den här drömmande pojken från Dalarna, född i gammalkristlig familj med en sträng far, uppfostrad med stryk och skuld, och ändå bärande på sin dröm genom susande skogar och hårda bud i Finnmarken. Det är stort. 

Som de flesta känner till dog han av en cyanväte-förgiftning på ett hotellrum i Stockholm vid 32 års ålder. Och efterlämnade därmed bilden av sig själv som den tragiske diktaren. Men det han också bär med sig är den mest ömsinta av svenskheter, så helt olik den förhårdnade svenskhet som numera löper genom de komplexfyllda Sverige-demokraternas skallar. Hos Dan Andersson finns all den svenskhet jag älskar: Känslan för skogar och berg, vindar och vatten, romantiska möten, granris och rosor och lingonris och sten, och den dansande "drömmarens ben". Han är outsidern, som samtidigt bär sina karga villkor, vackra landskap och stämningar in i kollektivets medvetande. Efter sin död populär som få. Men först idag klev han riktigt in över tröskeln till mitt hjärta, min litteratur. 

Jag vill inte tröska råg och jag vill inte repa lin,
ty den hand som stråken skälver i skall hållas vek och fin.
Ni får inte ge mäj bannor eller kalla mäj för lat,
fast jag stundom hellre hungrar än jag spelar för mat.

Jag vill inte gräva jorden, jag vill inte hugga ved,
jag vill drömma under häggarna tills solen hon gått ned.
Och i kvällens röda brand ska jag stå upp med min fiol
och spela tills ert öga lyser hett som kvällens sol.
 
Det mesta av Dan Andersson ligger på Litteraturbanken , och här kan ni höra programmet från idag
 

"En tid går han ikring som gårdfarihandlare, men glömmer att han skall sälja det eskilstunasilver han har i ryggsäcken och förlorar sig i vandrandet självt".

 
Och månen lyste och stormen sjöng i luckor och ås och knut,
och vinet var gammalt och ölet starkt och min fröjd var utan slut.
Vi drack för den dödande hösten och för gravarnas heliga ro,
och vi drack för alla de saliga som höga stjärnor bo. 
 
(bra allhelgonavisa)
 

5 kommentarer:

  1. Stort tack för det! Tycker mycket om Dan Anderssons dikter och sånger, och dom har följt mig länge. Har en gammal LP där Thorstein Bergman sjunger Dan Andersson. En skiva jag återvänder till gång på gång. Hoppas jag har den som CD också. Ska leta lite i hyllorna. I programmet spelade man bl.a. "En spelmans jordafärd" från den LP:n, en fantastisk inspelning. Andra av mina favoriter är "Till min syster" och "Gässen flytta".
    Vilka texter han skrev! "gå och drick en fläkt av höstens vindar, se med mig mot bleka, blåa skyn!Kom och stå med mig vid hagens grindar,när de vilda gässen flyga över byn!" Blir sugen på att läsa Greiders bok.

    SvaraRadera
  2. Vad kul, Gabrielle. Ja, jag tyckte också att Thorstein Bergman sjöng den fint. Och det var en annan sympatisk vissångare med i programmet, som jag glömt namnet på. Det förvånar mig att inte grabbarna Gustaf och Viktor Norén, från Borlänge, tagit sig an Dan Andersson. Ska kolla om de gjort det, jag kanske minns fel. De är i alla fall 2 äkta musiska dalmasar som jag älskar. En som heter Carl Norén, också från Borlänge, kanske en bror, har dock spelat in Dan Anderssons texter.

    SvaraRadera
  3. Å, vad Dan Andersson visor grep mig när jag i tonåren! Sen rynkade min älskade svenskalärare på gymnasiet på näsan och sa något spydigt om att det var lite väl sentimentalt. Och så var min upplevelse nedvärderad och jag tog avstånd ...
    Ja, den där Greider-boken borde man nog köpa.

    SvaraRadera
  4. Fint Lena, varenda författare man älskar är ju en evig tillgång.
    Vad Babel var bra ikväll, apropå det, jag fick lust att läsa Jonatahan Franzen ordentligt, har haft nåt motstånd mot honom.

    SvaraRadera
  5. Ja, jag fattade inte riktig då, att det är jag som bestämmer vad som ger mig något.
    Tack för tipset, hade annat för mig vid åtta igår kväll.

    SvaraRadera