Hårt liv - vackert skildrat
Det finns några kodord: Ordet ras, både i bemärkelsen
etnicitet och i bemärkelsen fall, förödelse. Strax därefter kommer raseri, ett raseri oftast
uttryckt i termer av kyla, intellektuell kamp, bett och knytnävar. Efter det
kommer ordet sår, ”såret” som länge varit föremål för feministiska diskurser,
blir hos Mara Lee öppet och verksamt. Som om henne huvudperson bär både såret
och raseriet, och som om underkastelsen och smärtan är en väg förbi den rena
intigheten.
Om hennes tre tidigare romaner – Ladies, Salome och Time Perfect – varit överfulla med ett persongalleri där alla krockar med varandra i missförstånd och förakt, hot, hat och slag, eller ytlighet och babbel – så är Kärleken och hatet (Bonniers) en långt mer koncentrerad historia, poetisk, tankfull och sträng.
Det är till berättandets fördel att författaren drar sig samman. Här
skriver hon lyriskt kortfattade betraktelser, stundtals aforistiska, men halva
boken utgörs av ett öppet narrativ; som i historien om pojkarna som ser henne
på stranden, pojkarna som utgör ett rasistiskt hot, mot vilket hon hämnas med
sin styrka: Simmarflickan som drar ner en av dem under vattnet. Kanske
drunknade den där pojken? Kanske inte. Men minnet av det hon gjort ekar vidare
in i en annan, pågående, historia med en man som bär spår av ungdomlig rasism.
Han är tatuerad med ett märke, underförstått nazistiskt. Hon liknar honom vid
pojken på stranden och de fixerar varandra i en ny kroppslig konstellation. Så skriver hon också in det förflutna i nuet och nuet i det
förflutna på ett sätt som skapar en klaustrofobi hos mig som läsare.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar