onsdag 21 juni 2017

søstrene faller

 

Begynnelsen faller, dagen, natten faller: mødrene faller

fedrene faller, søstrene faller, brødrene faller

slutten faller, natten, dagen faller


Ulf Eriksson introducerar mig till en poet jag inte kände innan: Nils Christian Moe-Repstad. 
Läs hans, ibland lite invecklade, men klart berörande text i Vagant.


en engel kikker tilbake

for å se på fremskrittet

og når historien gjentas

er ruiner bygget opp av ruiner

og vokser mot himmelen

forførende som en varm bris fra paradiset

6 kommentarer:

  1. Tusen takk for pene ord Gabi, og for at du trykker mine tekster. Jeg var veldi glad for Ulf Erikssons særdeles kvalifiserte tekst om mine dikt. Så kom tilfeldigvis denne inn fra danskene for et par dager siden:
    http://politiken.dk/kultur/boger/art5997569/Jeg-har-l%C3%A6st-et-norsk-wunderkammer-af-en-anden-verden

    Kanskje du kunne formidle den videre til Ulf, om du tror han vil finne den interessant, og takk ham for hans tekst i Vagant.

    Satte pris på dette, alt godt nils chr.

    SvaraRadera
  2. Jeg prøver linken danske "politiken" igjen, siden ikke kommer frem i mitt første innlegg

    http://politiken.dk/kultur/boger/art5997569/Jeg-har-l%C3%A6st-et-norsk-wunderkammer-af-en-anden-verden


    SvaraRadera
    Svar
    1. Søk Wunderkammer eller mitt navn i "Politiken"
      kultur del, så finner du den Gabi

      Radera
  3. Tak for dit gensvar på mit gensvar ;)
    Nu ska jag söke litt mere på deg.

    Mötte Ulf av en slump igår, og hant bare sige at jeg lest om deg. Ellers har vi ikke ret myche kontakt. Han er nok mere i Norge en her i Stockholm.
    Allt gott til Midsommerens Höjde! Og takk igen for at du skriver så smukt och så sant och rent.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for det Gabi, det ble litt mye fokus på den Politiken saken, men det har vært noen crazy dager, etter at Politiker skriver min bok Wunderkammer inn i himmelen fra fronten på kulturbilaget, det var en storm på FB SMS og mail, twitter, og hodet mitt var vel fortsatt der når jeg skrev i går, beklager om det føltes sånn, uansett var det veldig fint å se diktene trykket her,

      Radera
    2. Inget av det där spelar någon roll. Du är i din stjärnas ögonblick, och det är grejt.
      Plus det att man ibland får en autentisk kontakt over nettet.
      Jag ska nok finne på at lese mer av dig.

      Radera