Det händer ibland
att man får känning av sitt eget ansikte som mask. Tappa den inte. Eller – är det verkligen så där jag ser ut?
Ansiktet vårdas med hudkräm och smink, samt i välbärgade kretsar med lyftningar,
insprutningar och collagen. Takes time to be a woman. Eller – som en äldre vän i Köpenhamn brukade
säga, när hon krigsmålade sig framför spegeln för att gå ut och handla: ”Ellers
tror di man er gåed ned ad bakke”. Netop.
Ansiktet - en persona.
Vi släpper det bara i älskande och tillitsfulla ögonblick. Eller i konstens
uttryck; musik, teater, dans. Släpper ansiktet – men med konstnärlig
medvetenhet. Strääänsch.
Japanerna släpper det kanske
aldrig. Jag minns en rätt kuslig erotisk film från Japan, med oupphörligt
sexuellt begär, avslutad med en kastration. Förfärande och hårt, för mig och
den man jag var på bio med. Minns inte om det hände så mycket i deras
ansikten. Tyngdpunkten låg någon annanstans.
Fotomodellerna håller på
sitt fejs. Attraktionen utgår från det onåbara, ovetbara. Vem finns där bakom? Tricket
är uttryckslösheten. Den gudomliga
stenstoden. Den förgår dock och blir till sprucken verklighet igen.
Åldrandet är besvärligt
för de flesta, både kvinnor och män. För kroppsindustrin en lönande
problematik. Söta unga kvinnor förlorar en del av sin figur och blir äldre matronor
med – i bästa fall – viss stil. Män får mer mage, kvinnor fler rynkor, några
blir skinntorra, andra blir överviktiga. Vackerheten får hitta andra vägar. Utstrålning.
Utstrålning.
Ansiktets sociologi: Jag vet att jag
spelar min roll, och innanför ovalen brer landskapet ur sig som vanligt, ointresserat
av mitt ansiktes efemära gräns. Landskapet innanför,
landskapet utanför. Egot som en skiva mellan två världar. Ett veck – både i
tiden – och i rummet. ID-kortet.
Kan det
genomstrålas?
Viktigheten.
Allas vårt behov av den. Men män som går i pension får det svårare än kvinnor,
ofta. Skälet är – som en manlig medresenär från Berlin påminde mig om – att män förlorar
sin ”importance”. Viktigheten i att ha en respekterad position som när man avgår
gapar tomt i någon del av själen. Jag har sett det. På läkare och chefer
och andra som levt sitt liv inför andras ögon, i betydelsens centrum. Och sen –
inget särskilt. Spela golf? Valla hunden? Fiska? Omvärdera livet? Lägga sin vikt
någon annanstans?
Kvinnor har troligen lättare att ”gå
av”. Deras liv ofta mer utfyllt av människor, relationer, barn, husets alla
vrår (ja, jag vet att jag här bör sticka in en brasklapp om moderna män, men
jag väntar med det).
Jag skulle tro att det för frilansande kvinnor väger extra
lätt att bli av med en viktighet man knappast haft, och heller inte eftersträvat.
Den skulle tyngt för mycket. Frilansare vill resa med lätt packning – annars blir
man inte just det.
Viktighet. Vikt. Tyngd. Pondus. Position.
Ansiktet som uttryck. Eller mask. Hårt polerad.
Eller som motvilligt
uttryck, okontrollerbart. Hur läser den
andre mig? Vad ser jag under den andres roll?
Oviktighet,
lätthet, rörelse. En meanderslinga lik en norrlandså. Ansiktet och
viktigheten smälter en stund, till sjögräsnivå. Kommer nyliv.
Kommer annat när något går förlorat.
Och det eviga?
Utstrålning. Som en doft. Så
kort som sant.
Dessutom finns mycket att göra.
_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Länkar till den här texten - som är på något vis besläktad.