tisdag 17 december 2013

Som nu livet kan va på breddgrad 59

Ibland är livet så vackert, utan någon märkvärdig anledning. Dagen var grå, men klarnade framåt halv tre, strax innan solen dog. Någon extra energi gjorde mig gladare, och när jag kom ner till Skeppsbron var staden ett konstverk igen. Tre upplysta båtar, en större kryssare, och så den höga amerikaniserade granen på kajen, som ser ut som en strut översållad med bling. Fullmånen strålade över Saltsjön, staden var med ens en riktig hamnstad, och Slussen var lika krånglig som vanligt att ta sig igenom tills fots. Söder doftade patchuli och strax innan jag gick in i Maria Magdalena kyrka tänkte jag på Bengt och hans fru, som om somrarna bor strax intill.

Min bästa vän skulle egentligen gått med mig på konserten "jag har ju inte varit där sen mammas begravning", sa hon. Men hon var för trött efter sin födelsedagsfest igår, så jag gick ensam, som jag för all del gärna gör, just på konserter. Satt där i det vackra rummet och kände mig för tusende gången som om jag var ombord på en båt i tidlös riktning, med lite rester av det goda i den västerländska kulturen, lite ljus och skönhet och höga valv och stillsam musik.

Avgångsklassen från KMH bestod konserten med fyra olika dirigenter, och KMH Sångarensemble gjorde stilrena framföranden av traditionell och otraditionell julmusik. En äldre dam höll på att svimma i raden bakom mig, vilket skapade ett avbrott för ambulanshämtning, men sen kvicknade hon till. Det var tur. Konserten avslutades med en höjdpunkt av lättfotad neo-carol, Benjamin Britten, varav ni får höra "This little babe".



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar