söndag 10 juni 2012

Goa gubbar och Aranjuez

Jag landar på bra plats, andra raden, inför gitarr- och orkesterkonsert med Mats Bergström. Har inte hört honom live på femton år, så det här ska bli skoj. Det tycker också mannen som tränger sig in i samma bänk. Av någon anledning frågar han: "Vill du ha mig på höger eller vänster sida?". Det tycker jag var höjden av artighet. Men så var han också från Göteborg. "En go gubbe", som han själv sa. Och jag kunde inte göra annat än hålla med. Att presentera mig som en av Stockholms "goa gummor" hade däremot varit oartigt, både mot honom och mig.

Sen tipsar jag honom om slutnumret: Concierto de Aranjuez. "Det här blir höjdaren", säger jag. "Putta till mig när du tycker det är bäst", säger mannen som ser ut som en ovanligt frisk Joe Cocker.
Och mycket riktigt, efter de gamla slagdängorna av Bizet (utan Bergström) och lite annat, kommer den absolut bästa gamla slagdängan: Concierto de Aranjuez. Förtätad, känslosam, människovänlig, lite högtidlig. Som om det var på liv och död. Och det är det ju. Spela den gärna i rummet där jag dör.

Men nu inträffar ett av de där allra mest levande momenten. Som är så intressanta för att de aldrig går att förutse. Publiken har slappnat av, kanske musikerna också. Och när de långa suckande tonerna, pizzicattona, vemodet, livsatmosfären över höga berg och djupa dalar inträffar känns det som om alla plötsligt är med. Rummet är ett. Och jag har första och andra violinen nästan framför näsan. Har inte följt musiker så nära, på länge, och känner som jag brukar göra: Finns inget större än det här; hur människor lyckas samla ihop sig till en virtuos slinga ljud, harmonier, rytm, känsla, uppmärksamhet. Jag ser deras koncentration. Begeistrad är ett för litet ord. Alla spänningar släpper. Livet är där det ska vara. Stort så ini innersta.
"Dö, jag förstår dig", säger Göteborgaren efteråt. "Det var la speciellt. Men så står det ju också; Con spirito. Med ande, alltså".

Han är för söt. Och alla de andra också.

Här en you-tube-version av Adagiot i  Concierto Aranjuez. Carlos Bonell spelar.
På den här inspelningen görs misstaget att lägga blåsarna för mycket i förgrunden mot slutet; det suger onödigt på sentimentet i verket. Men sänk ljudet och lyssna på gitarren.

5 kommentarer:

  1. I love sentiment : )

    Här ett gammalt inlägg där jag länkade till Paco de Lucia som spelar stycket.

    Låter som en fin konsert, önskar jag varit där också.

    SvaraRadera
  2. Åh - det kände jag också att jag gjorde, idag. Du hade tyckt om det, tror jag.

    Länka gärna till Paco, om du har vägarna förbi.

    SvaraRadera
  3. Ah, glömde länken:

    http://gunnarstrandberg.wordpress.com/2011/03/29/181-musik-fran-ungdomen/

    SvaraRadera
  4. Vilken underbar upplevelse det måste ha varit. Den konserten har alltid varit en av mina favoriter. Så gudomligt vackert.

    Hörde en gång Diego el Cigala sjunga den på TV till gitarr, så vackert att jag aldrig glömmer det.

    SvaraRadera
  5. Just precis, Malou. Så vackert och högt över alla berg att man får lyssna på den med långa mellanrum.

    Att den bara blir muzak, som den ofta används i filmmusik, vore syndigt.

    Och ja, jag var jätteglad att jag hittade konserten. Mats Bergström har en förmåga att spela in sig med de andra, inte alla solister jag hört det här året har klarat det. Han är superfin.

    Tack för länken, Gunnar!

    SvaraRadera