fredag 8 juni 2012

Kom Liljor

Där vi går i motljuset och kisar mot en sjunkande sol står blå iris, och gula vattenliljor, och väntar. Nykomlingar i den botaniska trädgården. Planterade intill en nyanlagd våtmark, med en liten sjö på samma ställe där den fanns för trehundra år sen. Här häckar nu en massa fåglar, arterna obekanta på grund av kisande ögon. Svanen regerar. Vattnet blänker jolmigt som på en affisch från folkskolans läsesal: Sommardag.

I gräsmarken växer klungor av prästkragar. Syrenerna är bruna i kanten, kabbelekan är slut för i år, men jag får hejda mig, det är för många som blommat över. Gullvivor, Mandelblom, kvinnor och män. Ack. Men Kaprifolens tid är nu, den växer tätt utmed sluttningarna vid vattnet och man vrider nosen mot en lika tät doft. Aklejor och midsommarblomster tävlar om blåaste. Gullregnen gulaste. Vi rundar uddens högsta backe. Långsträckta stammar av asp, lönn, ek och tall, samt den armstarka boken, ännu i ljus grönska. Under dem, mellan stammarna, överallt de exotiska buskarna med rhodondendron. Violetta eller honungsgula. Ceris och vitt. Tystnad. Kajaker på vattnet. Näktergal.

Såsom hos Almqvist, så ock idag:
"Efter flere regniga och kulna dagar, hvilka ej passa sig för Junii månad, har det nu äntligen blivit ett präktigt Solsken, foglarna sjonga och qvittra, alt är grönt och rättnu skola vi äta middag".

(Ur breven)


Skolplansch. Konstnär okänd.


7 kommentarer:

  1. Åh, härligt. Näktergalen hörde jag inte. Vi var nog där lite tidigare på dagen. Strosade runt. Vackert med nya våtmarken. Vi var inne i gamla växthuset där dom stora näckrosbladen finns. Konstaterade att magnolian vid Edvard Anderssons växthus fortfarande har blommor. På vägen till Bergianska hälsade vi på August S uppe på Bellevue och var inne och tittade på duvslagen och pratade med några killar därinne. Tänk vi var kanske ganska nära att stöta på varandra i dag, vi Gabriellor!

    SvaraRadera
  2. För undvikande av förvirring skulle det stå Gabrielle RW ovanför den där kommentaren. Men jag missade det...

    SvaraRadera
  3. Aha. Näktergalen hörs bäst när man vandrar i riktning mot det lilla tornet och förbi det. Ibland också vid koloniträdgårdarna. Bara så du vet.

    SvaraRadera
  4. Här sjunger näktergalen som besatt vid sopstationen. Saknar dom luktsinne månntro?
    Härlig plansch som påminner om dem man satte upp i barndomen.
    Alltid med rätt årstid.
    Ha en fin helg
    Malou

    SvaraRadera
  5. Luktsinne, kanske - men inte födgeni ; )

    Och aldrig får man syn på dem, men det ingår liksom i tjusningen.

    Lugn helg, du med!

    SvaraRadera
  6. Jag blev också förtjust i den här planschen, ja, jag blev nästan lite galen i den: björkstammarna, björklöven, gullvivorna (min barndoms älsklingsblommor) och gården som håller sig i kullen. Så märkligt välbekant.

    SvaraRadera
  7. Ja, den är märklig. Min första reaktion liknar din. Sen går det några dar, och jag finner mest min egen nostalgi i den. Så kan det gå.
    Men den lever liksom den stund den lever.
    Och ja, gullvivornas korta period; hann känna deras doft. Växer de även där nere i syd?

    SvaraRadera