(På grund av tidsbrist repriserar jag en artikel om Sally Mann. Utställningen som pågår nu har jag ännu inte sett. Se Fotografiska Museets websida.)
Sally Mann, Naturen och de alltför vackra barnen.
Jag känner igen något i hennes foton. Man har varit ute sent om
kvällen och sett något vackert och stått där i skymningen och känt.
Resultatet, efter framkallning, är tre fläckar: En fläck vatten, en
fläck skog, en fläck himmel. Amatörfoton. Men nu pratar jag kodakcolor.
Sally
Mann filmar i svartvitt, ofta med en gammal lådkamera. Hon använder sig
av tekniskt omständliga framkallningsprocedurer som skapar en sorts
silvriga, ådriga fåror och skum i bilden, en finess som förhöjer den
romantiska atmosfären, och får bilderna att se ut som något man hittat
på en gammal vind. Bilder bleknade av fukt och damm.
En annan del
av magin handlar om exponeringstid. När den är långsam nog börjar träd
och ansikten flyta i sin egen osmos. De tre fläckarna flipprar i
varandra och gurglar underjordiskt.
Dessa
sydstatsskogar med sina jätteträd, och den täta, hungrigt klättrande
murgrönan, dessa breda silverfloder och förvridna rötter tycks existera i
en försjunken dröm. Här sker något underligt som Naturen bara har för
sig när man vänder ryggen till. Men Mann har sett det.
Hennes
fotokonst må vara romantisk, snudd på Gothic, men det landskapsbilderna
förmedlar är en stor, förbiilande, ganska likgiltig natur. Motsatsen
till Thoreaus Walden Pond, motsatsen också till de svenska grönavågarnas
naiva återvändande till Moder Jord.
Några
av Sally Manns bilder hör till de vackrare jag sett. De mjuka kullarna
som förtonar i kvällsdiset. En helt stilla flod mellan mörka skogsbankar
om aftonen. Flodens ljusgata som är len som hud och grå som tenn.
Längst blir jag stående framför ett nattfoto. Det enda man ser är en
högt hängande måne, svag som en glödlampa i dimman, och under den en
äng, med ett fuktstråk som älvahår, svarta dungar av lövträd. Det är en
kopia av en äng jag många gånger betraktat i månsken på vårt gamla
lantställe i Uppland. Men detta är en natt i Virginia.
Så
till det mer problematiska: Sally Manns bilder av nakna barn, oftast
hennes egna. För dem har hon fått en del kritik. Jag vet inte om de har
med pedofilfaktorn att göra, skulle tro det. Men det är inte
sexualiseringen av barn jag ser, även om ena dottern poserar som Manets
Olympia innan hon fyllt tretton. Flickor tycker om att se förföriska ut,
barn av båda könen är förtjusta i att få sina föräldrar förtjusta. Och
Manns bilder är - precis som Lena Cronqvist flickbilder - delvis att
betrakta som en medveten motvikt till gullifieringen av barn och
barndom.
Ändå är det något med de här bilderna som
väcker min motvilja: Barnen är så vackra, så allvarliga, så buttra,
kanske arga. De skulle jag också bli, tänker jag, om min morscha haft
för vana att avbryta vår barndoms lekar för att fotografera oss. Tanken
att konstnären exploaterar sina ungar ligger nära till. Och parallellt
med den en förnimmelse av familjär narcissism: Det där som gör att -
särskilt amerikaner - föser fram sina barn i tid och otid; som
barnskådespelare, barnpopsångare, barnatleter. Titta på mina ungar: de
tävlar, de är vackra, de är framförallt MINA. Detta ägande av barnen,
deras kittlande ungdom, deras sköra barndom, är det obehagliga: Som när
Mann låter sexåringen i vattnet bre ut sitt lockiga hår som en cirkel
omkring huvudet, sjunka ner till halsen, vända upp ansiktet och blunda.
En morbid mix av barnets oskuld och dödens eventuella närhet, fäst vid
den förevigande plåten.
Jag ska inte ge mig in på att psykoanalysera en sådan bild, fast det kunde vara intressant.
Andra
sidan av utställningen, den som jag föredrar, den med fotografiska
naturmålerier, är glest besökt, där är det möjligt att utan konkurrens
meditera över bilderna. På långväggen med de vackra, nakna barnen,
däremot, hopar sig besökare mellan tjugofem och sjuttiofem i stora
klungor. Där går det knappt att komma fram. Är det "konsten" som gör
det? Eller "innehållet"? Jag tror inte man behöver gissa ens tre gånger.
Citat
från Kulturhuset:s artikel om Mann: De flesta fotografer och
fotobaserade konstnärer väljer idag den digitala tekniken. Men Sally
Mann väljer istället fotografiets ursprung och utvecklar det till sina
egna bildvärldar. Bildserierna ”Deep South” och ”What Remains” har till
största delen kopierats med egna kemikalier och med te- och
asfaltsblandningar i processen. Allt för att skapa rätt struktur och
stämning i fotografierna. Hon har inget intresse av att använda den
digitala tekniken.
– Digitala bilder luktar ingenting, säger hon...
Etiketter: konst