söndag 25 juni 2023

Midsommarrapport

Det blev midsommar, och den var kall och blåsig. Tror jag egentligen firade den riktiga midsommaren 21:a juni med att gå ut i värmeböljans sista kväll och gå upp till utsiktsplatsen där man bara dånar av skönhet. Sen kom nordanvinden och nordvästan med moln och kyla. Midsommarafton typ 11 grader. Jag gick bara ut och gick, i dunrock och med varma kallingar under byxorna. Kvällen avslutades med ett åskblått moln mot klar himmel, som speglade sin djupa åskblå ton i sjön. Sen satte jag mig och skrev några timmar. Därefter ställde Prigozhin till sin impulsiva marsch mot Moskva, och jag blev sittande till 4 för att kolla utvecklingen av denna förvirrade situation.

Midsommardagen var klar och solig, men fortfarande kall, i nordvästlig hård vind. Vägrenen strålande violett med stora fält av midsommarblomster. Jag åt middag med vänfamiljen, där det lagades hemgjorda pizzor som var urgoda. Sen satt G och jag en stund i kvällssolen och uthärdade blåsten. Men inte länge. Jag var stelfrusen när jag kom hem. Tog på mig allt ylle jag har. Gick ut - med dunkappa - i solnedgången, och den var lika vacker som förra året. Och idag, på söndagen, kom lite värme och sol tillbaka. 

 

Foto: Lena Westberg
 

Vad som händer i Ryssland är betydligt mer problematiskt. Och istället för att spekulera som en gammal möp kan man ju skicka pengar till Ukraina. Många är skeptiska mot de stora insamlingarnas svinn, men jag vet att katolska Caritas har minst sådant. Skicka gärna en slant. Slava Ukraini!

Här är länken till Caritas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar