lördag 1 april 2023

Bländande och sublimt

Något ljusare ljus finns inte, än det som bländar en när man kommer ut klockan 12 en strålande aprildag i fjällen. Isen och fjällen så ljusa att man inte kan titta på dem för länge. Men att sitta med näsan i solen går bra. Så det gjorde jag. Samt en kort sparktur. Sen kom Jens med en rulle papp, som jag ska lägga på golvet när jag målar med farlig färg, aka olja. 

Just nu ritar och skissar jag mest i datorn, och det är fruktansvärt kul. Jag blir besatt och kan sitta fem timmar i sträck. Sen har jag börjat läsa Kerstin Ekman: Löpa varg. Den är så oerhört bra. Mer om det senare.

Och så hörde jag Rachmaninovs andra pianokonsert på P 2. Med den är det så här: Första satsens inledning är så vacker så vackrare finns inte. Då tänker jag alltid att jag älskar Rachmaninov. Men sen drar han på och börjar bullra. Romantiskt buller. Jag orkar inte med det längre. Inte i verkligheten heller. Då tror jag på nåt underligt vis att till och med Wagner är mer "lättsmält" - eftersom han bygger sin musik som med tegelstenar. Men jag är inte svag för Wagner. Det jag däremot alltid gillar, som motvikt mot både romantik och Schönbergiana, är Bach, Pärt, Vivaldi, Haydn och Philip Glass. Och ibland Schubert. Vars femte jag äntligen lyssnade in mig på och fann sublim. 

https://youtu.be/OHkot1TmvZU

PS: Förlåt Rachmaninov, nu hörde jag hela din 2:a symfoni i en förnämlig inspelning. Mycket stiligt. Jag ber om ursäkt för igår.

 

4 kommentarer:

  1. Rachmaninov, ja! Andra symfonin är storartad, inte minst den långsamma satsen. Beträffande andra pianokonserten kan den med fördel bytas mot den tredje. Som omväxling. Rachmaninov kommer man ändå inte undan, och den omåttlig populära tvåan kommer jag trots en del buller alltid att återvända till. Det var min barndoms första LP med en pianokonsert: van Cliburns på den tiden berömda inspelning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att just du svarade. Jag har ett minne av att vi två diskuterat Rachmaninov här tidigare ; )

      Radera
  2. Även jag hade en svag aning om detta, men till åldern hör ju vissa tendenser till upprepningar. Nog sagt om den förträfflige Rachmaninov på ett tag nu. ;)

    SvaraRadera