fredag 25 februari 2022

Det finaste skilsmässobrevet

Det här brevet hittade jag nu, under pappersarbetet för min stora flytt. Men det finns sannerligen papper och papper: Bankpapper som ska sparas, skräp, avier, gamla anteckningar, gamla skrynkliga skisser, deklarationer från anno dazumal - och så: Detta brev. Jag blev berörd. Jag har tänkt så mycket på B sista tiden. Han var ju den som orsakade min första flytt från Stockholm, till Linköping, där vi tillbringade så många år, i trädgård, och på långa vackra utflykter i naturen. Men jag flyttade tillbaka till Stockholm och sen skilde vi oss. Med saknad. Så här skriver en storsint man:

 

Söta Gabi,

Du ska inte vara ledsen - och sova dåligt.

Tänk dig in i att det är mycket bättre för dig att gå vidare. Vi har haft ett fint liv tillsammans. Det vet jag och det kommer jag aldrig att glömma. Vi har gett varann så mycket. Men du har så många år framför dig. Du är fint igång med det skrivande som kommer att fylla ditt liv i årtionden som du ännu har framför dig. Du måste oundgängligen gå vidare just så som du börjat så bra under detta år.

Gemenskapen - närheten till en annan människa behöver vi alla. Du kommer att få även det när som helst. Det vet jag. (...)

Men jag vill inte alls tappa bort dig. Jag vill att vi ska kunna ses även i fortsättningen. Jag vet att vi har mycket att ge varann även under lite svalare förutsättningar.

Nu börjar kylan krypa in under golvet här. Råttorna prasslar under vasken. Jag gruvar mig för vintern och velar med fortsättningen här. Samtidigt som jag redan ser fram emot en fin vår och sommar i Onkels trädgård. Bella och du är välkomna att hälsa på.

Din B. 

 

 

1 kommentar: