söndag 26 december 2021

Landet Västerbotten

Annandagen till ära tar jag om den här "dikten", den är fin. Stämmer också med dokumentären från Vindelälven som jag just sett. Den kan ni se här


Namnen

Långmarka, Stormyran, Risträsk
Araliden, Trettondagsberget, Dorris

Isakstorp, Bäsksjö, Gråtanliden
Frostberget, Rusele, Stuore Tjåkke

Älgtjärnen, Avaträsk, Vikenviken
Lulevardo, Hemtjärnen, Lillgodliden

Hojtarmyran, Kalvtjärnarna, Heligfjäll
Ovanskogsmyran, Tjärnliden, Ensamheten

Svanaträsk, Köttkullen, Genjegetjem
Friheten, Malgomaj, Onyttigmyren 

 

4 kommentarer:

  1. Åh, tack för tipset! Så vacker resa! Jag umgås faktiskt med planer att ta mig till Sorsele och Ammarnäs till sommaren. Jag är född däruppe men brukar säga att jag aldrig varit där - annat än som spädbarn då.

    SvaraRadera
  2. Gör det. Där har jag inte varit, men det ser fint ut. Det roliga potatisberget. Och den vackra lilla kyrkan.

    SvaraRadera
  3. Å, Ammarnäs är så fint! Vi var där varje midsommar i tio års tid under vpra barns uppväxt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I Ammarnäs har jag inte varit, men några dalgångar längre söderut ligger platsen dit jag ska flytta, verkar det som.

      Radera