lördag 21 oktober 2023

Här

Himlen är ljust violett. Fjällen är ljust blå, liksom stranden i skymningen. Träden helt svarta på udden, och i sjön en spegling av svart och ljust violett. Jag ser att vattnet vid stranden av udden börjat frysa till. Längre ut var det idag en liten sydlig vind.

Flera dagar med strålande sol över ett litet snötäcke, och jag går glad i hågen och ställer mig där solen lyser mest, ner från fjället och ner över insjön där isen redan har lagt sig. Vintern kom tidigt det här året. Förra året var det dimmor och gråväder som gällde i oktober. 

Nu är det kallt, och den sortens högtryck som producerat norrsken flera kvällar i rad. Jag står under himlen och hänförs. Allt är oerhört tyst, även mitt på dan en lördag. Och räven har gått förbi visar spåren i snön. Jag tillåter mig att vila i denna tystnad, trots de ständiga rapporterna om helvetet i världen. Men jag står inte ut med att man svälter ut befolkningen i Gaza, så jag skickade en nödvändig slant till den här organisationen. Gör gärna det.

Länk.

 

Foto: Magnus Ström.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar