lördag 8 juli 2023

Underbara dagar vid vatten

Helt underbar dag här idag. Sol från klar himmel, lagom blåst, inga mygg. Jag tänkte hyra båt och ge mig ut på den stora sjön, men insåg att just där ute blåser det lite för mycket. Så jag blev bara sittande i solen. Och det ska man ju också. Ikväll går jag vackerturen till platsen där sjöarna möts.

Igår afton var det konsert i kyrkan med ljuvlig folkmusik. Finast var nog en gånglåt här uppifrån Vilhelmina; den tycktes spela berg och dalar, vatten och skogar. Kanske den vackraste folklåt jag hört. Grabbarna som spelade var äkta norrlänningar, med finfin musikutbildning. Markus A. Mattson på klarinett och olika flöjter. Gunnar Sidén, gitarr och sång. Alla var där, som man säger. Sen gick jag en runda på den vackra kyrkogården, där jag troligen kommer att ligga en gång. Mötte två kvinnor med vilka jag diskuterade "livet efter detta". Sa att jag håller det öppet. Men det är alltså inget jag fantiserar om. Säger väl som Bergman gjorde, det vore fint att träffa sina käraste igen.

Sen for jag hem med Janet, som håller i kyrkokonserterna här uppe i det fjällnära Vilhelmina. Samt gick min solnedgångpromenad och träffade några goa göteborgare. Tills myggen blev olidliga. Och sedan - natten allt vackrare utanför mitt fönster. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar