lördag 30 april 2022

Liminalitet - del 2

Dammet yr så jag nyser. Packar rullar med målningar i en rimligt lång kartong. Hittar bilder jag längesen gjort. Gläds åt dem och alla rullar som trillar ner i kartongen och som sen ska packas upp i ett rum enbart för måleri. Ivern har fått greppet om mig. Det är bra. Men jag är fortfarande lite trött efter en månads covid. Avresans försening blev därefter. Nu närmar den sig och allt känns mer verkligt. Ja, jag kommer att få se de första vårtecknen i Lappland. Höra tranorna på andra sidan myren. Sitta till bords med mina vänner i ett midsommarljus som aldrig slocknar. 

Men trött är jag och källartrappen är brant. Tvättas måste det och bäras. Saker ska forslas bort och väldigt mycket ska slängas. Glad är jag då att jag inte är nån samlarnatur, det gör slängandet enklare. Och så hade jag turen att stöta på en grabb i källaren, en ung granne som gärna gav bort en massa prima flyttlådor till mig. Och dessutom bar dem till mitt förråd. Detta efter att postnord strulade med packkartonger jag beställt och väntat på två långa eftermiddagar. 

Flytten blir extremt dyr har jag fattat, 80 mil tur och retur för flyttgubbar som också måste sova över nånstans på vandrarhemmet en natt. Samt kånka. Samt städning av lägenhet. Halva min sparkassa går åt till det och till ett badkar och en elcykel där uppe. Men - som alla vet finns det mycket värre saker här i världen. Vi rör oss mellan det mörkaste mörka - det satans maktkriget - och ett ljus som aldrig dör, även om vi dör. Det känns som om jag flyttar närmare ljuset.

 














Liminalitet - del 1 ligger här.

6 kommentarer:

  1. Oj det låter rätt jobbigt det där. Och så efter Covid också. Usch! Men bilden visar en vacker vy. Är det dit du ska? Du vet att jag önskar dig allt gott, att du ska orka, att du också ska få nya krafter och inspiration i Lappland och att alltihop ska bli så bra som du hoppas. Ser fram emot berättelser och bilder där uppifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Gabrielle, tack för kommentar. Ja, det är dit jag ska, och det är världens vackraste och mest fridfulla plats. Men just nu är det rätt mycket stress. Du kommer att höra ifrån mig ; )

      Radera
  2. Du är så Välkommen hit till ditt nya hem!!! Jag är din nya granne. Flyttade in 1 februari och älskar utsikten och friden här uppe är 66 år kvinna född i Spånga Men levt på flera ställen i flera länder men landar nu här Hoppas att allt löser sig med flytten. Det är ju jätte jobbigt men absolut värt allt arbete Hälsningar Kristina Gustafsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att du trivs. Konstigt vore det väl annars. Ser fram emot juniljuset, men även långa tysta vintrar med gott om tid för att måla och skriva. Mina passioner får lite mer fysiskt utrymme nu också.

      Radera