Rippad, rispad och såld
Jag påbörjar läsningen av Josefine Adolfssons roman Rippad (Natur&Kultur) i en stämning
av glad förväntan: Här finns uppenbarligen någon som kan skriva och som gör det
originellt, i en egenartad rytm och respektlöshet för romanformen. Men jag,
läsaren, är till för att göras besviken, det vill säga störd, ska det visa sig.
Julia är huvudpersonen i en historia som börjar och slutar
där den börjar: med en halvgalen mamma som tillbringat långa tider i vården,
och en dotter som aldrig fick det hon behövde. En ung tjej som förnumstiga
psykologer skulle kalla trasig. Men hon klarar sig på sitt mycket bisarra sätt.
Hon är maskrosbarnet som tar ströjobb, som städar i medelklasshem och
underhåller en del manliga sexuella önskningar så att säga på köpet.
Interiörerna från hennes städsväng i Köpenhamn hör till de mer träffsäkra
tragikomiska passagerna i boken. Själv bor Julia i Malmö, i kvarter präglade av
halvkriminella grannar och kamratlig sammanhållning. Närmaste vännen är Omid,
en transsexuell pojke som både horar och knarkar och som drar in Julia i en av
sina relationer där hon får spela dominatrix utan att själv ha minsta lust till
det. Så passerar den numera obligatoriska porrscenen förbi som ett litet ornament
i Julias liv, en episod inte starkare än en brustablett. Men värre ska det bli.
Förutom Omid så finns den hygglige grannen och ligaledaren
Milan, och – viktigare – en arkitekt som Julia haft en förbindelse med sen
Köpenhamn. Alla dessa tre män är skissade utifrån sina samtal med Julia. Det är
tunna figurer, och dialogerna är tunna. Särskilt ofattbart är det att en
begåvad författare kan utnyttja en kliché som ”Seriöst?” på var och varannan
sida i dialogerna. Det är inte ens realism.
Realism är annars det som Adolfsson vill vara bra på, och ofta
är. Miljöskildringen är säker, bland annat den från träningslokalen där hon
arbetar på att bli just ”rippad”, idel muskler, inget fett. Men förbindelserna
med andra människor tecknas så lätt och ofta så platt att de förblir
pappfigurer. Konstruktioner – som Arkitekten - som alltid pratar som en parodi
på medelklassen, eller Alicia, en väninna och nybliven mamma som låter som hon
förläst sig på månadsmagasinet Mama. Det är en sorts figurer man kan göra narr
av i en krönika, av en roman begär man mer. Den enda människan förutom Julia
själv som har en karaktär är den mentalsjuka mamman; här finns en ton av vemod
och rentav sorg, som förlöser något av den annars känslostumma romanen.
Julia gör så mycket, hon är så äventyrlig, hon tycker om
folk i sin omgivning, hennes karaktär är generös men fullständigt
självutplånad. En klasspräglad tjej som inte kan säga ja eller nej men ofta
okej da, kanske, vi gör väl så. Jag förstår att författaren velat teckna just
detta, det överkörda barnet, som planlöst kastar sig in i allt möjligt som
utlopp för inre tvivel; en energi utan mål. Man kan sympatisera med denna syster
och hennes aktiva ångest. Men romanen hade vunnit på att ta en djupare dipp in
i det som knakar under ytan. Som läsare blir man sittande kvar med enbart den
överförda olusten, men okej - det var kanske meningen: Att vi skulle känna
tomheten sprattla medan vi vänder blad som i en trashig vakendröm, där folk
sover på golvet i hallen och någon kliver in och trampar på dem, varpå nästa
scen utlöser vapen och våld. Ett mer genuint värde är dock de passager där
Josefine Adolfsson odlar sin prosalyriska förmåga. Mer av den vill jag se, en
annan gång.
Texten tidigare publicerad i Sundsvalls tidning, DT, Gefle Dagblad, ÖP, med flera mittsvenska tidningar.